2109
چگونه از سلامت روان خود در دوران بارداری مراقبت کنیم؟

چگونه از سلامت روان خود در دوران بارداری مراقبت کنیم؟

1402/03/15 بازدید32443

چگونه از سلامت روان خود در دوران بارداری مراقبت کنیم؟

جای تعجب نیست که افراد باردار اغلب مشکلات سلامت روان را تجربه می‌کنند. در عین حال تمرکز در دوران بارداری اغلب بر روی آنچه در بدن ما و با نوزادانمان اتفاق می‌افتد است. به ندرت کسی در مورد سلامت روان در دوران بارداری صحبت می‌کند و افرادی که اختلالات سلامت روان را تجربه می‌کنند اغلب نمی‌دانند چگونه در دوران بارداری با آن‌ها برخورد کنند یا از کجا حمایت کنند. رایج‌ترین مشکلات سلامت روان در دوران بارداری شامل استرس و اضطراب بوده که این استرس ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. بیمارانی که باردار هستند معمولاً درجاتی از اضطراب را در رابطه با والدینی قریب الوقوع تجربه می‌کنند مخصوصاً اگر برای اولین بار پدر و مادر شوند. آن‌ها همچنین نگران سلامتی خود و سلامت کودک خود هستند. به گفته پزشکان تغییرات خلق و خوی سلامت روان فقط به شرایطی که افراد اغلب در دوران بارداری در آن قرار می‌گیرند مربوط نمی‌شود. آن‌ها همچنین تغییرات شیمیایی مرتبط با بارداری را در بدن خود تجربه می‌کنند که می‌تواند احساسات آن‌ها را تشدید کند و همچنین بر انرژی، خواب و اشتهای آن‌ها تأثیر می‌گذارد. افراد باردار همچنین با استرس رابطه خود با شریک زندگی خود روبرو می‌شوند که او نیز احساسات خود را در مورد بارداری و تغییراتی که در رابطه ایجاد می‌شود احساس می‌کند.

علائم و نشانه‌های مشکلات روانی در دوران بارداری

افرادی که در دوران بارداری دچار افسردگی و اضطراب شدید می‌شوند ممکن است بتوانند علائم را تشخیص دهند به خصوص اگر قبلاً آن‌ها را تجربه کرده باشند. اما اگر این احساسات جدید باشند شناسایی آن‌ها ممکن است سخت‌تر باشد. اگر بیش از حد معمول احساس تحریک‌پذیری می‌کنید یا مشکل خواب، مشکل در تمرکز، تغییرات در اشتهای خود و یا افزایش خستگی یا بی‌خوابی دارید باید با پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک صحبت کنید. علائم اختلالات خلقی پری ناتال و پس از زایمان (PMADs) شامل احساس شدید غم و اندوه و ترس است که عملکرد شما را در زندگی روزمره دشوار می‌کند. تفاوت بین PMAD در بارداری با سایر انواع اضطراب و افسردگی در دوران بارداری این است که این احساسات شدید، طولانی مدت هستند و توانایی شما در مراقبت از خود یا دیگران را مختل می‌کنند.
چگونه از سلامت روان خود در دوران بارداری مراقبت کنیم؟

عوامل خطر برای مسائل مربوط به سلامت روان در دوران بارداری

افراد بارداری که از شریک زندگی خود نارضایتی دارند یا احساسات متضاد در مورد بارداری خود را تجربه می‌کنند ممکن است بیشتر در معرض نگرانی‌های مربوط به سلامت روان باشند. کسانی هم که در شرایط استرس‌زا زندگی می‌کنند که در آن‌ها ایمنی، حمایت مالی و حمایت اجتماعی تضمین نشده ممکن است در معرض نگرانی‌های بهداشت روانی مانند اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه باشند. افراد مبتلا به بیماری‌های روانی ثابت مانند اختلال دوقطبی، افسردگی اساسی، اختلال اضطراب، اختلال وسواس فکری اجباری، اختلال خوردن یا اسکیزوفرنی نیز ممکن است به شدت مستعد تشدید علائم خود در دوران بارداری باشند.

علائم اورژانس سلامت روان در دوران بارداری

اگر کسی فکر آسیب رساندن به خود یا دیگران را دارد باید با پزشک خود تماس بگیرد و فوراً در یک اورژانس معاینه شود. روان‌پریشی در بارداری و پس از زایمان نادر است اما اگر فردی دچار هذیان، توهم یا تغییرات رفتاری شدید باشد سریعا به اورژانس باید برود.

منبع:

parents.com

 

منبع : چگونه از سلامت روان خود در دوران بارداری مراقبت کنیم؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15944 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11398 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2347 بازدید