2109
آیا طلاق غیابی از طرف زن امکان پذیر است ؟

آیا طلاق غیابی از طرف زن امکان پذیر است ؟

1402/03/02 بازدید2320

با توجه به قانون ایران، مرد این حق را دارد که با ارائه دادخواست طلاق و رعایت شرایط مقرر در قوانین، هر زمان که تمایل داشته باشد،‌ زن خود را طلاق دهد؛ زیرا حق طلاق در اختیار مرد است. در صورت درخواست طلاق از طرف مرد، حضور یا عدم حضور زن در دادگاه، هیچ تاثیری در صادر شدن رای دادگاه مبنی بر درخواست طلاق غیابی از طرف مرد ایجاد نمی‌کند، تنها تفاوتی که وجود دارد، پرداخت اقساطی بدهی‌‌های مالی مرد به زن شامل نفقه، مهریه و اجرت‌المثل در طلاق غیابی از طرف مرد است؛ اما درخواست طلاق از طرف زن نسبت به درخواست طلاق توافقی و طلاق از طرف مرد، شرایط سخت‌تری دارد.

 

زن برای درخواست طلاق غیابی یا باید حق طلاق را در اختیار داشته باشد، یا شرایط عسر و حرج را به اثبات برساند. داشتن حق طلاق سریع‌ترین و اثبات شرایط عسر و حرج‌ طولانی‌ترین روش طلاق غیابی از طرف زن است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری را درباره طلاق از طرف زن و مراحل طلاق غیابی از طرف زن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بر اساس قانون مدنی درخواست طلاق از طرف زن چه شرایطی دارد؟‌

با توجه به اینکه طبق قانون کشورمان حق طلاق با مردها است؛ درخواست طلاق از طرف زن شرایط دشوارتری دارد و مراحل آن نسبت به درخواست طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی پیچیده و طولانی‌تر است. زن برای موفقیت حتما باید به یکی از موسسه‌های حقوقی معتبر مانند دادنیک مراجعه کند و از یک وکیل طلاق باتجربه کمک بگیرد، در غیر این صورت احتمال موفقیت او کاهش می‌یابد. شرایط طلاق از طرف زن شامل موارد زیر است.

  • عدم پرداخت نفقه توسط مرد به زن به مدت شش ماه
  • رفتار نامناسب مرد به حد غیر ممکن بودن ادامه زندگی مشترک با او
  • ضرب و شتم زن توسط مرد
  • مبتلا شدن مرد به بیماری‌های صعب‌العلاج و غیرقابل درمان مانند ایدز
  • مخاطره آمیز بودن رابطه زناشویی برای زن
  • ابتلای مرد به جنون در زمانی که شرعا امکان فسخ نکاح جایز نیست
  • لطمه زدن شغل مرد به آبروی خانوادگی زن با تایید دادگاه
  • محکوم شدن مرد به پنج سال یا بیش از پنج سال زندان
  • اعتیاد مرد در حد لطمه زدن به زندگی مشترک
  • محکومیت مرد به صورت قطعی به دلیل سرقت
  • عقیم بودن مرد و مشکلات جسمی که منجر به بچه‌دار نشدن آن‌ها بعد از پنج سال زندگی می‌شود
  • ناپدید شدن یا مفقودالاثر شدن مرد بیشتر از چهار سال
  • ازدواج مرد بدون رضایت زن
  • عدم رعایت عدالت بین زن‌ها در صورت داشتن همزمان دو همسر

طلاق غیابی از طرف زن چه تفاوتی با طلاق غیابی از طرف مرد دارد؟

به نوعی از طلاق که در آن یکی از زوجین در دادگاه حضور ندارد، طلاق غیابی می‌گویند. همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله نیز اشاره کردیم، در طلاق غیابی از طرف مرد مهم نیست که زن در دادگاه حضور داشته باشد یا نه، به هر حال رای طلاق از طرف قاضی صادر می‌شود. فقط اگر زن در دادگاه حضور نداشته باشد، بدهی‌های مالی شامل مهریه، نفقه و اجرت‌المثل بعد از اینکه اعسار مرد از پرداخت آن‌ها به اثبات رسید، به صورت بدهی اقساطی به زن پرداخت می‌شود‌. مهم‌ترین تفاوت طلاق غیابی از طرف زن با طلاق غیابی از طرف مرد، شرایط درخواست طلاق از طرف زن است. تنها با وجود سه شرط زن می‌تواند با به همراه داشتن مدارک طلاق (اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی) برای طلاق غیابی اقدام کند. در ادامه به معرفی این سه شرط می‌پردازیم.

1- اگر وکالت در طلاق در اختیار زن باشد

یکی از شرایط طلاق غیابی از طرف زن این است که وکالت طلاق در اختیار زن باشد. بعضی از مردها هنگام عقد حق طلاق را به زن می‌دهند و آن را در عقدنامه قید می‌کنند. زن با وجود وکالت در طلاق هر زمانی که بخواهد می‌تواند بدون حضور شوهرش از او طلاق بگیرد. در صورت بخشیدن مهریه، مراحل طلاق از طرف زن به صورت غیابی با روند سریع‌تری پیش خواهد رفت.

2- اگر مرد به مدت 4 سال ناپدید یا مفقودالاثر شده باشد

یکی دیگر از شرایطی که طبق قانون، امکان طلاق غیابی از طرف زن را فراهم می‌کند، این است که مرد به مدت 4 سال ناپدید یا مفقودالاثر شده باشد. دادگاه بعد از دریافت درخواست طلاق از طرف زن سه بار در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی چاپ می‌کند. اگر مرد یک سال پس از انتشار آگهی اول، خود را به دادگاه معرفی نکند، با فرض بر فوت شدنش، رای طلاق غیابی از طرف زن صادر خواهد شد. در صورت امضا شدن شروط ضمن عقد توسط مرد، غیبت شش ماهه و حضور نداشتن او در دادگاه نیز یکی از شرایط طلاق غیابی به شمار می‌رود.

3- اگر زن در زندگی زناشویی با مشکلات سختی مواجه شده باشد

یکی از عوامل رایج که شرایط طلاق غیابی از طرف زن را فراهم می‌کند، وجود مشکلات سخت در زندگی زناشویی یا در اصطلاح عسر و حرج است. اثبات عسر و حرج به زمان زیادی نیاز دارد. یکی از مصادیق مهم که به نوعی عسر و حرج محسوب می‌شود، پرداخت نشدن نفقه به مدت شش ماه است.

وکیل طلاق از طرف زن

وکیل طلاق از طرف زن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ویژگی‌های بهترین وکیل طلاق از طرف زن عبارت‌اند از:

  • آشنایی کامل با تمام مواد قانونی و داشتن تسلط کافی روی آن‌ها
  • پیگیری پرونده طلاق از طرف زن به صورت مداوم
  • تلاش برای رسیدگی سریع به پرونده
  • باتجربه بودن و خوش اخلاقی
  • آشنایی با علم روانشناسی برای ارائه مشاوره موثر به موکل
  • تسط کامل به تمام مراحل رسیدگی به پرونده و رویه دادگاه‌ها
  • ارائه راهنمایی‌های لازم به موکل و کمک به او برای رسیدن به موفقیت

مراحل طلاق از طرف زن شامل چه مواردی است؟

در مرحله اول زن باید برای مشاوره با وکیل طلاق از طرف زن به یکی از موسسه‌های حقوقی معتبر مانند دادنیک مراجعه کند. سپس با به همراه داشتن مدارک طلاق از طرف زن به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق را به ثبت برساند‌.‌ شرکت در جلسات مشاوره بهزیستی، ارجاع پرونده به نزدیک‌ترین دادگاه محل زندگی زن، تعیین زمان حضور زن و مرد در شعبه دادگاه، حضور زن و مرد در دادگاه، ارائه دفاعیات زوجین به قاضی پرونده، برگزاری جلسه تجدیدنظر در دادگاه در صورت اعتراض، ارجاع پرونده طلاق از طرف زن به دیوان عالی کشور در صورت اعتراض، صدور رای قطعی توسط دادگاه و مراجعه زن به یک دفترخانه برای جاری شدن حکم طلاق مراحل بعدی طلاق از طرف زن هستند.

انجام امور وکالتی طلاق از طرف زن توسط وکلای موسسه حقوقی دادنیک

اگر برای انجام امور وکالتی طلاق از طرف زن به دنبال یکی از موسسه‌های حقوقی معتبر هستید، ما به شما موسسه حقوقی دادنیک را پیشنهاد می‌کنیم. وکلای باتجربه و حرفه‌ای این موسسه در زمینه‌های مختلف از جمله اموری مانند طلاق از طرف زن، طلاق توافقی، طلاق غیابی، انحصار وراثت، مدیریت اموال برای ایرانیان مقیم خارج از ایران و ایرانیان داخل کشور، امور بانکی، امور اداری و ... به مشتریان این موسسه حقوقی خدمات مشاوره تخصصی ارائه می‌دهند.

موسسه حقوقی داد نیک

حضور یک وکیل باتجربه در کنار موکل، کمک زیادی به افزایش سرعت رسیدگی به پرونده دارد. از مهم‌ترین مزایای موسسه حقوقی دادنیک می‌توان به ارائه مشاوره حقوقی رایگان، پشتیبانی از پرونده و ارسال گزارش هفتگی از روال رسیدگی به پرونده، فعالیت بهترین وکلای پایه یک دادگستری در این موسسه و امکان برگزاری جلسات آنلاین مشاوره به ایرانیان مقیم خارج از طریق سایت موسسه اشاره کرد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5018 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14742 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3824 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3663 بازدید