2109
8 روش ساده و مؤثر برای پاک کردن لکه لباس

8 روش ساده و مؤثر برای پاک کردن لکه لباس

1401/12/18 بازدید2977

شیوه زندگی در تمام نقاط جهان به‌گونه‌ای شده که اکثر افراد به نوع لباس‌هایی که می‌پوشند حساسیت بالایی نشان می‌دهند. به زبان دیگر می‌توان گفت که با تعریف استایل‌های مختلف، اهمیت لباس‌ها برای افراد بیش از پیش شد.

اهمیت اطلاع از نحوه پاک کردن لکه‌ لباس

شاید برای شما هم چندین بار اتفاق افتاده که پس از خرید لباس جدید در همان دفعات اول لکه بزرگی روی آن افتاده است. برای پاک کردن این لکه‌ها هر کس با توجه به اطلاعاتی که در دست دارد اقدام به پاک کردن می‌کند. گاهی به جای اینکه لکه پاک شود بزرگ‌تر می‌شود یا لکه‌های دیگری نیز ایجاد می‌گردند.

در چنین شرایطی ممکن است لباس نوی که تهیه شده کنار گذاشته می‌شود و باید لباس دیگری خرید کرد. به این ترتیب اهمیت اطلاع از چگونگی پاک کردن لکه لباس مشخص می‌شود که در این مطلب می‌خواهیم در این رابطه مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم.

فارغ از اینکه شما در چه استایلی لباس می‌پوشید قطعا موافق هستید که تمیز بودن لباس یک پارامتر مشترک در میان همه افراد است. در خرید لباس زنانه به پاک شدن لکه از روی آنها نیز توجه کنید. آیا شما نیز به دنبال راهکاری برای پاک کردن لکه از روی لباس خود هستید؟ در این مطلب می‌خواهیم شما را با روش‌های موثر پاک کردن لکه لباس آشنا خواهیم کرد.

 

پاک‌کننده‌های لکه لباس

در ایام گذشته افراد زیادی در مورد لکه‌بر مطالعاتی انجام می‌دادند تا محصولاتی ابداع کنند که مردم با خیالی آسوده از آنها بهره‌مند شوند. از گذشته‌های بسیار دور از سرکه به عنوان پاک‌کننده لکه‌ها استفاده می‌شد و هم‌اکنون نیز جایگاه خاص خود را دارد.

در عصر جدید اولین اقدام را می‌توان آب و صابون در نظر گرفت که مدت‌ها به عنوان لکه‌بر استفاده می‌شد. جوش شیرین مورد بعدی بود که بسیار قدرتمندتر از آب و صابون ظاهر شد. هر کدام از این‌ها را می‌توان پله‌های یک نردبان دانست که به سمت قله‌های ترقی طی می‌شد.

چندی نگذشت که آب اکسیژنه برای پاک کردن لکه لباس وارد خانه‌ها شد و کارایی مناسبی نیز داشت اما برای تمام موارد کارساز نبود. با پیشرفت علم و تکنولوژی شناخت و تولید مواد شیمیایی نیز روز‌به‌روز در حال پیشرفت بود.

وایتکس را می‌توان اولین مایع شیمیایی دانست که به عنوان لکه‌بر تولید و روانه بازار شد که همه از آن به عنوان معجزه یاد می‌کردند. متاسفانه این لکه‌بر در پاک کردن لکه‌های لباس‌های مختلف کارایی نداشت و خودش سبب ایجاد لکه می‌شد.

پس از آن با عمیق شدن تحقیقات در زمینه مواد شیمیایی مختلف محصولات جدیدی به بازار معرفی شدند. این روزها شما برای متریال‌های مختلف پارچه پیشنهادهای متفاوتی دارید تا به روش دلخواه لکه‌ لباس را از بین ببرید. در ادامه به 8 روش ساده و مؤثر برای پاک کردن لکه لباس اشاره می‌کنیم.

 

پاک کردن لکه روغن لباس

یکی از سرسخت‌ترین و سمج‌ترین لکه‌ها، لکه روغن است که در بسیاری از موارد افراد لباس خود را در صورت آغشته شدن به این ماده کنار می‌گذارند. اولین نکته مهم که باید به آن اشاره کنیم این است که بلافاصله باید اقدام به پاک کردن روغن کنید وگرنه کار بسیار سخت می‌شود.

در گام اول باید با پشت چاقو روغن را تا حد امکان از سطح پارچه بردارید. در پاک کردن لکه روغن لباس در گام بعدی لازم است یک دستمال کاغذی بدون طرح یا یک پارچه سفید روی ناحیه مورد نظر بگذارید تا روغن را به خود جذب کند.

روی ناحیه‌ای که آلوده شده مایع ظرفشویی بریزید و به آرامی آن را بمالید تا به تاروپود پارچه نفوذ کند. 10 دقیقه صبر کنید و پس از آن با آب گرم قسمت مشخص را بشویید. برای هماهنگی قسمت‌های مختلف لباس بهتر است یکبار آن را در ماشین لباس‌شویی بیاندازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پاک کردن لکه لباس می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

پاک کردن لکه قهوه

افراد زیادی در مورد نحوه پاک کردن لکه قهوه از روی لباس سوال می‌پرسند. گفتنی است که در این مورد شما انتخاب‌های مختلفی در پیش رو دارید و به هر روش دلخواه می‌توانید لکه‌ها را پاک کنید. سرکه در این مورد یک انتخاب فوق‌العاده است که افرادی که استفاده از مواد طبیعی را بهتر می‌دانند می‌توانند استفاده کنند.

استفاده از مواد شیمیایی جدید نیز می‌تواند در این مورد استفاده شود که در این مورد انتخاب ماده را خودتان می‌توانید انجام دهید. افراد زیادی به دلیل مشغول شدن در فضای کاری زیاد در این مورد اطلاعات ندارند و به دلیل همین لکه‌ها لباس خود را تعویض می‌کنند.

لکه‌بری با سرکه

برای پاک کردن لکه قهوه باید یک و نیم لیتر آب ولرم را با یک قاشق غذاخوری سرکه و نصف قاشق چای‌خوری  در هم مخلوط کنید. لباسی که کثیف شده است را داخل این مخلوط بیاندازید و 15 دقیقه صبرکنید. پس از یک ربع لباس را با آب خالص بشویید.

برای خشک شدن بهتر است از هوای آزاد استفاده کنید؛ در صورتی که لکه پاک نشده باشد باشد به سراغ روش بعدی بروید.

لکه‎‌بری با سفیدکننده

اولین کار مهمی که باید انجام دهید به برچسب لباس نگاه کنید تا در آن استفاده از سفید کننده را مجاز دانسته باشند. برخی از بافت‌ها به سفیدکننده حساس هستند و نباید از این ماده در از بین بردن لکه در آنها استفاده نمود. یک چارم فنجان سفید کننده باید با 4.5 لیتر آب مخلوط شود و لباس داخل آن خیس گردد. پس از 5 دقیقه می‌توانید آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و لباس بدون لکه خود را تحویل بگیرید.

پاک کردن لکه خون لباس

یکی دیگر از لکه‌هایی که پاک کردن آن الزامی است، لکه خون است. افراد زیادی با دیدن لکه خون بر روی لباس یا هر جای دیگری دلشان می‌لرزد و به همین دلیل در پاک کردن آن باید کمی بیشتر توجه داشت. با وجود لکه خون در لباس نماز خواندن نیز کراهت دارد و در برخی مواقع نماز باطل می‌شود.

برای پاک کردن لکه خون لباس می‌توان از هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه، جوش شیرین، سرکه، نمک، نشاسته ذرت و ... استفاده کرد. قطعا دانستید که پاک کردن این لکه بسیار آسان است و به روش‌های مختلف می‌توان آن را پاک نمود. 

پاک کردن لکه وایتکس

در ابتدای متن اشاره کوتاهی به این مورد کردیم که وایتکس با این‌که به عنوان یک پاک‌کننده شناخته شده است اما خودش گاهی بر روی لباس‌ها لکه می‌اندازد. اگر می‌دانید که وایتکس با متریال پارچه شما سازگار نیست در زمان برخورد با آن باید بلافاصله با آب زیاد آن را بشویید.

برای اینکه جلوی پخش لکه‌های وایتکس را بگیرید بهتر است از جوش شیرین استفاده کنید. افرادی که می‌خواهند به‌طور کامل از شر این لکه‌ها خلاص شوند و لباس خود را مثل قبل داشته باشند، می‌توانند از الکل ایزوپروپیل استفاده کنند. این مورد اغلب برای لباس‌های مشکی و رنگی استفاده می‌شود.

پاک کردن لکه جوهر

با توجه به اینکه امروزه از طیف وسیعی از محصولاتی که به جوهر نیاز دارند استفاده می‌شود، افراد زیادی لباس خود را آغشته به این ماده می‌کنند. تا همین‌جا متوجه شده‌اید که پاک کردن لکه لباس با توجه به موادی که آغشته می‌شود مرتبط است.

برخی از افراد به دلیل استفاده از روش‌های نادرست نه اینکه لکه جوهر را از بین نمی‌برند بلکه باعث پخش آن روی لباس می‌شود. برای از بین بردن این لکه‌ها می‌توان از اسپری مو، شیر و الکل متیل استفاده کرد. به کمک آبلیمو و ترکیب گلیسیرین با مایع ظرفشویی نیز از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن لکه جوهر است.

پاک کردن لکه رب و سس گوجه فرنگی

حتما می‌دانید که در تولید رب و سس از روغن نیز استفاده می‌شود؛ به همین دلیل می‌توانید در پاک کردن این لکه‌ها نیز از موارد گفته شده در بالا استفاده کنید. شاید شما نیز تجربه کثیف شدن لباس سفیدتان با سس را دارید و علاقه‌مندید راه‌های پاک کردن آن را بدانید.

در این مورد نیز بهترین گزینه‌ها استفاده از مایع ظرفشویی و پراکسید هیدروژن است. در گزینه اول باید مایع ظرفشویی مستقیم روی لکه مالیده شود که در قسمت اول به طور کامل شرح دادیم. خرید لباس زنانه ارزان به همین دلیل برای افراد زیادی جالب است که اگر از شر لکه‌ها خلاص نشوند به راحتی لباس جدیدی تهیه کنند.

پاک کردن لکه رنگ

یکی دیگر از لکه‌های سرسخت که اگر بر روی لباس بیفتد دردسر ساز می‌شود، لکه رنگ است. با توجه به این‌که رنگ‌ها خودشان دسته‌بندی‌های مختلفی دارند، صحبت در این مورد و شرح آن در مجال مقاله ما نمی‌گنجد؛ اما به طور کلی این مواد به دو دسته محلول در آب و محلول در روغن تقسیم می‌شوند.

پاک کردن لکه لباس با رنگ‌های محلول در آب تنها کافی است که از آب استفاده کنید. در مورد دسته دوم نیز همان ترفند گفته شده برای لکه روغن می‌تواند موثر باشد.

جمع بندی

یکی از مسائل مهمی که باید در خرید لباس به آن توجه داشت، امکان لکه‌زدایی از آن است. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با روش‌های موثر پاک کردن لکه لباس شما را آشنا کنیم. شما با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله به دست آوردید می‌توانید در پاک کردن انواع لکه‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9020 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6514 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15145 بازدید