2109
بهترین دکتر متخصص ریه کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

بهترین دکتر متخصص ریه کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

1401/12/15 بازدید2508

دکتر متخصص و فوق تخصص ریه یک پزشک داخلی است که در شرایط مختلف پزشکی که بر سیستم تنفسی تأثیر میگذارند تخصص دارد. سیستم تنفسی شامل اندامهایی است که به تنفس کمک میکنند.

سه بخش اصلی در سیستم تنفسی وجود دارد، که شامل راه هوایی، ریهها و ماهیچههای تنفسی است. متخصصان ریه میتوانند به درمان و تشخیص اختلالات تنفسی که ساختاری، التهابی، نئوپلاستیک، عفونی یا خود ایمنی هستند کمک کنند.

برخی از بیماری‌های سیستم تنفسی وجود دارند که بر سایر سیستمهای دیگر بدن نیز تأثیر میگذارند. بنابراین، متخصصان ریه اغلب با سایر پزشکان کار میکنند تا اطمینان حاصل کنند که بیماران بهترین مراقبت ممکن را دریافت می کنند.

اگر شما هم به دنبال پیدا کردن بهترین دکترهای ریه تهران، بهترین دکترهای ریه شیراز و بهترین دکترهای ریه اصفهان هستید، در ادامه همراه ما باشید تا اول با بیماری‌های تنفسی بیشتر آشنا شویم و سپس شما را در پیدا کردن بهترین متخصصان ریه یاری کنیم.

بیماری‌های تحت درمان توسط بهترین دکترهای ریه

در ادامه بیماری‌هایی را بررسی خواهیم کرد که بهترین دکتر ریه تهران آن‌ها را درمان می‌کنند. انواع مختلفی از شرایط پزشکی برای درمان متخصص ریه وجود دارد. مثالها عبارتند از:

آسم

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که با سفتی قفسه سینه، خس خس دورهای، تنگی نفس و سرفه مشخص میشود. حملات آسم معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که راه هوایی ملتهب می‌شوند و باعث محدودیت در جریان هوا به ریه‌ها می‌شوند.

 

بیماری مزمن انسدادی ریه

بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD گروهی از بیماریهای ریوی است که شامل آسیب بافت ریه و التهاب راههای هوایی میشود. دو مورد از رایج ترین اشکال COPD آمفیزم و برونشیت مزمن هستند. در موارد COPD، لوله‌های راه هوایی کمی مسدود می‌شوند، در نتیجه تنفس دشوار می‌شود.

فیبروز ریوی

فیبروز ریوی معمول زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار (بافت زخم شده مانند جای زخم) در ریه‌ها ایجاد می‌شود که منجر به کاهش توانایی ریه‌ها برای دریافت اکسیژن می‌شود.

سارکوئیدوز

سارکوئیدوز یک بیماری التهابی است که با گرانولوم (نوعی تومور غیر سرطانی) مشخص میشود و بر عملکرد اندامها تأثیر میگذارد. گرانولومها تودههای کوچکی از سلولهای ایمنی هستند که در اندامها رشد می‌کنند و معمولا در ریهها و غدد لنفاوی ایجاد میشوند.

سرطان ریه

سرطان ریه بیماری است که در آن سلول‌های غیرطبیعی ( بدخیم ) ریه بدون کنترل تکثیر می‌شوند و رشد می‌کنند. این سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله کنند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند. دو نوع اصلی سرطان ریه به دلیل شکل ظاهری سلول‌ها در زیر میکروسکوپ نامگذاری شده اند. این دو نوع عبارتند از:

  • سرطان ریه سلول کوچک: این نوع سرطان ریه به سرعت گسترش می‌یابد.
  • سرطان ریه سلول غیر کوچک: این اصطلاح برای چندین نوع سرطان ریه است که به روشی مشابه عمل می‌کنند. اکثر سرطان‌های ریه غیر کوچک هستند. این نوع سرطان ریه نسبت به سرطان سلول کوچک ریه کندتر گسترش می‌یابد.

شرایط دیگر

بسیاری از شرایط دیگر وجود دارند که معمولا توسط متخصصان ریه تشخیص داده می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال میتوان به ذات الریه، سل و آمفیزم اشاره کرد. یک قانون سرانگشتی خوب هنگام تعیین اینکه آیا نیاز به مراجعه به متخصص ریه یا نوع دیگری از پزشک دارید یا خیر این است که از خود بپرسید که آیا وضعیت یا علائم شما به سیستم تنفسی مربوط است یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، بهترین گزینه مراجعه به متخصص ریه است.

اگر از علائم تنفسی رنج میبرید یا در تنفس مشکل دارید، بهتر است فورا با یک متخصص ریه مشورت کنید. اگر شرایط تنفسی درمان نشوند به مرور زمان بدتر میشوند. ماندگاری یک بیماری میتواند آن را پیچیدهتر و درمان آن را دشوار کند.

پیشگیری از بیماری‌های ریوی

کارهایی که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های ریوی انجام دهید عبارتند از:

  • ترک سیگار: اگر سیگار میکشید، مهمترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که آن را ترک کنید. با دکتر ریه خود در مورد بهترین راه برای ترک سیگار صحبت کنید. انواع سیگار می‌توانند شانس ابتلا به بیماریهای ریوی را افزایش دهند.
  • آزمایش رادون: دریابید که آیا سطوح بالایی از گاز رادون در خانه یا محل کار شما وجود دارد یا خیر. شما میتوانید یک کیت تست رادون را در اکثر فروشگاههای سخت افزار خریداری کنید.
  • از آزبست اجتناب کنید: قرار گرفتن در معرض آزبست میتواند باعث ایجاد اسکار در ریهها، سرطان ریه و سایر بیماریهای جدی ریوی شود. آزبست میتواند نگرانی خاصی برای کسانی باشد که شغلشان آنها را در معرض آزبست قرار می‌دهد.
    این شامل افرادی میشود که ساختمانهای دارای عایق یا سایر مواد حاوی آزبست را نگهداری میکنند و افرادی که ترمز یا کلاچ خودرو را تعمیر میکنند. برای جلوگیری از ورود آزبست به ریه، باید از ماسک‌های شیمیایی استفاده کنید.
  • از خود در برابر گرد و غبار و بخارات شیمیایی محافظت کنید: کار در شرایط گرد و غبار و با مواد شیمیایی میتواند خطر ابتلا به بیماریهای ریوی را افزایش دهد. و منظور از خطر فقط مواد شیمیایی صنعتی نیست. بسیاری از محصولاتی که در خانه استفاده میشوند، مانند رنگها و حلالها، میتوانند باعث ایجاد یا تشدید بیماری ریه شوند.
    در صورت امکان، از استفاده از محصولاتی که باعث تحریک چشم، بینی یا گلو میشوند خودداری کنید. اگر نمیتوانید از آنها دوری کنید، تا حد امکان، کمتر و فقط در یک منطقه با تهویه مناسب از آنها استفاده کنید. از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک مخصوص استفاده کنید. مطمئن شوید که میدانید به چه نوع تجهیزاتی نیاز دارید و چگونه باید از آن استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: موسسه ملی سرطان خاطرنشان میکند که مطالعات نشان میدهد که خوردن میوه یا سبزیجات زیاد ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه کمک کند. البته رژیم غذایی نمیتواند آسیبهای ناشی از رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن را جبران کند.
  • از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز است آزمایش اسپیرومتری انجام دهید: برخی از گروهها آزمایش عمومی اسپیرومتری را برای افراد در معرض خطر، مانند افراد بالای 45 سال و سیگاری و کسانی که در محل کار در معرض مواد آسیب رسان ریه قرار دارند، توصیه میکنند.

از پزشک خود در مورد محافظت از خود در برابر آنفولانزا و ذات الریه با واکسیناسیون بپرسید. اگر سرفه، مشکل تنفسی، درد یا ناراحتی در قفسه سینه که از بین نمی‌رود دارید یا هر یک از علائم دیگر که در این مقاله توضیح داده شده است، باید به متخصص ریه مراجعه کنید.

چگونه بهترین متخصص ریه را پیدا کنیم؟

راه‌های متعددی برای پیدا کردن متخصص ریه خوب وجود دارد. یکی از ساده‌ترین کارها این است که از دکتر عمومی خود بخواهید تا به شما یک متخصص ریه با تجربه معرفی کند.

یکی دیگر از شیوه‌های محبوب پیدا کردن دکتر، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین نظیر دکترتو است. شما با این پلتفرم‌های می‌توانید به اطلاعات دکتران متعددی دسترسی داشته باشید. و از بهترین دکترهای تهران نوبت بگیرید. فقط فراموش نکنید که قبل از مراجعه به یک پزشک، نظرات بیماران او را نیز بررسی نمایید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16231 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11519 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2622 بازدید