2109
آیا دندان پزشکان متوجه می‌شوند که از نخ دندان استفاده نمی‌کنیم؟

آیا دندان پزشکان متوجه می‌شوند که از نخ دندان استفاده نمی‌کنیم؟

1401/12/05 بازدید1043

در یک معاینه معمول دندانپزشک شما فقط به دنبال حفره‌ها نیست. اکثر دندانپزشکان قبول دارند که حداقل 73 درصد از مردم به دندانپزشکان خود دروغ می‌گویند و 20 درصد ادعا می‌کنند که عادت‌های نخ دندان کشیدن بهتر از آن‌ها دارند. در ادامه نحوه تشخیص نکشیدن نخ دندان آورده شده است:

 لثه:

دندانپزشک شما فقط با نگاه کردن به لثه‌ها می‌تواند بهداشت دهان و دندان شما را تجزیه و تحلیل کند. اگر در حین تمیز کردن لثه‌های شما خونریزی کرد ممکن است تایید کند که لثه‌های سالمی ندارید. لثه‌های قرمز روشن به جای لثه‌های صورتی گوشتی یکی از اولین نشانه‌های بهداشت نامناسب دندان است. لثه‌های ملتهب نتیجه عدم استفاده از نخ دندان است.

 دندان‌ها:

دندان‌های لکه دار یکی دیگر از نشانه‌های بهداشت نامناسب دندان است. اگر نخ دندان نکشید ماده چسبنده‌ای به نام پلاک روی دندان‌ها و در امتداد خط لثه شما ایجاد می‌شود. این می‌تواند باعث زرد شدن دندان‌های شما شود. نخ دندان به از بین بردن مواد لکه‌زا که پس از خوردن و آشامیدن باقی می‌مانند کمک می‌کند.

 تنفس:

باکتری‌ها، پلاک‌ها و سایر مواد بالقوه مضر همگی می‌توانند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند. حتی ممکن است بین دندان‌های شما غذا گیر کرده باشد که نشان دهنده عدم استفاده منظم از نخ دندان است.

آیا می‌توان قبل از مراجعه به دندانپزشکی نخ دندان کشید؟

اگر درست قبل از معاینه دندان از نخ دندان استفاده کنید ممکن است لثه شما همچنان خونریزی داشته باشد و آسیب دیده و تحریک شده به نظر برسد. لثه‌هایی که از سلامت خوبی برخوردارند سفت و صورتی به نظر می‌رسند. فقط دو بار در روز مسواک زدن بدون نخ دندان می‌تواند پلاک روی سطح دندان و بالای خط لثه را از بین ببرد. حتی اگر متوجه این علائم نشدید یک دندانپزشک آموزش دیده می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد و به شما بگوید که آیا نیاز به نخ دندان کشیدن بیشتری دارید یا خیر.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن به چه صورت است؟

استفاده از نخ دندان می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد. در اینجا 6 مرحله برای انجام صحیح آن وجود دارد:

  1. نخ را بین انگشتان شست خود محکم بگیرید.
  2. با کشیدن نخ دندان بین دندان‌های خود شروع کنید. با استفاده از یک حرکت مالشی ملایم نخ دندان را بین دندان‌های خود هدایت کنید.
  3. پس از اینکه نخ دندان به خط لثه رسید نخ را روی یک دندان به شکل C خم کنید. آن را به آرامی در فضای بین لثه و دندان بلغزانید.
  4. نخ دندان را محکم نگه دارید. کنار دندان را به آرامی مالش دهید و نخ را از لثه بالا و پایین ببرید.
  5. این روش را برای بقیه دندان‌های خود تکرار کنید.

به چه علت نخ دندان کشیدن مهم است؟

نخ دندان کشیدن برای از بین بردن باکتری‌ها و پلاک‌ها که در شکاف‌های ریز بین دندان‌های شما پنهان می‌شوند ضروری است. آن‌ها به اطراف چسبیده، تجمع می‌یابند و اگر لثه‌ها را با نخ جدا نکنید آن‌ها را تحریک می‌کنند. نخ دندان کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به التهاب لثه، بیماری لثه و پوسیدگی دندان را کاهش دهد. پلاک‌هایی که می‌توانند در ایجاد حفره‌ها یا بیماری‌های لثه نقش داشته باشند با تمیز کردن بین دندان‌ها از مناطقی که مسواک نمی‌تواند به آن برسد پاک می‌شود. نخ دندان کشیدن منظم به حذف ذرات ایجاد‌ کننده پلاک از بین دندان‌ها کمک می‌کند.

 

منبع:

www.medicinenet.com

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16255 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11530 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2642 بازدید