2109
راهنمای تخصصی کاشت نهال بادام به توصیه جهاد کشاورزی

راهنمای تخصصی کاشت نهال بادام به توصیه جهاد کشاورزی

1401/11/13 بازدید665

کاشت نهال بادام، همانند کاشت سایر نهال های میوه در باغ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همه اقداماتی که باغداران برای توسعه باغ خود انجام می دهند، منجر به باردهی بهتر نهال ها و سودآوری در آینده خواهد شد. اما آیا می دانید که اصول صحیح کاشت نهال های بادام در باغ چیست؟ آیا اطلاع دارید که چطور می توانید به باردهی بهتر درختان بادام کمک کنید؟ آیا می دانید در هر هکتار از باغ، چند اصله نهال باید بکارید؟....

ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم مطابق با جدیدترین دستورالعمل های جهاد کشاورزی برای کاشت نهال های بادام اقدام نمایید. اگر ارقام نهال بادام را به درستی بخرید، قطعاً همان نتیجه ای را که انتظار دارید، به دست می آورید. بازار خرید و فروش انواع بادام، پرتقاضا و سودآور است، پس چرا شما به این حوزه وارد نشوید؟!

 

نهال بادام باکیفیت چه خصوصیاتی دارد؟

قبل از آنکه به بررسی اصول کاشت نهال بادام در باغ بپردازیم، لازم می دانیم خاطرنشان سازیم که خرید نهال بادام، مقدمه توسعه باغات است، پس باید نهال هایی را بخرید که از هر نظر باکیفیت، سالم و باطراوت باشند. در این قسمت با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی ها و خصوصیات نهال خوب بادام آشنا سازیم.

اولین خصوصیات بهترین نهال های بادام، تازگی و سالم بودن همه قسمت ها است. برگ های نهال ها نباید پژمرده یا رنگ پریده یا زرد باشند. ساقه نهال جوان باید عمود و محکم باشد و هیچ قسمت آن ترک خوردگی یا شکستگی نداشته باشد.

مهم است که نهال های بادام که می خرید، عاری از آفت ها یا بیماری های گیاهی باشند. این علائم را در همه قسمت ها، از ساقه اصلی، برگ ها، دمبرگ، سطوح زیرین برگ، سر انتهای ساقه و حتی ریشه ها جستجو کنید. با خرید نهال های نامرغوب یا بیمار و آفت زده، فقط پول خود را هدر می دهید!

نکته مهم بعدی که جزو مهم ترین ویژگی های نهال های بادام به شمار می رود، شناسنامه دار بودن و مجوزدار بودن آنها است. بهترین نهالستان کشور، تمام سعی خود را می کند تا نهال هایی ارائه دهد که مجوزهای لازم را از جهاد کشاورزی گرفته اند، لیبل دار و شناسنامه دار باشند و به این ترتیب، اعتبار خوبی نزد مشتری کسب می کنند.

مراحل کاشت نهال بادام در باغ، مطابق با اصول جهاد کشاورزی

به طور اجمالی، مراحل کاشت نهال های بادام، طبق دستورالعمل های استاندارد جهاد کشاورزی به صورت زیر است:

  1. خرید نهال بادام، متناسب با اقلیم منطقه
  2. کاشت نهال ها در فاصله استاندارد
  3. آبیاری نهال ها
  4. کوددهی به موقع به نهال های جوان
  5. مراقبت از نهال ها در 4 فصل سال
  6. هرس کردن نهال در دوره رشد شاخه ها

و اما در ادامه به صورت کاملاً تخصصی درباره هر یک از مراحل فوق صحبت می کنیم:

جهت دریافت اطلاعات تخصصی درباره کاشت درخت بادام به این لینک مراجعه کنید :

راهنمایی صفر تا 100 کاشت نهال بادام

  1. خرید نهال بادام، متناسب با اقلیم منطقه

با فرض اینکه برای خرید نهال مرغوب بادام، تصمیم خود را گرفته اید، حتماً می دانید که نوع رقم بادام که انتخاب می کنید باید با شرایط آب و هوایی باغ شما سازگار باشد. خرید نهال بادام دیرگل، ویژه مناطق سردسیر است و نهال بادام دیمی، نهال بادام کاغذی یا نهال های پیوندی، برای کاشت در اقلیم گرم و خشک مناسب تر هستند. هر کدام از نهال ها را که می خرید، طبق اصول زیر، آنها را در باغ بکارید.

  1. کاشت نهال ها در فاصله استاندارد

دومین کار، بعد از خرید نهال های مناسب بادام، کاشت آنها است. بهترین زمان برای کاشت نهال ها، موقعی است که این گیاهان در خواب هستند، پس فصل پاییز و زمستان را به شما پیشنهاد می دهیم. قبل از هر کاری لازم است شرایط خاک باغ را آماده کنید. میزان مواد مغذی و اسیدیته خاک را اندازه گیری کنید. اگر لازم است با یک کارشناس باغداری در این باره صحبت کنید. وقتی نهال ها را می کارید، سعی کنید به آرامی آنها را در خاک قرار دهید و جابه جا کنید تا ریشه ها هرگز آسیب نبینند.

بهترین فاصله کاشت نهال بادام در باغ از همدیگر، 4 متر است. گودال هایی که حفر می کنید، حداکثر عمق 120 سانتی متر داشته باشند و قطر چاله باید حدود 80 سانتی متر باشد. در این مرحله گفته شده است اگر کود مناسب را به خاک گودال اضافه کنید، اثربخشی بیشتری در رشد و تقویت ریشه ها خواهد داشت. استفاده از پوشش مالچ بر روی خاک گودال، الزامی است.

  1. آبیاری نهال های بادام

وقتی روی گودال را پر کردید، اکنون نوبت به آبیاری نهال بادام می رسد. درست بعد از مراحل کاشت، 3 بار باید نهال ها را آبیاری کنید. این آب در داخل گودال فرو می رود، پس بهترین حجم آب، 10 لیتر در هر مرتبه است. بهتر است در روز ششم بعد از کاشت، آخرین مرحله آبیاری را انجام دهید.

  1. کوددهی به موقع به نهال های جوان

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، قبل از کاشت نهال ها و همچنین بعد از کاشت، در طول دوره رشد آنها، کوددهی الزامی است. قبل از آنکه ریشه را در خاک بگذارید، کود اسید هیومیک، اضافه کنید. این کود می تواند بافت مواد آلی خاک را بهبود بدهد. به مرور زمان، نیاز دارید از کودهای نیتروژن دار و یا فسفاته، بسته به شرایط نهال ها استفاده کنید.

  1. مراقبت از نهال ها در 4 فصل سال

کار شما هنوز ادامه دارد. نهال ها را اکنون کاشته اید و باید به درستی از آنها مراقبت کنید. بررسی اثرات آب و هوایی بر روی نهال ها، تغییرات هوا در زمستان، استفاده از پوشش محافظ برای جلوگیری از یخزدگی، نمونه ای از کارهایی است که باید انجام بدهید.

وظیفه شما به عنوان باغدار این است که نهال ها و همه درختان بزرگ تر را در برابر آفت ها و بیماری های بادام محافظت کنید. اگر لازم است از مقدار مناسب آفتکش ها استفاده کنید.

برای نهال های جوان تر، شاید لازم باشد یک تکیه گاه درست کنید تا ساقه ها بهتر بتوانند به صورت عمودی رشد کنند و نشکنند. این کار به ویژه برای مناطقی که با وزش بادهای شدید روبرو هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

  1. هرس کردن نهال در دوره رشد شاخه ها

وقتی نهال های جوان شما به درختانی بالغ تبدیل شدند، شاخ و برگ های آنها رشد کردند، بزرگ و بزرگ تر شدند، یک سایه انداز درست می کنند که دسترسی قسمت های پایین درخت را به نور خورشید، محدود می سازد؛ اینجاست که باید درختان را با روش های درست، هرس کنید.

در اولین سال پس از کاشت، درست از 15 سانتی متر بالاتر از محل پیوندک، هرس کردن را انجام دهید. ابزارهای هرس را به درستی ضد عفونی کنید تا از انتقال بیماری های ناخواسته به درختان جلوگیری شود.

شما به عنوان باغدار باید هر آنچه در توانتان است به کار بگیرید تا بیشتری مراقبت را از نهال های تازه کاشته شده بادام به عمل بیاورید. این کارها به نفع خودتان است و موجب سوددهی عالی باغتان خواهد شد.

فرقی نمی کند کدام نهال بادام را می خرید، طرز کار شما و شیوه های نوین باغداری می تواند از شما یک باغدار ثروتمند بسازد! چیزی که شاید در رویاهای خود به دنبال آن بوده اید!

نهال های بادام را فقط از نهالستان معتبر بخرید

چه عاملی باعث می شود که شما به سالم بودن نهال های بادام اعتماد کنید؟ آیا خودتان تا به حال فکر کرده اید که نهال های مرغوب و پربازده بادام را باید از کجا بخرید؟... اگر با واسطه های بازار و افزایش قیمت خرید نهال بادام، مشکل دارید، یک پیشنهاد خوب برایتان داریم....

فروش تخصصی نهال بادام در نهالستان پالیز، راه حل پیش روی شما است!

ما افتخار می کنیم که در قالب یک نهالستان مجوزدار با سابقه در ایران فعالیت داریم و تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا باغداران عزیز بتوانند باغ بادام خود را توسعه بدهند. پرورش انواع نهال بادام، زیر نظر مهندسان و کارشناسان حرفه ای انجام می گیرد. تمامی نهال های بادام و همچنین نهال های میوه در نهالستان تخصصی پالیز، لیبل دار و تضمینی هستند و جهاد کشاورزی نیز سلامت و اعتبار آنها را تأیید کرده است.

منبع :‌ نهالستان پالیز نهال (paliznahal.ir)

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9020 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6514 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15145 بازدید