2109
		9 راه حل تغذیه ای به منظور پیشگیری از ناباروری!

9 راه حل تغذیه ای به منظور پیشگیری از ناباروری!

1401/11/05 بازدید822

انتخاب غذا و تغییر سبک زندگی می تواند به افزایش باروری و باردار شدن کمک نماید. در این مقاله به انواع روش های طبیعی برای افزایش باروری می پردازیم.

  1. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان ها باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد در بدن شده و آنها را غیرفعال می کنند، تا به اسپرم و سلول های تخمک آسیب نرسد. از این رو آنتی اکسیدان های موجود در محصول آندروفرتی مانند سلنیوم، روی، ویتامینهای  Cو E  در بهبود باروری در آقایان و بانوان موثر هستند.

مطالعه انجام شده در سال 2012 بر روی آقایان نشان داده که مصرف روزانه آنتی اکسیدان ها کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد .در مطالعه دیگر که بر روی ۲۳۲ خانم نشان داده شده است که مصرف بیشتر فولات(B9) با میزان بالای لانه‌گزینی (اتصال تخمک به رحم) و بارداری مرتبط است.

  1. منبع پروتئین گیاهی بیشتر مصرف کنید

جایگزین کردن برخی از پروتئین های حیوانی (مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ) با منبع پروتئین گیاهی (مانند لوبیا، آجیل و دانه ها) به کاهش خطر ناباروری کمک می نماید. طبق مطالعه انجام شده چنانچه روزانه 5 درصد پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی شود، امکان کاهش  50 درصد ریسک ناباروری وجود دارد. محصول آندروفرتی با دوز بالای اسید آمینه ال کارنیتین در بهبود کیفیت و عملکرد اسپرم نیز موثر است.

 

  1. از مصرف چربی های ترانس اجتناب کنید

مصرف روزانه چربی های مفید در تقویت باروری و سلامت عمومی نقش موثری دارد. چربی‌های ترانس (اسیدهای چرب غیر اشباع) به دلیل تاثیر منفی بر گیرنده های انسولین، در افزایش ریسک ناباروری موثر هستند.

تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی با چربی های ترانس بیشتر و چربی های اشباع نشده کمتر با ریسک ناباروری در بانوان و آقایان مرتبط است.

  1. وعده صبحانه کامل  بخورید

صبحانه کامل به خانم های مبتلا به مشکلات باروری کمک می نماید. تحقیقات نشان داده است مصرف صبحانه کامل ممکن است اثر هورمونی سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را بهبود می بخشد. به افراد مبتلا  به سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود تا کالری بالاتری در وعده صبحانه دریافت نمایند زیرا مصرف صبحانه باعث کاهش 8 درصد سطح انسولین و کاهش 50 درصدی سطح هورمون تستوسترون می شود. سطوح بالای این دو هورمون می تواند در ناباروری نقش داشته باشد. مصرف مکمل ایرافرتیل بعد از صبحانه با ترکیبات کامل و موثر ویتامین و مواد مغذی در افزایش باروری موثر است .

  1. کربوهیدرات های تصفیه شده کمتر بخورید

وقتی صحبت از کربوهیدرات ها می شود تنها مقدار کربوهیدرات مهم نیست، بلکه نوع آن نیز مهم است.کربوهیدرات ها تصفیه شده شامل غذاهای شیرین و غلات فرآوری شده از جمله ماکارونی سفید، نان و برنج می باشد.

کربوهیدرات های تصفیه شده خیلی سریع جذب شده و باعث افزایش قند خون می شود. این کربوهیدرات های همچنین شاخص گلیسمی (GI) بالایی دارند. تخمدان ها هورمون های استفاده می کنند که از نظر شیمیایی شبیه به هورمون انسولین هستند بنابراین تولید مداوم انسولین باعث می شود در بدن هورمون های تولید مثل کمتری تولید نماید . که این امر می تواند باعث عدم بلوغ تخمک و تخمک گذاری شود .محصول ایرافرتیل حاوی دوز مناسبی از ال- کارنیتین و ال-آرژنین می باشد که در تکامل و بلوغ تخمک نقش به سزایی دارد.

  1. لبنیات پرچرب انتخاب کنید

مصرف لبنیات کم چرب ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد. نتیجه یک مطالعه با جامعه آماری بالا که در سال 2007 منتشر شده به بررسی اثرات مصرف لبنیات پرچرب بیش از یک بار در روز پرداخت است. نتایج این مطالعه نشان داده، خانم هایی که یک یا چند وعده لبنیات پرچرب در برنامه غذایی روزانه خود دارند ، 27 درصد کمتر در معرض خطر ناباروری قرار خواهند گرفت.

  1. مولتی ویتامین مصرف کنید

اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید، ممکن است کمتر دچار ناباروری شوید. ریز مغذی های موجود در ویتامین ها نقش اساسی در باروری دارند. خانم ها که سعی دارند باردار شوند، مصرف مولتی ویتامین حاوی فولات همراه با اینوزیتول مثل اوازیتول توصیه می شود .

  1. استرس خود را کم کنید

اگر می خواهید باردار شوید، حتما توجه داشته باشید با افزایش سطح استرس، شانس بارداری شما کم خواهد شد. علت آن می تواند تغییرات هورمونی باشد که هنگام استرس در بدن رخ می دهد.

  1. کافئین  مصرف نکنید

ارتباط جدی بین مصرف کافئین و باروری وجود دارد. مصرف کافئین را به یک یا دو فنجان قهوه در روز محدود نماید تا ریسک ناباروری کاهش یابد.

 

مدیریت وزن و ورزش

مدیریت وزن یکی از عوامل موثر در باروری خانم ها و آقایان است. در واقع، کمبود یا اضافه وزن با افزایش ریسک ناباروری مرتبط می باشد.

چنانچه میزان چربی ذخیره شده در بدن می تواند برریتم قاعدگی تأثیرگذار باشد و رابطه مستقیم با عدم تخمک گذاری، بی نظمی در سیکل قاعدگی و همچنین با اختلال در رشد تخمک داشته باشد.

چنانچه از منابع غذایی متنوع در برنامه غذایی خود استفاده نمی کنید مصرف روزانه مکمل های حاوی ویتامین و مواد معدنی در حفظ سلامت عمومی و  پیشگیری از سرطان با تامین مواد آنتی اکسیدانی تاثیر بسزایی دارد .

 

گردآورنده :دکتر نسترن گیور

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7174 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5245 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14976 بازدید