2109
آیا رعایت رژیم غذایی باعث افزایش باروری می‌شود؟

آیا رعایت رژیم غذایی باعث افزایش باروری می‌شود؟

1401/11/03 بازدید324

وقتی صحبت از رژیم غذایی خاص می‌شود استاندارد خاصی وجود ندارد که به هر زن کمک کند باروری خود را افزایش دهد. عوامل زیادی در مورد سطوح باروری نقش دارند مانند ژنتیک و شرایط بهداشتی از قبل موجود که رژیم غذایی نمی‌تواند به خودی خود آن‌ها را نادیده بگیرد. در کل غذایی که می‌خورید می‌تواند بر شانس باردار شدن و سلامت بارداری آینده شما تاثیر بگذارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل قبل از بارداری به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که بدن شما تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی مورد نیاز برای بارداری را دارد. به محض بارداری بدن شما شروع به هدایت ذخایر مواد مغذی شما به رشد کودک می‌کند.

چرخه خود را کنترل کنید:

درک چرخه خود یک عامل کلیدی هنگام تلاش برای باردار شدن است. هدف این است که تشخیص دهید چه زمانی بیشترین باروری را دارید که معمولاً به عنوان"پنجره باروری" شناخته می‌شود که پنج روز منتهی به تخمک‌گذاری است. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا روشی را پیدا کنید که برای شما کارایی داشته باشد.

یک رژیم غذایی سالم را در اولویت قرار دهید:

خوردن فیبر بیشتر و غذا‌های فرآوری شده کمتر نیز می‌تواند برای باروری مفید باشد اما چربی‌های ترانس که در روغن‌های گیاهی هیدروژنه، غذا‌های سرخ شده و سایر محصولات فرآوری‌شده یافت می‌شوند و به دلیل اثرات منفی بر حساسیت به انسولین با افزایش خطر ناباروری تخمک‌ گذاری مرتبط هستند. علاوه بر این چاقی می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود و از تخمک‌گذاری منظم جلوگیری کند.

فعالیت بدنی داشته باشید:

شکی نیست که افزایش فعالیت بدنی روزانه برای سلامت کلی شما مفید است. 3-5 بار در هفته ورزش کنید تا نتایج بارداری را بهبود بخشید. انجام ورزش منظم در زندگی شما می‌تواند برای سلامتی شما از جمله باروری مفید باشد. نشان داده شده است که ورزش اثرات مثبتی بر باروری در مردان و زنان دارد.

 به یک متخصص زنان مراجعه کنید:

داشتن یک برنامه می‌تواند شانس شما را برای بچه دار شدن سریع افزایش دهد و خیالتان را راحت کند که در مسیر درستی حرکت می‌کنید.

 از استرس دوری کنید:

اگر قصد باردار شدن دارید ضروری است که استرس خود را کاهش دهید. طبق تحقیقات شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استرس می‌تواند باروری را سرکوب کند. برخی از کارشناسان معتقدند که این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد که در اثر استرس ایجاد می‌شود.

مصرف کافئین را کاهش دهید:

در جامعه پزشکی در مورد ارتباط بین کافئین و باروری تحقیقات کافی انجام نشده واحتمالاً‌ ایده خوبی است که مصرف کافئین را به طور موقت کاهش دهید. به عنوان مثال یک فنجان قهوه یا چای در روز درست در زمانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید ممکن است مضرر باشد.

مولتی ویتامین مصرف کنید:

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که به طور منظم مولتی ویتامین مصرف می‌کنند ممکن است راحت‌تر باردار شوند. زنان قبل و در اوایل بارداری به اسید فولیک برای کمک به جلوگیری از نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا نیاز دارند. اگر می‌خواهید به شانس باروری خود کمک کنید همیشه‌ ایده خوبی است که در مورد بهترین مولتی ویتامین مصرفی با پزشک خود صحبت کنید.

نتیجه‌گیری:

اجرای این تغییرات سبک زندگی و نکات رژیم غذایی به طور طبیعی می‌تواند به افزایش باروری شما کمک کند. اگر بلافاصله باردار نشدید خیلی نا‌امید نشوید و احساس نکنید که شما تنها کسی هستید که این مشکل را دارید. برای بسیاری از زنان باردار شدن ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها طول بکشد.

 

منبع:
getmegiddy.com

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید