2109
چگونه یک پوست سالم و زیبا داشته باشیم؟؟

چگونه یک پوست سالم و زیبا داشته باشیم؟؟

1401/11/01 بازدید1266

همه افراد در مقطعی از زندگی خود مجبور بوده اند با یک مشکل پوستی دست و پنجه نرم کنند. چه آکنه، خشکی، حساسیت، چربی، تغییر رنگ یا چین و چروک. در حالی که اجتناب از این مشکلات به طور کلی غیرممکن است. می توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن آنها یا مدیریت آنها انجام دهید. سعی کنید انتظارات واقع بینانه ای برای پوست خود داشته باشید و اگر چند ماه طول کشید تا نتایج روتین مراقبت از پوست جدید خود را ببینید، ناامید نشوید. اگر در مورد پوست خود سوالی دارید، با یک متخصص پوست صحبت کنید.

توسعه روتین مراقبت از پوست

۱. استفاده از آرایش پاک کن مناسب

اگر آرایش می کنید، آرایش خود را با پاک کننده آرایش پاک کنید. قبل از خواب یا بعد از ورزش، از دستمال مرطوب آرایشی یا پاک کننده آرایش مایع برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید. به آرامی پاک کننده آرایش را روی صورت خود پاک کنید و روی مناطقی که آرایش می کنید تمرکز کنید. صورت خود را با حرکات دایره ای پاک کنید تا زمانی که دستمال پاک شود. سپس به بقیه روتین مراقبت از پوست خود بروید.

برای پاک کردن آرایش خود می توانید از پاک کننده های بدون چربی، میسلار واتر یا دستمال های آرایشی استفاده کنید. اگر آرایش یک شبه روی پوست بماند، می‌تواند منافذ را مسدود کند. در حالی که فرصت ترمیم پوست از استرس‌های روز را نیز از بین می‌برد. این راه را به روی جوش های سرسیاه، جوش ها، چربی اضافی و انواع مسائل نامطلوب باز می کند!

۲. شستشوی صورت با پاک کننده ملایم

دو بار در روز صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید. پوست خود را با آب ولرم از سینک مرطوب کنید و پاک کننده صورت خود را روی دستان خود بمالید. آن را بین کف دست خود پخش کنید، سپس پاک کننده را به پوست خود بمالید. آن را به طور کامل با آب بشویید، سپس پوست خود را با یک حوله تمیز خشک کنید.

آب داغ می تواند منافذ پوست را باز کند و پوست شما را تحریک کند، در حالی که آب سرد می تواند منافذ شما را ببندد و کثیفی و کثیفی را به دام بیندازد. برای پاکسازی تسکین دهنده به سراغ آب ولرم بروید.

قبل از شروع شستشو، موهای خود را به پشت سنجاق کنید تا مطمئن شوید که به تمام لبه های صورت خود دسترسی دارید.پاک کننده فوم برای حفاری عمیق برای باز کردن منافذ شما عالی است. پاک کننده روغن برای از بین بردن آثار آرایش خوب است، اما اگر مستعد آکنه هستید می تواند پوست شما را مسدود کند.

۳. استفاده به مقدار لازم از کرم مرطوب کننده مناسب

یک چهارم قطره از کرم مرطوب کننده را بمالید تا هیدراته شود. قطره یک چهارم مرطوب کننده را روی نوک انگشتان خود بریزید، سپس آن را به دور دستان خود بمالید تا در اطراف پخش شود. مرطوب کننده را به پوست خود بمالید و روی نواحی که خشک ترین قسمت ها هستند مانند پیشانی، چانه و گونه ها تمرکز کنید. اجازه دهید مرطوب کننده حدود 5 دقیقه قبل از شروع کار خیس بخورد.
اگر پوست «معمولی» دارید، به این معنی که خشک یا چرب نیستید، یک مرطوب کننده مبتنی بر آب انتخاب کنید.
اگر پوست خشکی دارید، به سراغ مرطوب‌کننده‌های مرطوب‌کننده بر پایه روغن بروید.
اگر پوست شما چرب یا مستعد لک است، به سراغ یک مرطوب کننده سبک و بر پایه آب بروید.
پوست پیر به راحتی خشک می شود، بنابراین به دنبال مرطوب کننده غنی تر، روغن یا روغن باشید.

۴. استفاده از تونر

پوست خود را با یک تونر ملایم پر کنید. در حالی که تونر یک ضرورت مطلق در روتین مراقبت از پوست شما نیست، می تواند به بستن منافذ پوست و متعادل کردن مجدد pH پوست شما کمک کند. قطره ای به اندازه یک نخود از تونر ملایم و بدون الکل بریزید، سپس آن را به پوست خود بمالید تا رنگ پوست شما یکدست شود و آبرسانی آن حفظ شود. از تونرهای حاوی الکل دوری کنید، به خصوص اگر پوست خشک یا حساسی دارید، زیرا می تواند تحریک کننده باشد.
فندق جادوگر همچنین می‌تواند یک محرک پوست باشد، بنابراین با آن ماده نیز از تونر خودداری کنید.

۵. لایه برداری

هفته ای یکبار لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست از بین برود. این کار را می توان با یک لایه بردار فیزیکی یا شیمیایی انجام داد. صورت خود را خیس کنید، سپس مقداری از محصول لایه بردار را در دستان خود بریزید و آن را به اطراف نوک انگشتان خود بمالید. به آرامی محصول لایه بردار را با حرکات دایره ای روی پوست خود بمالید و روی هر ناحیه ای که خشک یا چرب است تمرکز کنید و به خصوص از ناحیه زیر چشم خودداری کنید. صورت خود را به خوبی با آب بشویید و سپس پوست خود را خشک کنید.

لایه‌بردارهای فیزیکی معمولاً به شکل اسکراب هستند و دارای ذرات ریز و خشن هستند تا پوست مرده را از بین ببرند و پوست شما را جوان کنند. با این حال، بسیاری از متخصصان پوست این نوع لایه برداری را برای پوست بیش از حد خشن می دانند. اگر می‌خواهید این روش را دنبال کنید، حتماً آن را فقط یک بار در هفته انجام دهید – انجام زیاد آن می‌تواند منجر به قرمزی و سوزش شود، به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

اگر پوست بسیار خشکی دارید، در مورد لایه بردارهای شیمیایی با متخصص پوست خود صحبت کنید. در حالی که لایه‌برداری شیمیایی خشن‌تر به نظر می‌رسد، در واقع کمترین نوع لایه‌برداری است که تحریک‌کننده‌ترین نوع لایه‌برداری است و برای انواع پوست ایده‌آل است. به دنبال محصولاتی با آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) مانند اسید گلیکولیک، لاکتیک یا ماندلیک باشید.
لایه برداری بسیار خشک کننده است، پس حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

۶. کرم ضد آفتاب مناسب

برای محافظت از پوست خود هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به دنبال ضدآفتابی باشید که حداقل SPF 30 داشته باشد و به عنوان آخرین مرحله آن را روی پوست خود بمالید. کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از قرمزی، خشکی و چین و چروک در طول زمان از شما در برابر اشعه‌های تند خورشید محافظت می‌کند و باید آن را هر روز استفاده کنید، حتی اگر فقط در داخل خانه بمانید.

به خاطر داشته باشید که هر بار که بیرون می روید، حتی در زمستان، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. فقط به این دلیل که هوا آفتابی نیست به این معنی نیست که هنوز نمی توانید اثرات خورشید را احساس کنید.

عیب یابی مشکلات پوستی

۱. مصرف محصولات حاوی آنتی اکسیدان

با محصولاتی که آنتی اکسیدان دارند با چین و چروک مبارزه کنید. به دنبال کرم ها یا لوسیون های مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان باشید. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که سلول های پوست را از بین می برند و به علائم پیری کمک می کنند. برخی از ترکیبات رایج که حاوی آنتی اکسیدان هستند عبارتند از عصاره چای، رتینول (یک ترکیب ویتامین A) و کینتین (یک ترکیب گیاهی که اعتقاد بر این است که کلاژن را در پوست افزایش می دهد).

چین و چروک بخش طبیعی پیری است و چیز بدی نیست. احساس نکنید که مجبور هستید بخش کاملاً طبیعی پیری را بپوشانید!
همچنین می توانید با یک متخصص پوست در مورد درمان چین و چروک با اسید رتینوئیک، نوعی ویتامین A که فقط با نسخه در دسترس است، صحبت کنید.

۲. استفاده از ماسک صورت

از ماسک صورت برای آبرسانی و آبرسانی به پوست خود استفاده کنید. ماسک‌های صورت، کرم‌ها یا ورقه‌های غلیظی هستند که می‌توانید روی صورت‌تان بمالید و بگذارید خشک شوند تا مرطوب‌کننده، آبرسانی و روشن‌تر شدن پوستتان شوند. می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که برای نوع پوست شما ساخته شده است تا مطمئن شوید که بیشترین فواید را می‌برید، و سعی کنید هفته‌ای یک‌بار از آن استفاده کنید تا پوستتان تحت تأثیر قرار نگیرد.
می توانید ماسک صورت خود را بسازید یا از فروشگاه خریداری کنید.

۳. عدم استفاده از محصولات حاوی رنگ ، عطر و مواد شیمیایی بسیار

اگر پوستتان حساس است با ملایمت رفتار کنید. هنگام خرید محصولات برای پوست های حساس، مهم است که از پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و سایر محصولات حاوی رنگ یا عطر خودداری کنید. این مواد بیشتر احتمال دارد پوست شما را تحریک کنند یا به شما واکنش آلرژیک بدهند. هنگام انتخاب، سعی کنید ساده ترین محصولات ممکن را انتخاب کنید – به دنبال پاک کننده ها و کرم هایی با 10 ماده یا کمتر باشید.
پوست حساس می تواند معانی زیادی داشته باشد، اما بهترین راه برای دانستن اینکه پوست حساسی دارید این است که پوست شما بعد از استفاده از محصولات یا آرایش قرمز یا تحریک شود.
به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبات تسکین دهنده و ضد التهابی مانند بابونه، چای سفید، آلوئه، گل همیشه بهار، جو دوسر و گیاهان دریایی هستند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16215 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11502 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2572 بازدید