2109
چگونه نوزادان کمر خود را قوس می‌دهند؟

چگونه نوزادان کمر خود را قوس می‌دهند؟

1401/10/03 بازدید5902

قوس کمر غیر معمول نبوده و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. در حالی که ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد که کودک شما کمر خود را قوس می‌دهد یا خود را به اطراف پرتاب می‌کند اما در بیشتر موارد دلیل آن چیزی به سادگی ناامیدی یا ناراحتی معده خواهد بود. در موارد بسیار نادر قوس کمر می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد. اگر نگران یک مشکل پزشکی در کودک خود هستید مراقب علائم دیگر باشید زیرا قوس کمر به خودی خود اغلب چیز جدی نیست. در اینجا چند دلیل وجود دارد که کودک شما ممکن است کمرش را قوس بدهد یا خودش را به عقب پرت کند.  

 بیان احساسات:

در برخی موارد نوزادان و کودکان نوپا به دلیل ناراحتی و راه‌های محدودی برای بیان احساسات خود کمر خود را قوس می‌دهند. گاهی اوقات ممکن است واضح باشد که چرا آن‌ها عصبانی یا غمگین هستند اما گاهی اوقات آنقدر واضح نیست. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید آرام کردن کودک است.  

 گرسنگی:

هم نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و هم با شیشه شیر ممکن است اگر گرسنه باشند ناراحت شوند. به عنوان مثال اگر آن‌ها بی‌تاب هستند و کمر خود را قوس داده‌اند مطمئناً گرسنه‌شان است. البته عکس این قضیه نیز صادق است و اگر شما دچار بی‌حالی شدید و شیر نمی‌دهید قوس کردن پشت او می‌تواند نشانه‌ای باشد که او به استراحت یا شیر نیاز دارد.

 عصبانیت:

نوزادان بزرگ‌تر و کودکان نوپا یاد می‌گیرند که خشم خود را به روش‌های مختلف ابراز کنند و قوس کمر می‌تواند بخشی از عصبانیت باشد. احساسات جدید و پیچیده‌تر همراه با عدم کنترل باشد که می‌تواند برای بچه‌های کوچک واقعاً دشوار باشد. با روش‌های بسیار  آن‌ها به عصبانیت روی می‌آورند تا به هدف خود برسند.

 قلنج کردن:

اگر کودک شما در حین گریه کمر خود را قوس می‌دهد ممکن است کولیک باشد. در حدود 2 هفته برخی از نوزادان شروع به گریه بیش از حد می‌کنند و با ترفند‌های معمولی آرام نمی‌شوند. از نظر فنی قولنج برای نوزادان کمتر از 5 ماه که حداقل سه روز در هفته هر بار بیش از 3 ساعت گریه می‌کنند اعمال می‌شود. همراه با فریاد‌هایشان ممکن است پشت خود را قوس داده و به اطراف بکوبند. برخی از مطالعات می‌گویند آلرژی، سیگار کشیدن مادر، تحریک بیش از حد و ریفلاکس معده ممکن است از دلایل کولیک باشد. اگر فکر می‌کنید نوزادتان کولیک دارد با پزشک اطفال او صحبت کنید.

 رفلاکس:

ممکن است کودک شما قولنج نداشته باشد اما ممکن است به دلیل ناراحتی معده کمر خود را قوس داده باشد. این اغلب زمانی صدق می‌کند که پس از شیر دادن به کودک خود همراه با گاز متوجه قوس شدن کمر می‌شوید. اگر کودک شما همچنین سر خود را از این طرف به طرف دیگر بچرخاند، آرنج‌های خود را خم کند، باسن خود را دراز کند و علائمی از خود نشان دهد که هنگام تف کردن احساس ناراحتی می‌کند ممکن است به بیماری ریفلاکس معده مبتلا شده باشد. این نوع نوزادان ممکن است به طور مناسب وزن اضافه نکنند و از خوردن غذا امتناع کنند یا بعد از شیردهی اذیت شوند.  

آیا دلایل دیگری برای قوس کمر نوزاد وجود دارد؟

سندرم ساندیفر:

 این یک بیماری بسیار نادر است که اغلب در نوزادان مبتلا به رفلاکس معده به مری دیده می‌شود. اکثر نوزادان مبتلا به سندرم ساندیفر حرکات غیر معمول سر، قوس شدید پشت و رفلاکس اسید از خود نشان می‌دهند. برخی از نوزادان مبتلا به این عارضه ممکن است حرکات غیر معمول چشم یا تورتیکولی را نیز داشته باشند.

 تشنج:

این‌ها اغلب شبیه لرزش ریتمیک اندام‌ها هستند و با قوس ناامیدی یا ناراحتی بسیار متفاوت هستند. این دو گیج‌کننده نیستند زیرا بیشتر تشنج‌ها علائم بسیار خاصی دارند که به سختی فراموش می‌شوند. نوزادانی که تشنج می‌کنند اغلب واکنشی نشان نمی‌دهند و به صورت خالی خیره می‌شوند یا حتی هوشیاری خود را از دست می‌دهند. آن‌ها اغلب ممکن است به شدت تکان بخورند یا تکان بخورند یا کل بدنشان سفت شود. در حالی که ممکن است اندازه‌گیری آن در نوزاد دشوار باشد اما این علائم اغلب با از دست دادن کنترل روده همراه است.

به چه علت کودک سرش را به عقب پرتاب می‌کند؟

همچنین ممکن است متوجه شوید که کودک هنگام قوس دادن به پشت سرش را به عقب پرتاب می‌کند. در نوزادان کمتر از 2 ماه این می‌تواند بخشی از رفلکس مورو باشد. هنگامی که از صدای بلند وحشت‌زده می‌شوند نوزادان به طور غریزی سر خود را به عقب پرتاب می‌کنند و به سرعت اندام‌های خود را قبل از اینکه آن‌ها را به سمت هسته خود بکشند دراز می‌کنند. با این حال کوبیدن سر نیز یک رفتار رایج در میان نوزادان عصبی است به طوری که تقریباً 20 درصد از نوزادان در سال اول و دوم خود به سر خود می‌کوبند اما با گذشت زمان از آن خارج می‌شوند. اگر کودک شما با پرتاب سر به عقب به خود آسیب می‌رساند یا اگر احساس می‌کنید بیش از حد این کار را انجام می‌دهد با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا این می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی رشد باشد.

زمانی که کودک کمرش را قوس می‌دهد چه کنیم؟

علت هرچه که باشد باید از زمانی که فرزندتان شروع به پرتاب کردن خود از آغوش شما می‌کند آگاه باشید و هنگام بلند کردن کودک در قوس میانی مراقب باشید. نوزادان به شما برای حمایت از سر و گردن نیاز دارند، در حالی که نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا برای جلوگیری از آسیب به کمک شما نیاز دارند. اگر نشسته باشند ممکن است خود را به عقب پرتاب کنند و سرشان را به هم بزنند. ممکن است لازم باشد کودک خود را به مکان امنی مانند تخت نوزاد یا فرش منتقل کنید. اگر کودک شما به دلیل ناراحتی کمر خود را قوس می‌دهد در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید به آرام کردن او کمک کنید:

 اگر کودک شما خیلی کوچک است او را در یک پتوی نرم قنداق کنید و محکم نگه دارید. گاهی اوقات چرخاندن آن‌ها به سمت چپ در حالی که آن‌ها را نگه می‌دارید می‌تواند ناراحتی‌های شکمی را تسکین دهد و به هضم آن‌ها کمک کند.

 اگر کودک شما اخیراً غذا خورده است تغذیه مجدد او ممکن است اوضاع را بدتر کند. تغذیه بیش از حد می‌تواند علائم رفلاکس را ایجاد کند بنابراین برای جلوگیری از این امر به برنامه غذایی منظم خود پایبند باشید.

 مقداری هوای تازه و چیز جدیدی که باید به آن نگاه کرد می‌تواند به طرز شگفت‌آوری برای یک نوزاد یا کودک نوپای بداخلاق آرامش بخش باشد.

 

منبع:

www.babycenter.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8700 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6282 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15101 بازدید