2109
اهمیت اسید فولیک در باروری مردان و زنان

اهمیت اسید فولیک در باروری مردان و زنان

1401/09/27 بازدید10361

اسید فولیک می‌تواند به اختلال نعوظ کمک کند و به طور بالقوه می‌تواند تعداد اسپرم را افزایش دهد. مطالعات در مورد اینکه اسید فولیک چقدر خوب مایع منی را بهبود می‌بخشد متفاوت است اما امتحان کردن آن ضرری ندارد. اگر می‌خواهید باروری خود را تقویت کنید توصیه می‌شود اسید فولیک مصرف کنید.

اسید فولیک چه تأثیری بر باروری مردان می‌گذارد؟

فرآیند از سلول بنیادی زایا تا سلول اسپرم حدود 60 روز طول می‌کشد. فولات یک ماده مغذی ضروری برای تقسیم سلولی و سنتز DNA است. سطح فولات اندازه‌گیری شده در مایع منی با تعداد و سلامت اسپرم مرتبط است. از این رو ممکن است فولات نقش مهمی در سلامت اسپرم ایفا می‌کند.

آیا مصرف اسید فولیک به افزایش اسپرم کمک می‌کند؟

یک مطالعه نشان داد که مکمل اسید فولیک و روی به مدت 26 هفته تعداد کل اسپرم را در مردان بارور و نابارور افزایش می‌دهد. در واقع تعداد طبیعی کل اسپرم را تا 74 درصد افزایش داد.

اسید فولیک چه تأثیری بر باروری زنان می‌گذارد؟

زنانی که در رژیم غذایی خود اسید فولیک کافی دریافت نمی‌کنند در معرض خطر بیشتری برای داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی هستند. منطقی است که اسید فولیک می‌تواند به اطمینان از تقسیم سلولی کمک کند و بنابراین رشد جنین به خوبی پیش می‌رود. در حالی که اسید فولیک نمی‌تواند این نقایص مادرزادی را از بین ببرد اما مکمل اسید فولیک قبل از لقاح شروع شده و تا اوایل بارداری ادامه یافته است تا 60 درصد از بروز این نقایص مادرزادی را کاهش می‌دهد. سایر مزایای احتمالی مکمل اسید فولیک عبارتند از:

  • کاهش خطر نقص مادرزادی قلب
  • خطر کمتر زایمان زودرس و خطر کمتر تولد نوزادان کم وزن
  • افزایش سطح پروژسترون و کاهش خطر تخمک‌گذاری نامنظم

غذا‌های غنی از اسید فولیک مصرف کنید:

به دلیل ارتباط بین نقایص مادرزادی و کمبود فولات اکثر نان‌ها و غلات با اسید فولیک غنی شده‌اند. غلات و نان‌های غنی شده احتمالاً بهترین گزینه برای دریافت اسید فولیک بیشتر در رژیم غذایی شما هستند.

 مکمل‌های اسید فولیک مصرف کنید:

پزشک شما ممکن است مصرف یک ویتأمین در دوران بارداری را در حین تلاش برای باردار شدن یا صرفاً یک مولتی ویتأمین روزانه توصیه کند. با این حال از آنجایی که این سطوح بالاتر از حد مجاز توصیه شده است شما باید این دوز بالا را فقط زیر نظر پزشک خود مصرف کنید.

مصرف بیش از حد اسید فولیک چه خطراتی دارد؟

مصرف دوز‌های زیاد اسید فولیک ممکن است کمبود ویتامین B-12 را بپوشاند که در صورت عدم تشخیص زودهنگام می‌تواند باعث آسیب جبران ناپذیر شود. پزشک باید قبل از مصرف مکمل‌های اسید فولیک با دوز بالا سطح B-12 شما را آزمایش کند.

 

نتیجه‌گیری:

اسید فولیک یک ویتامین مهم برای مردان و زنان است. دریافت اسید فولیک کافی می‌تواند به کاهش خطر نقص مادرزادی کمک کند و ممکن است تعداد اسپرم را در مردان بهبود بخشد. برخی ممکن است حاوی موادی باشند که برای شما مفید نیستند و با دارو‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند یا حتی می‌توانند مضر باشند. همیشه قبل از شروع مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که پزشک خود را در مورد مصرف ویتامین‌ها، گیاهان یا سایر مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع می‌کنید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15944 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11398 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2347 بازدید