2109
آيا سرطان سينه كشنده است؟

آيا سرطان سينه كشنده است؟

1401/09/19 بازدید14727

بسیاری از افرادی که به سرطان مبتلا شده‌ اند، نمی‌ دانند در چه موقعیتی قرار گرفته اند و شروع هرچه زودتر روند درمان چقدر اهمیت دارد. چرا که بیشتر سرطان های سینه به ویژه در مراحل اولیه خطر عود کمی دارند و پاسخ دهی به درمان آن معمولاً اطمینان بخش است. به طور کلی میزان بقای سرطان سینه افزایش یافته است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته در حال کاهش است.

 

آیا سرطان سینه باعث مرگ می شود؟

خیر، ابتلا به سرطان سینه لزوماً به معنای پایان زندگی نیست و در بسیاری از موارد به خصوص در مراحل اولیه آن قابل درمان است.

چه موقع سرطان سينه كشنده است؟

سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. با این وجود احتمال مرگ در سرطان سینه حدود 1 در 39 (حدود 2.6٪) است. از سال 2007، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در زنان کمتر از 50 سال ثابت بوده است، اما در زنان مسن‌ تر کاهش یافته است. از سال 2013 تا 2018، میزان مرگ و میر سالانه 1 درصد کاهش یافته است. اعتقاد بر این است که این کاهش ها نتیجه یافتن زودتر سرطان سینه از طریق غربالگری و افزایش آگاهی و همچنین ارائه درمان های بهتر است.

آيا شیمی درمانی باعث مرگ میشود؟

در صورت وجود خطر گسترش سرطان در خارج از سینه به سایر اندام های بدن، بیماران ممکن است تحت شیمی درمانی نیز قرار گیرند. در واقع، شیمی درمانی باعث مرگ نمی شود، اما به دلیل سطح پایین گلبول های سفید، باعث عوارض جانبی بر روی بیمارانی که دچار عفونت شده اند، می شود. شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. با این حال، شیمی درمانی همچنین می تواند سلول های سالم را از بین ببرد، به این معنی که ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شدید شود. به همین دلیل، پزشکان باید بین خطرات و مزایای شیمی درمانی تعادل ایجاد کنند. در حال حاضر انواع جدیدی از شیمی درمانی وجود دارد که به ویژه برای هر نوع سرطان ایجاد شده است که عوارض جانبی کمتری دارد.

هنگام انجام شیمی درمانی، باید شرایط سلامت هر بیمار مانند وزن، قد، عملکرد کبد و عملکرد کلیه را در نظر بگیرید. با این حال، برخی از بیماران سرطانی هستند که پس از دریافت شیمی درمانی جان خود را از دست داده اند، اما تعداد کمی از آنها وجود دارد. آنها به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای زیادی فوت کردند و وضعیت سلامتی آنها از قبل نامساعد بوده است. همچنین آنها ممکن است به دلیل سطح پایین تعداد گلبول های سفید، عفونت داشته باشند، بنابراین نسبت به سایر بیماران ضعیف تر هستند. دریافت شیمی درمانی نیاز به نظارت دقیق متخصص، پرستار، داروساز و همچنین کارشناسان سایر رشته ها دارد تا عوارض شیمی درمانی کاهش یابد و مهم ترین نکته، ایمنی بیمار است.

عوارض شایع شیمی درمانی عبارتند از: استفراغ، ریزش مو، زخم در دهان، کاهش تعداد سلول های خون و غیره. عوارض شدید شیمی درمانی شامل خونریزی، زخم در دهان، بثورات آلرژیک، تب بالا، سرماخوردگی، درد شدید در ناحیه تزریق شده، مشکل در تنفس، اسهال یا یبوست شدید، وجود خون در مدفوع یا ادرار و غیره هستند. پزشکان توصیه می کنند که در حین و بعد از شیمی درمانی، در صورت مشاهده تورم، قرمزی و درد در پوست ناحیه تزریق یا نشت دارو باید بلافاصله به پرستار اطلاع دهید. همچنین پس از انجام شیمی درمانی باید آب زیادی بنوشید تا مواد شیمیایی موجود در بدن از طریق ادرار سم زدایی شود و غذای خوب پخته و تمیز مصرف کنید و همچنین از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید.

کدام نوع سرطان سینه کشنده است؟

شنیدن اینکه تومور سینه دارید می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر با اصطلاحات آن آشنا نباشید. تومور توده ای از بافت های غیر طبیعی است و به طور خودکار به معنای سرطان نیست. دو نوع اصلی تومور وجود دارد: خوش خیم، به این معنی که تومور سرطانی نیست یا بدخیم، یعنی تومور سرطانی است. سرطان سینه زمانی اتفاق می‌ افتد که سلول‌ های سینه شما رشد می‌ کنند و به روشی کنترل نشده تقسیم می‌ شوند و توده‌ ای از بافت به نام تومور ایجاد می‌ کنند. سرطان سینه سه گانه منفی (TNBC) به عنوان یک سرطان تهاجمی در نظر گرفته می شود، زیرا به سرعت رشد می کند، احتمال شیوع آن در زمان پیدایش بیشتر است و احتمال بازگشت آن پس از درمان بیشتر از انواع دیگر سرطان سینه است. بنابراین چشم انداز این نوع سرطان عموماً به خوبی سایر انواع سرطان سینه نیست.

سرطان سینه بدخیم کشنده است؟

افراد مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه اغلب با درمان بیماری خود را با موفقیت مدیریت می کنند. در واقع، بسیاری از افرادی که به سرطان سینه دچار شده اند، زندگی طولانی و کاملی دارند. با این حال، درمان سرطان سینه در مراحل پایانی دشوارتر است و می تواند کشنده باشد. با این حال آمار و ارقام نمی توانند دقیقاً پیش بینی کنند که چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد. چرا که هیچ دو بیمار دقیقاً شبیه هم نیستند و پاسخ به درمان نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از جمله علائم سرطان سینه بدخیم می توان به توده های سخت، بی‌ حرکت و ثابت به پوست و بافت نرم اطراف، با حاشیه‌ های ضعیف یا نامنظم اشاره کرد.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بدخیم چقدر است؟

میانگین بقای 10 ساله برای زنان مبتلا به سرطان سینه تهاجمی غیر متاستاتیک 84 درصد است. اگر سرطان تهاجمی پستان فقط در پستان قرار داشته باشد، میزان بقای 5 ساله زنان مبتلا به این بیماری 99 درصد است. شصت و پنج درصد (65%) از زنان مبتلا به سرطان سینه در این مرحله تشخیص داده می شوند. اما به طور کلی هیچ کس نمی تواند به شما بگوید دقیقا چقدر زندگی خواهید کرد. چشم انداز شما به مرحله سرطان در زمان تشخیص بستگی دارد. این بدان معنی است که توده بدخیم چقدر بزرگ است و آیا گسترش یافته است یا خیر. نوع سرطان و درجه سلول های سرطانی نیز می تواند بر بقای شما تأثیر بگذارد. درجه به این معنی است که سلول ها در زیر میکروسکوپ چقدر غیر طبیعی به نظر می رسند. سلامت عمومی و تناسب اندام شما نیز بر بقای شما تأثیر می گذارد، هرچه تناسب اندام بهتری داشته باشید، بهتر می توانید با سرطان و درمان خود کنار بیایید.

جمع بندی

اگر فردی متوجه تغییراتی در سینه شود، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. این به این دلیل است که تشخیص زود سرطان پستان می تواند به طور قابل توجهی نتایج درمان سرطان سینه را بهبود بخشد. یکی از فاکتورهای اساسی در درمان سرطان پستان انتخاب یک پزشک مورد اعتماد است که در روند درمان همراه شما باشد. دکتر وحید حریری یکی از بهترین متخصصین جراحی پستان است که در طول سال های فعالیت خود با بیماران متعددی روبرو شده است. در نتیجه به تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دست یافته است و در صورت لزوم، جراحی پستان برای درمان سرطان را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
6982 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5124 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14950 بازدید