2109
شرایط سفر با حیوانات خانگی؛ هرآنچه از حمل تا اقامت باید بدانید

شرایط سفر با حیوانات خانگی؛ هرآنچه از حمل تا اقامت باید بدانید

1401/09/07 بازدید1035

 

حیوان خانگی مثل چمدان نیست که بتوان بغل کرد و بیسؤالوجواب با خود به سفر برد؛ حیوان موجود زنده است؛ بنابراین، سفر با حیوانات خانگی مسئولیت زیادی دارد. برای همین آژانسهای مسافرتی و اقامتگاهها شرایط مختلفی در قالب قوانین پذیرش این موجودات دوستداشتنی تعیین میکنند که اجرای آنها برای سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس ضروری است. در این مقاله قصد داریم نگاهی به این قوانین برای سفرهای داخلی و خارجی بیندازیم.

بخش اول: حمل در سفر

۱. سفر با حیوانات خانگی: هواپیما

بیشتر سفرهای داخلی و خارجی از مسیر هوایی و با هواپیما انجام میشوند. بنابراین عجیب نیست اگر مسافران سؤالات بیجواب زیادی درمورد شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما داشته باشند. مطالعه قوانین این بخش، به چند سؤال مهم شما پاسخ میدهد.

آیا میتوانم با حیوان خانگیام هوایی سفر کنم؟

ایرلاینهای ایرانی به دلایل امنیتی و کنترل دشوار حیوان در طول پرواز، معمولا اجازه ورود حیوان به کابین مسافران را نمیدهند، اما دو راهکار دیگر پیش روی صاحبان حیوانات خانگی میگذارند:

  • راهکار اول: حمل حیوان بهصورت مسافرتی یا روش همراه: در این حالت، حیوانات اهلی در فرودگاه مبدأ پذیرش میشوند و بعد با کد AVIH یا خدمات حمل موجود زنده، در فرودگاه مقصد به مسافر تحویل داده میشوند.
  • راهکار دوم: حمل حیوان بهصورت کارگو یا روش غیرهمراه: در این حالت، حیوانات سبکتر از ۵ کیلوگرم بهتنهایی و از طریق پایانههای باربری سفر میکنند و در مقصد به شخصی که شما تعیین میکنید، تحویل داده میشوند.

چه حیواناتی اجازه حمل با هواپیما دارند؟

با فرض اینکه شرکت هواپیمایی انتخابی اجازه حمل حیوان را به مسافر بدهد، قطعا قوانین مشخصی برای نوع حیوانات مجاز تعیین خواهد شد. لزوما اینکه در خانه از حیوانات وحشی یا بزرگجثه نگهداری میکنید، به این معنی نیست که اجازه حمل آنها به کابین مسافربری را دارید. معمولا حمل سگ، گربه و پرندگان (با توجه به سن، وزن و تعداد حیوان) مانعی ندارد، اما حمل حیوانات وحشی یا موجودات جونده ممکن نیست. البته این مسئله کاملا به شرکت هواپیمایی و سیاستهای آن بستگی دارد. جالب است بدانید برخی از ایرلاینهای عربی اجازه ورود سگ و گربه را به کابین مسافران نمیدهند و بهجای آنها ورود پرندگان همچون عقاب و قرقی را مجاز اعلام کردهاند.

چه مدارکی برای سفر هوایی با حیوانات لازم است؟

روز سفر باید کلیه مدارک شناسایی و پزشکی حیوان را به پذیرش فرودگاه ارائه کنید تا سلامت حیوان و امنیت او در سفر برای ایرلاین محرز شود:

  • مدارک شناسایی حیوان خانگی نظیر شناسنامه یا گذرنامه با کد ۱۵رقمی؛
  • گواهی پرداخت وجه حمل حیوان؛
  • اصل گواهی معتبر بهداشتی که از اداره دامپزشکی کشور صادر شده و کتبا به تأیید دامپزشکی فرودگاه مبدأ رسیده است؛
  • مدارک پزشکی مربوط به واکسیناسیون حیوان (نتایج تستهای انگلشناسی و هاری)؛
  • تکمیل فرم مخصوص حمل موجود زنده.

کدام ایرلاینها حیوانات خانگی را میپذیرند؟

محدودیت سفر با حیوانات از طریق ایرلاینهای خارجی بهمراتب کمتر از سفرهای داخلی است اما به هر حال هر شرکت هواپیمایی قوانین و مقررات خاص خود را برای پذیرش حیوانات خانگی دارد. برخی فقط با خدمات کارگو پذیرای حیوانات هستند، برخی اجازه میدهند حیوان خانگی تحت شرایطی وارد کابین هواپیما شود، برخی هم گواهی پزشکی درخواست میکنند و غیره.

برای مثال شرکتهای هواپیمایی خارجی نظیر British Airways، Aer Lingus، Virgin Atlantic فقط حیوانات را با کارگو فرودگاهی انتقال میدهند. شرکتهای American Airlines، Lufthansa و Klm هم امکان کارگو و هم سفر با هواپیما را فراهم میکنند. پذیرش حیوانات در ایرلاینهای easyJet و Ryanair ممنوع است و Vueling فقط روی هواپیما پذیرای حیوانات شماست.

هزینه سفر هوایی با حیوان خانگی چقدر است؟

اولین شرط حمل حیوان با هواپیما، پرداخت هزینه بهصورت اضافهبار است. شرکتهای هواپیمایی این هزینه را به شکلهای مختلفی برآورد میکنند؛ اما بهطور کلی معادل افزایش یکدرصد قیمت بلیط مسافر بهازای هر یک کیلوگرم است و البته هزینه کارگزاری نیز به آن اضافه میشود. اما وزن حیوان را چطور برآورد میکنند؟

وزن پرندگان معادل چهار برابر وزن قفس و پرنده محاسبه میشود؛ در حالی که برای سایر حیوانات خانگی اهلی مانند سگ و گربه، مجموع وزن حیوان و قفس را در ۲ ضرب کرده و سپس قیمت را محاسبه میکنند. این مبلغ را پرداخت میکنید و هواپیما اجازه انتقال حیوان خانگی را صادر میکند.

۲. سفر با حیوانات خانگی: قطار

درمورد شرایط حمل حیوانات خانگی با قطار، بسته به اینکه از قطار داخلی یا خارجی استفاده میکنید، قوانین مختلفی اعمال میشود. در کشور ما هیچ نوع حیوان خانگی اعم از اهلی و وحشی اجازه ندارد مسافر مسیرهای ریلی باشد. این ممنوعیت در کنار اهمیت قوانین شرعی و بهداشتی، برای راحتی خود حیوان اعمال میشود اما در قطارهای خارجی مسافر میتواند تحت قوانین مشخص، حیوانات کوچکجثه را با خود همراه کند، قوانینی مثل:

  • ممنوعیت نشستن حیوان روی صندلی قطار؛
  • ممنوعیت سفر با حیوانات غیراهلی؛
  • لزوم نگهداری حیوان در قفس حامل حیوانات؛
  • پیادهکردن حیوان در صورت آزاردیدن سایر مسافران؛
  • ارائه گذرنامه و مدارک پزشکی حیوان؛
  • گواهی واکسینهبودن حیوان و تأیید آن توسط دامپزشک.

البته برخی از شرکتهای ریلی ایرانی برای حمل قفس پرندگان (با شرایط خاص) استثنا قائل میشوند و اجازه ورود آن به کابین قطار را میدهند. حتما در این مورد با ایستگاه قطار شهر مبدأ صحبت کنید.

۳. سفر با حیوانات خانگی: اتوبوس

سفر اتوبوسی با حیوان خانگی هیچ نتیجهای بهجز دردسر ندارد. بر اساس ابلاغیه سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص شرایط حمل حیوانات خانگی با اتوبوس ، سفر با حیوانات خانگی حتی با قفس حامل حیوانات، غیرقانونی و از طریق مراجع قضایی قابلپیگیری است. بهطور کلی راننده اجازه ندارد باری وارد اتوبوس کند که ناقل بیماری و مغایر با اصول ایمنی باشد.

شاید این قوانین را دستوپاگیر بدانید، اما هدف از تدوین آنها در وهله اول راحتی شما و حیوانتان و بعد راحتی دیگر مسافران است. حیوانات در فضای بسته و کوچک اتوبوس آسیب میبینند و به مسافران دیگر آسیب میرسانند. حتی کابین بار اتوبوس با توجه به نبود تهویه، فضای خوبی برای نگهداری حیوانات نیست.

بخش دوم: اقامت

۱. اقامت با حیوان خانگی در هتلهای ایرانی

بعد از آنکه مشکل حمل حیوان تا مقصد را حل کردید، با مسئله پذیرش حیوانات خانگی در هتل مواجه میشوید.

متأسفانه هنوز قوانین و زیرساختهای مناسب برای نگهداری از حیوانات در فضای هتل وجود ندارد. هیچ هتلی خدمات نگهداری از حیوانات خانگی مسافران را ارائه نمیدهد.

باید پذیرفت که هتل میزبان مسافران با افکار و عقاید مختلف است. خیلیها نمیخواهند شب را جایی بگذرانند که قبلا میزبان یک حیوان خانگی بوده است. ساخت یک محوطه مجزا مخصوص نگهداری از حیوانات هم هزینهبردار است. از اینرو بیشتر هتلها از پذیرش حیوانات دوستداشتنی شما امتناع میکنند.

در این شرایط، چارهای جز سپردن حیوان خانگی به پانسیونهای نگهداری از حیوانات یا اقامت در هاستلها و اقامتگاههای بومگردی نیست. این اماکن معمولا سختگیری کمتری برای پذیرش حیوانات مسافران دارند. بهعلاوه فضای باز اقامتگاه محیط خوبی برای بازی آزادانه حیوانات شما فراهم میکند. یادتان باشد در صورت پذیرش حیوان خانگی، مسئولیت بسیار زیادی برای نگهداری از آن بر دوش شماست.

۲. قوانین هتلهای خارجی برای پذیرش حیوان خانگی

حالا که تا حد خوبی با مقررات حمل حیوانات خانگی در سفر آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به وضعیت پذیرش حیوان خانگی در هتلهای خارجی بیندازیم. اگر فکر میکنید هتلهای خارجی بهخاطر نبود تقیدات مذهبی سختگیری کمتری در این زمینه دارند، سخت در اشتباه هستید. بهجز هتلهای «Pet Friendly» یا دوستدار حیوانات که شرایط خاص خود را دارند، اقامت حیوان در هتلهای دیگر امکانپذیر نیست.

هتلهای دوستدار حیوانات هم قوانین مشخصی دارند. رعایت این قوانین شرط ورود حیوان نازنین شما به هتل است. بعضی از هتلها به تعداد یا وزن حیوانات اهمیت میدهند. برخی فقط انواع خاصی از حیوانات را مجاز اعلام میکنند. برخی ممکن است اجازه ندهند حیوان عزیزتان همراه شما در اتاق مسافر اقامت کند یا روی مبلمان هتل بنشیند و فضای دیگری در محوطه هتل به حیوانات اختصاص میدهند. آنها صراحتا اعلام میکنند که حیوانات نباید پرخاشگر و کثیف باشند و مسافر باید مدرکی دال بر واکسیناسیون آنها ارائه دهد و متعهد شود که زبالههای حیوان خود را فورا تمیز و در ظروف مشخص دفع میکند. بهعلاوه با امضای یک توافقنامه، مسئولیت مالی خسارات حیوان به هتل را بر عهده خواهد گرفت. در عوض، امکاناتی نظیر خوراکیها، اسباببازیها، حوله، فضای نشیمن، منطقه بازی، لوازم خواب و غیره در اختیار آنها قرار میگیرد.

کلام آخر

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله و رعایت موبهموی قوانین مربوطه، دیگر موقع سفر با حیوانات خانگی با مشکلات حمل حیوان یا اقامت در هتل مواجه نشوید. قبل از سفر حتما نگاهی به قوانین و محدودیتهای وسیله نقلیه موردنظر و هتل انتخابی در ارتباط با پذیرش حیوانات بیندازید تا روز سفر با ممنوعیتهای غیرمنتظره مواجه نشوید.

شما تجربه سفر با حیوان خانگی خود را دارید؟ چه مسائلی سفر با حیوان را سخت میکند؟ اگر تجربهای در این زمینه دارید یا از شرایط دیگری باخبرید، مشتاق شنیدن نظراتتان هستیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7174 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5245 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14976 بازدید