2109
اسکار کلوئیدی چیست؟ چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

اسکار کلوئیدی چیست؟ چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

1401/08/28 بازدید3332

هیچ‌کس جای زخم، سوختگی و آسیب‌های پوستی را دوست ندارد. مخصوصا زمانی که پای کلوئیدها وسط باشد. آیا تاکنون نام اسکار کلوئیدی را شنیده‌اید؟ می‌دانید چه علائمی دارد و چگونه ظاهر می‌شود؟ کلوئید چیزی بیش‌تر از یک زخم است و می‌تواند در طول زمان تغییر شکل دهد و بزرگ شود. کلوئیدها معمولا روی پوست گوش، قفسه سینه و شانه‌ها ظاهر می‌شوند؛ البته بدون آسیب و ضرر هستند و فقط از نظر زیبایی و ظاهر کمی آزاردهنده می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم اسکار کلوئیدی، علائم و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم. بنابراین تا انتها با این مطلب همراه باشید تا با تمام نکات این عارضه آشنا شوید.

اسکار کلوئیدی چیست و چرا به‌وجود می‌آِید؟

اسکار کلوئیدی نوعی عارضه پوستی است که در پی آسیب دیدگی‌های شدید بروز پیدا می‌کند. این عارضه بیش‌تر در قسمت کمربند شانه‌ای و لگنی ظاهر می‌شود؛ اما احتمال بروز آن در سایر نقاط بدن نیز وجود دارد. بنابر نظر دکتر پوست کلوئید برای سلامتی انسان ضرری ندارد و تنها از جهت زیبایی نگران کننده است. حالا شاید بپرسید علت اصلی بروز کلوئید چیست؟

برای پاسخ دادن به سوال فوق باید بگوییم که وقتی پوست دچار آسیب می‌شود، بافتی تحت عنوان گرانولیشن به‌وجود می‌آید و روی زخم را می‌پوشاند. اگر گرانولیشن بتواند به پوست طبیعی تبدیل شود، اثری از زخم باقی نمی‌ماند در غیر این‌صورت نوعی بافت فیبر مانند به نام اسکار برای محافظت و ترمیم زخم به‌وجود می‌آید. این بافت از نظر رنگ، تراکم عروق و رنگ با پوست طبیعی متفاوت است؛ به همین علت به‌ راحتی تشخیص داده می‌شود. حالا اگر در روند درمان اسکار بیش‌تر رشد کند و از محدوده زخم تجاوز نماید، بافت سخت‌تری به نام کلوئید به‌وجود می‌آید.

علائم بروز اسکار کلوئیدی

گفتیم اسکار کلوئیدی بیش‌تر در قسمت‌های سینه، شانه، باسن، ران و لاله گوش ظاهر می‌شود اما لازم است بدانید که کلوئیدها می‌توانند در تمام بدن بروز پیدا کند و در هر قسمت شدت و ضعف خاص خود را داشته باشند. کلوئید می‌تواند با علائمی زیر ظاهر شود:

  • لکه پوستی خارش دار
  • ناحیه متورم
  • پوسته پوسته شدن
  • به‌وجود آمدن گوشت اضافه
  • بزرگ‌تر شدن بافت زخم
  • خارش شدید
  • احساس سوزش یا ناراحتی در حین تماس بدن با لباس
  • احساس سوزش داخل زخم
  • به‌وجود آمدن لکه متورم قهوه‌‌ای یا قرمز

این عارضه پوستی ممکن است طی دوره‌ای چند ماهه و حتی یک ساله بروز پیدا کند و در ابتدا علائم چندانی نداشته باشد. بنابراین نسبت به هر تغییر پوستی حساس باشید و علائم و نشانه‌ها را پیگیری کنید تا روند درمان سریع‌تر طی شود.

عمل لاغری شکم

چه عواملی موجب تشدید کلوئید می‌شوند؟ و چه کسانی بیش‌تر در معرض ابتلا هستند؟

تا این‌جا با ماهیت اسکار کلوئیدی آشنا شدید و علائم مهم آن را شناختید؛ نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که چه افرادی بیش‌تر در معرض ابتلا به این عارضه پوستی هستند. در این‌جا بد نیست اشاره کنیم که خیلی از نشانه‌های پوستی با بیماری‌های قلب مرتبط هستند. بنابراین اگر نشانه‌ای بر روی پوست خود مشاهده کردید، بعد از پیگیری‌های اولیه، به دکتر قلب نیز مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است که شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن تمام پزشکان مورد نیاز خود را از طریق درمانکده پیدا کنید. پس نباید برای درمان و پیگیری مشکلات تعلل نمایید. حالا برگردیم به سوال اصلی این بخش.

به‌طور کلی می‌توان گفت عواملی مانند ژنتیک، قومیت، سبک زندگی، سن، نوع و محل آسیب از جمله مواردی هستند که احتمال بروز اسکار کلوئیدی را افزایش می‌دهند. بر این اساس گفته می‌شود:

  • آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها بیش‌تر در معرض ابتلا به کلوئید هستند. همچنین افرادی که در سنین 10 تا30 سال هستند و سابقه خانوادگی کلوئید دارند نیز بیش‌تر از سایر افراد در معرض ابتلا هستند. مورد مهم بعدی نوع و محل آسیب بود. اگر محل آسیب کمربند شانه‌ای و لگنی باشد، به خاطر وجود پوست سفت احتمال بروز کلوئید بیش‌تر می‌شود.
  • استفاده از پیرسینگ، داشتن عمل زیبایی شکم و بازو، عمل قلب باز در سینه، سوختگی، وجود جوش و آکنه و... نیز از دیگر مواردی هستند که افراد را در معرض کلوئید قرار می‌دهند.

طبعا برخی از این موارد مانند ژنتیک و قومیت قابل تغییر و کنترل نیستند. اما با رعایت برخی نکات مانند پرهیز از عمل‌های جراحی یا عدم استفاده نابه‌جا از پرسینگ می‌تواند در پیش‌گیری از بروز اسکار کلوئیدی موثر باشد.

روش‌های درمان اسکار کلوئیدی

اکنون که با نکات مهم اسکار کلوئیدی آشنا شدید لازم است شیوه‌های درمان آن را نیز بدانید. برای درمان این عارضه روش‌های متعددی وجود دارد که پزشک متناسب با شدت و ضعف بیماری مناسب‌ترین روش را انتخاب می‌کند. برای این‌که بررسی این موارد راحت‌تر باشد، روش‌های درمان اسکار کلوئیدی را در دو بخش درمان خانگی و درمان پزشکی بررسی می‌کنیم.

درمان پزشکی اسکار کلوئیدی

پزشک برای درمان اسکار کلوئیدی روش‌‌های زیادی پیش‌رو دارد که باید متناسب با شدت جراحت یک یا چند مورد را انتخاب کند. روش‌هایی مانند کرم‌های ترمیم کننده، روغن‌های مرطوب کننده، پد سیلیکونی، پانسمان تحت فشار، تزریق کورتون و... لازم است بدانید که این روش‌ها معمولا برای کلوئید تازه استفاده می‌شوند و حداقل سه ماه طول می‌کشد تا تاثیر خود را نشان دهند. در موارد حاد و یا زمانی‌که کلوئید قدیمی اسن، پزشک از روش‌های جدی‌تری استفاده می‌کند. مواردی مانند:

  • لیزر درمانی: این روش با هدف دستیابی به ظاهری نرم و صاف استفاده می‌شود و گاهی با عوارضی چون التهاب و قرمزی پوست همراه است.
  • جراحی: برای کلوئیدهای بزرگ و وسیع پزشک از روش جراحی و بعد از آن تزریق کورتون استفاده می‌کند.
  • کرایوتراپی یا سرما درمانی: پزشک با استفاده از نیتروژن مایع سعی می‌کند کلوئیدها کوچک و نرم شوند. این روش معمولا در کنار تزریق یا لیزر درمانی استفاده می‌شود.

درمان خانگی اسکار کلوئیدی

درمان‌های خنگی همان‌قدر که می‌توانند مفید و راحت باشند، می‌توانند دردسر ساز نیز شوند. مخصوصا در مواجه با بیماری‌هایی مانند اسکار کلوئیدی که در نتیجه تلاش بدن برای ترمیم خودش ایجاد می‌شوند. زیرا در چنین مواردی هرگونه اشتباه می‌تواند منجر به بدتر شدن عارضه و واکنش شدیدتر بدن شود. پس پیشنها می‌کنیم قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید. به این منظور هم می‌توانید از کارشناسان درمانکده کمک بگیرید. اگر بخولهیم از درمان‌های خانگی اسکار کلوئیدی بگوییم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیر: توقف تولید بافت جدید و بهبود رنگدانه‌ها
  • عسل: کاهش اندازه کلوئید و التهاب
  • پیاز: توقف تولید فیبروبلاست و بهبود بافت زخم

کلوئید، عارضه‌ای بی‌خطر، نازیبا و قابل درمان

در این مطلب اسکار کلوئیدی را بررسی و روش‌های درمانی و علائم آن را معرفی کردیم. این عارضه در پی تلاش بدن برای بهبود زخم‌های پوستی به‌وجود می‌آید و کاملا بی‌خطر است. اما ظاهر نازیبای آن می‌تواند آزار دهنده باشد. بنابراین با توجه به علائمی که در متن به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید مسئله را پیگیری و با پزشک متخصص مشورت کنید. در این مسیر هم می‌توانید از متخصصان و مشاوران درمانکده کمک بگیرید تا خیلی سریع و به دور از اتلاف وقت به مشکل شما رسیدگی شود.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16094 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11442 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2388 بازدید