2109
لیزر موهای زائد چیست؟ بررسی عوارض آن

لیزر موهای زائد چیست؟ بررسی عوارض آن

1401/08/01 بازدید7865

لیزر مو های زائد چه عوارض خطرناک و چه عارضه های طبیعی دارد؟ بهترین کلینیک لیزر مو در تهران کجاست؟ با ما همراه باشید.

لیزر موهای زائد چیست؟ بررسی عوارض آن

ما نمی خواهیم شما را با علم لیزر مو های زائد خسته کنیم، اما خوب است که یک ایده کلی از نحوه کار لیزرها و نحوه عملکرد آنها داشته باشید.

لیزر یک پرتو نور است. اما نور خواص فیزیکی خاصی دارد و بسیار پرانرژی است. لیزر در پزشکی و صنعت کاربرد دارد. لیزر در صنعت برای برش و حکاکی و در پزشکی برای عمل های مختلفی مانند جراحی چشم (لیزیک) استفاده می شود.

لیزر علم و فناوری است. یعنی بسته به کابرد آن می توانید ویژگی های خاصی را در آن قرار دهید و آن را برای انجام یک کار خاص بهینه کنید. لیزر موهای زائد دقیقاً برای از بین بردن موهای زائد بدون تأثیر بر سایر نواحی پوست و بدن طراحی شده است.

لیزرهای مختلفی برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود. این لیزرها بسته به کاربرد متفاوت هستند. به عنوان مثال، الکساندرایت برای افرادی که پوست روشن‌تری دارند و ابرای پوست‌های تیره‌تر بیشتر استفاده می‌شود.

لیزر فولیکول ها را تحت تاثیر قرار می دهد. لیزر موهای زائد برای گرم کردن پیاز مو و آسیب رساندن به فولیکول طراحی شده است. فولیکول ها اندام های کوچکی در پوست هستند که موهای بدن را تولید می کنند. وقتی فولیکول و پیاز مو آسیب ببینند، رشد مو برای همیشه متوقف می شود.

لیزر باعث تصادفی یا انتخابی میشود. نکته مهم این است که حرارت لیزر باعث آسیب فولیکول و غیرفعال شدن آن می شود اما این آسیب کاملا انتخابی است. این بدان معنی است که پوست و بافت مجاور فولیکول به طور همزمان آسیب نمی بینند. البته گاهی اوقات پوست با خطای اپراتور آسیب می بیند.

لیزر موهای زائد را به طور کامل کاهش می دهد. با این روش می توان 70 تا 90 درصد موهای زائد را به طور کامل از بین برد. به همین دلیل از نظر علمی می گوییم که لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می شود نه حذف دائمی موهای زائد. زیرا ما نمی توانیم 100% موهای زائد را در یک درمان حذف کنیم. با این حال، 70 تا 90 درصد حذف شده دوباره رشد نخواهد کرد.

 

خطرات و عوارض لیزر

این عوارض تنها زمانی رخ می دهد که لیزر توسط افراد غیرمتخصص یا در کلینیک هایی بدون نظارت پزشک یا با دستگاه های غیر استاندارد و بی کیفیت انجام شود. . اگر لیزر موهای زائد در شرایط عادی انجام شود، با هیچ خطر یا عارضه وحشتناکی همراه نیست.

در ادامه این محتوا به برخی از خطرات و عوارض جانبی احتمالی لیزر اشاره شده است. باید تکرار کنیم که هیچ یک از اینها فقط شایعه یا خطای اپراتور نیست:

آیا لیزر سرطان زاست؟

لیزر سرطان زا نیست. پرتوهای نور لیزر فقط فولیکول های مو را گرم کرده و آنها را از بین می برد. اشعه هایی مانند اشعه ماوراء بنفش یا اشعه ایکس به دلیل انرژی زیاد باعث تشکیل مولکول هایی می شوند که باعث سرطان می شوند.

آیا لیزر مو های زائد باعث ناباروری می شود؟

لیزر باعث ناباروری نمی شود. مردان و زنانی که ناحیه بیکینی را لیزر می کنند نگران این موضوع هستند. عمق نفوذ لیزر به داخل پوست تنها چند میلی متر است و هرگز به اندام های تناسلی مانند تخمدان ها یا بیضه ها آسیب نمی رساند.

لیزر به پرده بکارت آسیب نمی رساند. برای دختران، این شایعات بسیار ناراحت کننده است. اما حقیقت این است که لیزر هرگز به پرده بکارت نزدیک نمی شود.

آیا لیزر به چشم ها آسیب می زنند؟

لیزر به چشم آسیب نمی رساند. در طول جلسه لیزر به شما عینک محافظ ویژه داده می شود. برای اطمینان بیشتر، می توان آن را زیر عینک لباس نیز قرار داد. ممکن است در طول لیزر درمانی مقداری نور مشاهده کنید (مخصوصاً زمانی که اپراتور روی صورت شما کار می کند). این نور ها به چشم آسیب نمی رساند. اما اگر اپراتور اشتباه کند و لیزر مستقیماً به شبکیه چشم شما برخورد کند، احتمال آسیب وجود دارد. اگر بعد از لیزر آبریزش، قرمزی و سوزش ایجاد شد، حتما برای معاینات بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

لیزر باعث ایجاد واریس نمی شود. همانطور که گفتم لیزر فقط چند میلی متر در پوست نفوذ می کند و به ریشه و رگه های پوستی که بخواهد تاثیر بگذارد نمی رسد. لیزر می‌تواند رگ‌های واریسی را با از بین بردن موهای پا قابل مشاهده کند، اما لزوماً باعث ایجاد آن نمی‌شود.

مشکلات ناشی از خطای اپراتور

بدترین عوارض لیزر موهای زائد، عوارضی است که در اثر خطای اپراتور رخ می دهد. در زیر به برخی از این عوارض اشاره می کنیم.

لکه های پوستی

افزایش رنگ یا لکه های تیره روی پوست و همچنین کاهش رنگ یا لکه های روشن روی پوست از عوارض لیزر است. اما اگر اپراتور لیزر با تجربه و حرفه ای باشد، بعید است که با این مشکلات مواجه شود. درمان لکه های پوستی دشوار است و در برخی بیماران از بین نمی رود.

سوختگی

یکی از عوارض شایع لیزر سوختگی است. گاهی اوقات سوختگی یک عارضه جانبی طبیعی و بسیار خفیف در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات این ناشی از خطای اپراتور است و این خیلی بد است. همچنین ممکن است تاول هایی روی پوست وجود داشته باشد. اگر در حین لیزر موهای زائد دچار سوختگی شدید و حاد شدید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. سوختگی های جزئی نیاز به درمان خاصی ندارند. فقط قرار دادن پوست در معرض هوا و کرم اکسید روی می تواند کمک کننده باشد.

عوارض طبیعی لیزر مو های زائد

عوارضی وجود دارد که به عنوان پیامد طبیعی لیزر در نظر گرفته می شود. قرمزی، تورم و گرما از عوارضی است که ممکن است بعد از لیزر رخ دهد. برای کاهش این موارد استفاده از یخ بعد از لیزر بسیار موثر است. ممکن است کرم خاصی به شما داده شود که التهاب را کاهش می دهد.

سایر عوارض جانبی شامل خشکی و خارش است که به ندرت دیده می شود. یکی دیگر از اثرات طبیعی لیزر پرپشت شدن موهای نازک و کرکی است. همانطور که موهای اصلی از بین می روند، موهای نازک و کرکی اجازه رشد طولانی تر پیدا می کنند.

آخرین نکته در مورد عوارض و خطرات لیزر این است که مشکلات پوستی فعال مانند آکنه، زگیل، خال، تبخال، اگزما و سایر جوش های پوستی نباید مستقیماً با لیزر تماس داشته باشند. اگر ضایعه پوستی روی پوست شما وجود داشته باشد، معمولاً آن را پوشانده و سایر قسمت ها را لیزر می کنند. زخم های باز، عفونت های پوستی و بخیه هایی که هنوز برداشته نشده اند نباید با لیزر تماس داشته باشند.

خطرات و مشکلات را کاهش دهید

اولین و مهمترین قدم برای به حداقل رساندن خطرات و عوارض، یافتن مرکز لیزر مناسب است. در سرتاسر متن به ویژگی‌های یک مرکز لیزر خوب اشاره کرده‌ایم و اینجاست که نگاهی دیگر خواهیم داشت:

اپراتورهای شرکت باید دانش و تجربه کافی در مورد دستگاه های لیزر داشته باشند.

کلیه خدمات لیزر باید تحت نظر پزشک متخصص باشد.

از لیزر متناسب با رنگ پوست خود استفاده کنید. به عنوان مثال، الکساندرایت برای افرادی که پوست تیره دارند مناسب نیست.

تجهیزات مرکز لیزر باید جدید و مدرن باشد. دستگاه های جدیدتر معمولا کارآمدتر هستند.

مرحله دوم رعایت توصیه های مراقبتی پس از لیزر درمانی است. برخی از آنها را در زیر برای شما فهرست کرده ایم.

  • پس از لیزر، نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. هنگام بیرون رفتن باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر 2 ساعت یکبار دوباره آن را تمدید کنید. همچنین، تا جلسه بعدی لیزر خود نباید آفتاب بگیرید یا به سولاریوم بروید و از کرم های پوستی برنزه کننده استفاده کنید
  • حداقل تا 12 ساعت پس از لیزر موهای زائد از آرایش استفاده نکنید. اگر واقعاً مجبور به آرایش هستید، می توانید 6 ساعت بعد از لیزر از پودرهای بسیار سبک استفاده کنید.
  • بعد از لیزر نباید از روش های دیگر رفع موهای زائد مانند اپیلاسیون یا نخ استفاده کرد.
  • حداقل تا 2 روز پس از لیزر درمانی از ورزش، حمام آب گرم، جکوزی و سونا خودداری کنید.
  • حداقل تا 3 روز بعد از لیزر از استفاده از لایه بردارها و مواردی مانند کشیدن کیسه پرهیز کنید.

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم که به بهترین شکل تمامی موارد در مورد لیزر مو های زائد را بررسی کنیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لیزر مو های زائد می توانید به وبسایت کلینیک لادن مراجعه کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8452 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6093 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15079 بازدید