2109
آیا انجام یوگا باعث خوابی بهتر می‌شود؟

آیا انجام یوگا باعث خوابی بهتر می‌شود؟

1401/08/01 بازدید6293

خواب کافی می‌تواند برای سالمندان یک چالش باشد به خصوص اگر از بی خوابی رنج می‌برند. ممکن است مانند گذشته برای آنها امکان پذیر نباشد. با بالا رفتن سن افراد انرژی هم مانند قبل نخواهد بود. سالمندان گاهی اوقات از چنین مسائلی ناامید می‌شوند و همه ما می‌دانیم که خواب چقدر ضروری است زیرا مقدار ناکافی و نامناسب آن می‌تواند به تدریج باعث اختلالات جسمی و روحی شود.

یوگا چه تاثیری بر خواب می‌گذارد؟

بسیار مهم است که سالمندان از داروهای خواب آور خودداری کنند. مصرف بیش از حد داروهای خواب آور نیز می‌تواند برای سالمندان کشنده باشد. افراد مسن ممکن است بهتر باشد درمان‌های طبیعی بیشتری برای بی خوابی پیدا کنند. سالمندان ممکن است از کلاس‌های یوگا و روتین‌های شبانه بهره ببرند که به آنها کمک می‌کند بهتر بخوابند. یوگا راهی آرام‌بخش برای پایان دادن به روز است و بیش از 55 درصد از افرادی که یوگا انجام می‌دهند اظهار می‌کنند که به آنها کمک می‌کند بهتر بخوابند. حدود 85 درصد می‌گویند یوگا سطح استرس آنها را کاهش می‌دهد. استفاده از وسایل حمایتی مانند تکیه گاه‌ها، پتوها و بلوک‌ها به شما این امکان را می‌دهد که مدت بیشتری در این حالت بمانید و به طور عادی نفس بکشید. البته خوابیدن تنها یکی از فواید بسیاری است که یوگا برای افراد مسن به ارمغان می آورد و همچنین یکی از بهترین دلایل برای شروع یوگا برای سالمندان است.

کدام یوگا برای خواب بهتر است؟

در ابتدا نفس عمیق بکشید. از بینی خود برای تنفس عمیق استفاده کنید. در حالی که گلوی خود را منقبض می‌کنید از طریق بینی نفس بکشید. تنفس آهسته و پیوسته به شما کمک می‌کند تا در هر یک از این حالت‌ها آرام شوید. در اینجا هشت حرکت یوگا که باید برای غلبه بر بی خوابی تمرین کنید آورده شده است:

  کشش گربه:

این کشش استثنایی برای انعطاف پذیری ستون فقرات است. همچنین به نرمی سیستم گوارشی شما را مالش می‌دهد و بازیابی هضم را تسهیل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد خواب شبانه خوبی داشته باشید. علاوه‌بر این جریان خون را تحریک می‌کند و ذهن شما را آرام خواهد کرد.

 ژست کودک:

آرام‌بخش‌ترین حالت کشش برای کمرحالت کودک است زیرا این حالت همچنین به آرام کردن سیستم عصبی کمک می‌کند تا آرام بخوابید.

خم به جلو ایستاده:

این ژست را با ایستادن در حالی که پاهای خود را باز کرده‌اید و قفسه سینه خود را به سمت زمین جمع کنید، به سطح صاف برسید یا بازوهای خود را خم کنید و دو دست مخالف را در آرنج به هم بچسبانید انجام می‌شود. این ژست یوگا علاوه بر مقابله با سردرد با بی خوابی مقابله می‌کند و استرس را ازبین می‌برد. زمانی که زانوهایتان درد می‌کند آن ها را تا جایی که می‌توانید خم کنید تا فشار روی مفاصلتان کاهش یابد.

 ژست پاها تا دیوار:

این ژست ساده و در عین حال موثر را در پایان روز روی دیوار انجام دهید تا اضطراب و آرامش عصرگاهی را تسکین دهید. در صورت لزوم از یک چشم بند استفاده کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه سعی کنید تا 5 دقیقه در این حالت بمانید. چرخاندن پاها به سمت بالا باعث می‌شود خون به قلب برگردد. این ژست یوگا یک اثر آرام بخش دارد.

یوگا پروانه‌ای:

در اصل این فقط یک تغییر از وضعیت اولیه یوگای پروانه‌ای است که می‌تواند به بدن در آرام شدن کمک کند. هنگامی که به پشت دراز کشیده اید روی تخت یا تشک باید به آرامی پاهای خود را به هم نزدیک کنید و زانوهای خود را به شکل الماس باز کنید. پیروی از این مرحله با گذاشتن یک دست روی قلب و دست دیگر روی شکم ضروری است. در حین انجام این کار نفس عمیق بکشید.

 ژست بغل کردن زانو:

در حالی که روی زمین زانو می‌زنید انگشتان شست پا را به هم نزدیک کنید. زانوهای شما باید حداقل به اندازه عرض لگن از هم فاصله داشته باشند یا به اندازه لبه‌های تشک عرض داشته باشند. نفس عمیق بکشید و نیم تنه را روی ران‌های خود قرار دهید. دستان خود را در کنار نیم تنه شل کنید و کف دست‌ها را رو به بالا نگه دارید تا بازوهایتان به سمت پشت اتاق باشد. شما باید احساس کنید که تیغه‌های شانه‌هایتان از یکدیگر باز شده‌اند. 

نتیجه‌گیری:

تمرین این شش حالت در پایان روز تنش و استرس را از بین می‌برد. این احتمال وجود دارد که هر چه بیشتر این حالت‌ها را تمرین کنید شانس بیشتری برای داشتن یک خواب خوب شبانه دارید. فراموش نکنید که گاهی اوقات فعالیت‌های گروهی بهترین نتایج را به همراه دارد. 

 

منبع:

livingmaples.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9758 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7109 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15208 بازدید