2109
تولید رحم در آزمایشگاه تا یک دهه آینده

تولید رحم در آزمایشگاه تا یک دهه آینده

1393/07/22 بازدید350

در حال حاضر تیم‌های زیادی در سراسر جهان سرگرم تولید کبد، کلیه و حتی قلب در آزمایشگاه هستند، اما متر برانستورم در گام بلندپروازانه‌تر در آزمایشگاه خود مشغول تولید رحم از سلول است.


این رحم‌های جدید می‌توانند رؤیای مادر شدن را به زنانی که بطور مادرزادی یا در اثر سرطان، رحم خود را از دست داده‌اند، هدیه کنند.


این پروژه هنوز در مراحل بسیار اولیه خود قرار دارد، اما پروفسور برانستورم پیش‌بینی می‌کند بتوان رحم اهداکنندگان مرده را پس از تخلیه آنها از سلول، به شکل چارچوبی زنده برای تولید رحم جدید مورد استفاده قرار داد.


این چارچوب سپس با سلولهای بنیادی زن دریافت‌کننده پر شده و پس از پرورش در آزمایشگاه، در بدن وی کاشته می‌شود.


استفاده از سلولهای خود فرد بدین معنی است که رحم پیوندی، تطابق کاملی با بدن بیمار داشته و نیاز به داروهای خطرناک و قوی سرکوبگر ایمنی را از بین خواهد برد.


این استاد دانشگاه گوتنبرگ با موفقیت توانسته یک رحم موش تولید کند، اما یک دهه تا آماده‌سازی رحمی برای انسان زمان باقی است.


اخبار این پروژه تنها چند روز پس از اعلام تولد اولین کودک جهان از یک رحم پیوندی منتشر شده است. این کودک پسر که کمی زودتر از موقع و با عمل سزارین به دنیا آمد، وینسنت نام داشته و اکنون در سلامت کامل بسر می‌برد.


مادر وینست که 36 سال دارد، یکی از 9 زنی است که در پروژه‌ای پیشگامانه در دانشگاه گوتنبرگ رحم پیوندی دریافت کرد. وینسنت همچنین اولین کودک جهان است که از رحم مشترک با مادرش به دنیا آمده است، چرا که این رحم از مادربزرگش به مادرش اهدا شده بود. 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7318 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5344 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14986 بازدید