2109
آیا خوردن بادام خام در دوران بارداری بی‌خطر است؟

آیا خوردن بادام خام در دوران بارداری بی‌خطر است؟

1401/07/02 بازدید17383

بله مصرف بادام خام بی‌خطر است زیرا سرشار از مواد مغذی مخلوط غنی از آهن، کلسیم، اسید فولیک و فیبر است. با این حال زنان باردار اگر مستعد ابتلا به آلرژی هستند باید از خوردن بادام یا هر آجیل دیگری اجتناب کنند.

آیا می‌توان در دوران بارداری بادام خیس‌شده مصرف کرد؟

بله می‌توانید بادام خیس خورده را مصرف کنید. بادام خیسانده آنزیم‌هایی آزاد می‌کند که به هضم غذا کمک می‌کند و ارزش غذایی آجیل را افزایش می‌دهد. خیساندن آن‌ها در طول شب به هضم غذا کمک می‌کند و به از بین بردن پوست قهوه‌ای رنگ که معمولاً حاوی تانن است کمک می‌کند.

بادام خیس خورده چه فوایدی دارد؟

اسید فیتیک را تخریب می‌کند:

اسید فیتیک موجود در گیاهان باعث بهبود زندگی آجیل و دانه‌ها می‌شود. اما جذب مواد معدنی ضروری در بدن ما را نیز کند می‌کند. بنابراین اسید فیتیک بیش از حد می‌تواند باعث کمبود مواد معدنی شود. خیساندن آجیل در طول شب به حذف اسید فیتیک کمک می‌کند و فسفر آزاد می‌کند که برای سلامت استخوان‌ها و هضم آسان مفید است.

مهار‌کننده‌های آنزیم را خنثی می‌کند:

با خیساندن آجیل همراه با نمک مهارکننده‌های آنزیم خنثی می‌شوند و آنزیم‌های مفیدی آزاد می‌شوند که فراهمی زیستی ویتأمین‌های موجود در آجیل را افزایش می‌دهند. مهارکننده‌های آنزیم تخریب‌کننده گلوتن را متوقف می‌کنند اما در خنثی‌سازی آنزیم‌هایی که به تجزیه گلوتن کمک می‌کنند آزاد می‌شوند و روند هضم گلوتن را تسهیل می‌کنند.

تانن را خنثی می‌کند:

تانن رنگ زردی به آجیل داده و طعم تلخی می‌دهد. با این حال وقتی آجیل خیس می‌شود تانن تحلیل می‌رود و طعم تلخ آن را کاهش می‌دهد و طعم آجیل را شیرین‌تر می‌کند.

مصرف بادام در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

از نقص عصبی جلوگیری می‌کند:

بادام خام یا خیسانده بهترین منبع اسید فولیک است که به طور قابل توجهی به رشد مغز و سیستم عصبی کودک کمک می‌کند. اسید فولیک نیز برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزاد ضروری است.

متابولیسم را افزایش می‌دهد:

کودکانی که از زنان چاق یا دیابتی متولد می‌شوند شانس بیشتری برای ابتلا به چاقی و مشکلات متابولیک دارند. بادام منبع سالمی از کربوهیدرات‌ها و چربی‌های غذایی است که به متابولیسم کمک می‌کند و التهاب، استرس اکسیداتیو و قند خون را کاهش می‌دهد.

آهن را تأمین می‌کند:

از آنجایی که نیاز به آهن در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری زیاد است مطمئناً آن را از مصرف روزانه بادام کافی دریافت خواهید کرد.

پروتئین ایجاد می‌کند:

بادام حاوی مقدار خوبی پروتئین است که قدرت و استقامت مورد نیاز برای زایمان را فراهم می‌کند. این پروتئین همچنین به رشد سالم کودک کمک می‌کند و وزن مادر را تحت کنترل نگه می‌دارد.

فیبر هضم را تحریک می‌کند:

بادام سرشار از فیبر است و به هضم غذا کمک می‌کند و حرکات روده را تنظیم می‌کند. آن‌ها همچنین مشکلات یبوست را که در دوران بارداری بسیار رایج هستند درمان می‌کنند.

کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود:

بادام حدود ۷۵ میلی گرم کلسیم دارد. این به کاهش خطر پره اکلامپسی کمک می‌کند و همچنین به استخوان‌سازی در جنین کمک می‌کند.

در دوران بارداری روزانه چند بادام می‌توانید بخورید؟

سعی کنید صبح زود بادام را خیس کنید. شما نباید بیش از مقدار پیشنهاد شده بادام بخورید زیرا می‌تواند منجر به عوارض ناخوشایندی مانند افزایش وزن، سمیت ویتأمین E و مشکلات گوارشی شود.

خوردن بادام در بارداری چه عوارضی دارد؟

افزایش وزن:

اگرچه بادام باعث افزایش سطح کلسترول خوب در بدن می‌شود اما خوردن بیش از حد آن ممکن است منجر به افزایش وزن شود زیرا حاوی کالری و چربی بالایی است.

مشکلات گوارشی:

اگر بادام را همراه با رژیم غذایی با فیبر بالا می‌خورید می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و گرفتگی شکم شود زیرا بدن شما قادر به پردازش یا هضم بیش از حد فیبر نخواهد بود.

واکنش‌های آلرژیک:

مصرف بیش از حد بادام می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کند و باعث واکنش آلرژیک شود. در موارد نادر ممکن است دچار بثورات و مشکلات تنفسی شوید.

حاوی ویتأمین E:

مصرف رژیم غذایی سرشار از ویتأمین E حاوی بادام، غلات کامل، تخم مرغ، اسفناج و غیره می‌تواند منجر به اثرات مضری مانند تاری دید، اسهال، نفخ شکم و سردرد شود.

هنگام مصرف بادام چه اقدامات احتیاطی را باید رعایت کرد؟

قبل از برنامه‌ریزی برای افزودن بادام به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید

بادام‌های ارگانیک بخرید

بادام‌ها را به خوبی بشویید تا باکتری‌های مضر روی سطح آن‌ها شسته شود

چگونه بادام را به رژیم غذایی بارداری خود اضافه کنیم؟

۱۰ تا ۱۲ عدد بادام خیس خورده و پوست کنده به همراه یک لیوان شیر به عنوان اولین وعده غذایی خود در صبح میل کنید

بادام‌های خیس شده را ریز خرد کنید و روی غذا‌های مختلف مانند سالاد، بلغور جو دوسر و ماست بریزید

آیا با خوردن بادام امکان مسمومیت وجود دارد؟

مسمومیت با سیانید نادر است زیرا بادام حاوی مقادیر کمی از این سم است. همانطور که می‌دانید دو نوع بادام تلخ و شیرین وجود دارد. بادام‌هایی که ما دریافت می‌کنیم و می‌خوریم بادام‌های شیرین هستند و حاوی مقادیر کمی سیانید می‌باشند اما بادام تلخ حاوی ۵۰ برابر بیشتر سیانید در هر مغز است که باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

آیا خوردن بادام با معده خالی خوب است؟

لازم نیست نگران مصرف بادام در دوران بارداری باشید. اگر عادت دارید اول صبح بادام را خیس کنید و خورید همین کار را در دوران بارداری نیز ادامه دهید. با این حال مراقب مقدار مصرفی خود باشید. هر مواد غذایی که بیش از حد خورده شود مضر است. اگر مادر باردار به آجیل آلرژی نداشته باشد خوردن بادام در دوران بارداری می‌تواند هم برای سلامت مادر و هم برای جنین مفید باشد. بادام سرشار از مواد مغذی ضروری بارداری از جمله آهن، کلسیم، اسید فولیک و فیبر است. در حالی که ممکن است بادام را به صورت خام، خیس یا برشته مصرف کنید بادام خیس خورده به دلیل مزایای سلامتی اضافی آن مانند تخریب و خنثی کردن برخی ترکیبات بسیار خوش طعم است.

 

منبع:

www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15944 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11398 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2347 بازدید