2109
عفونت کلامیدیایی گلو چیست و چه چیزهایی راجع‌به آن باید بدانیم؟

عفونت کلامیدیایی گلو چیست و چه چیزهایی راجع‌به آن باید بدانیم؟

1401/06/28 بازدید7530

 

آیا تاکنون نام کلامیدیا تراکوماتیس (STD) را شنیده‌اید؟ باکتری شایعی که به مکان‌های مرطوب مانند گلو، دهان و اندام‌های جنسی علاقه دارد. کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که معمولا با آنتی ‌بیوتیک درمان می‌شود اما این به معنای بی‌خطر بودن آن نیست و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. زیرا درصورت درمان نشدن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سیستم تولید مثل وارد و گاهی باعث ناباروری شود. بنابراین شناخت این بیماری و انواع آن بسیار مهم و ضروری است. به همین علت در این مطلب قصد داریم عفونت کلامیدیایی گلو را بررسی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با این مطلب همراه باشید تا با علائم عفونت کلامیدیا در گلو، شیوه‌های تشخیص و درمان آن و... آشنا شوید.

کلامیدیا چگونه وارد گلو می‌شود؟

کلامیدیا باکتری شایعی است که معمولا در محیط‌های نرم و آبکی مانند چشم، گلو و اندام‌های تناسلی یافت و از همین مکان‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. بنابراین مهم‌ترین روش انتقال بیماری رابطه جنسی پر‌خطر و محافظت نشده است. البته برای انتقال بیماری کلامیدیا راه‌های دیگری نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال این باکتری می‌تواند از مادر به جنین منتقل شود.

یکی از انواع بیماری کلامیدیا، عفونت گلو است که نسبت به انواع دیگر بیماری شیوع کم‌تری دارد. این باکتری معمولا از راه رابطه جنسی دهانی وارد گلو می‌شود و باید حتما مورد درمان و بررسی قرار بگیرد زیرا در صورت عدم درمان می‎‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد. نکته مهم و قابل ذکر این است که بنابر نظر پزشکان و متخصصان، کلامیدیا از راه بوسیدن منتقل نمی‌شود و تنها راه انتقال آن به گلو رابطه جنسی دهانی محافظت نشده است.

علائم عفونت کلامیدیا در گلو

کلامیدیا نوعی بیماری خاموش است که معمولا بدون علامت ظاهر می‌شود. به همین علت گاهی روند درمان آن با تاخیر همراه می‌شود. این بیماری باکتریایی اگر هم با علائم همراه شود، شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا به نظر می‌رسد زیرا با نشانه‌هایی مانند تورم گلو و به ندرت، سردرد همراه است. البته این سردرد اغلب زمانی بروز پیدا می‌کند که چشم آلوده شده باشد. به همین منظور و برای حصول اطمینان بیش‌تر می‌توانید علاوه‌بر چشم پزشک، به دکتر مغز و اعصاب نیز مراجعه کنید. در مجموع به افرادی که رابطه جنسی دارند (به‌خصوص نوع پرخطر یا محافظت نشده آن) توصیه می‌شود که نسبت به هرگونه نشانه‌ای حساس باشند و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. به‌طور کلی علائم عفونت کلامیدیایی گلو عبارت است از:

  • گلو درد
  • قرمزی در گلو
  • تورم غدد لنفاوی گردن
  • تب
  • مشکلات دندان
  • احساس درد در دهان
  • احساس درد در نواحی دور لب

تشخیص و درمان عفونت کلامیدیایی گلو

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کلامیدیا نوعی بیماری خاموش است. این بیماری آن ‌قدر آهسته و آرام پیش می‌رود که حدود 75 درصد از زنان و 50 درصد از مردان متوجه بیماری خود نمی‌شوند و به‌طور معمول بین 1 تا 3 هفته طول می‌کشد تا اولین نشانه‌های بیماری ظاهر شود. به همین علت افراد باید نسبت به تغییرات بدن خود هشیار باشند.

برای تشخیص این بیماری پزشکان از آزمایش‌ها و تست‌های مختلفی استفاده می‌کنند. البته بد نیست بدانید که غربالگری کلامیدیا در گلو جز تست‌های معمولی نیست. برای تشخیص این بیماری در حالت کلی نمونه ادرار گرفته می‌شود اما این کار کمکی به تشخیص کلامیدیا گلو نمی‌کند. در نتیجه پزشک برای تشخیص عفونت کلامیدیایی گلو با سواب از فرد بیمار نمونه می‌گیرد و از طریق تست DNA باکتری‌های موجود در نمونه را بررسی می‌کند.

درمان عفونت کلامیدیا در گلو

افراد بیمار باید در دو صورت از پزشک خود بخواهند که آن‌ها را از نظر فارنژیت کلامیدیایی غربالگری کند. 1) اگر گلو درد پایدار داشتند؛ به‌طوری که بعد از گذشت چندین روز نشانه‌هایی از بهبود مشاهده نکردند. 2) داشتن رابطه جنسی دهانی محافظت نشده و یا رابطه جنسی با کسی که تست کلامیدیای وی مثبت شده است.

در صورت وجود علائم و مثبت شدن تست، پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. معمولا روند درمان هفت روز به طول می‌انجامد و فرد بیمار باید در طی این دوره از رابطه جنسی اجتناب کند. البته اگر پزشک طول درمان بیش‌تری در نظر گرفت و آنتی بیوتیک‌های بیش‌تری تجویز کرد، باید تا پایان دوره از داشتن رابطه جنسی پرهیز شود.

عواقب درمان نشدن عفونت کلامیدیایی گلو

عفونت کلامیدیایی گلو نوعی بیماری موزی است که می‌تواند تمام بدن را به خودش مشغول کند. طوری که بدن توان مقابله با سایر بیماری‌ها و باکتری‌ها را نداشته باشد. بنابراین اگر نسبت به کلامیدیای گلو بی تفاوت باشید و ساده از کنار آن گذر کنید، خطر بروز بیماری‌های دیگر را افزایش داده‌اید. بیماری‌هایی مانند HIV و بیماری‌های دهانی مانند از دست دندان‌ها، بیماری لثه و... بنابراین لازم است در صورت مشاهده هرگونه علامت حتما به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

کلامیدیا، ساکت اما پر خطر

در این مطلب عفونت کلامیدیایی گلو را بررسی کردیم و راه‌های انتقال، شیوه تشخیص و درمان آن را شناختیم. این بیماری معمولا علائم خاصی ندارد و دیر خودش را نشان می‌دهد. بنابراین لازم است افراد، به خصوص کسانی‌که رابطه جنسی دارند، نسبت به بدن خود هشیار باشند و هرگونه نشانه‌ای در گلو و دهان را جدی بگیرند. زیرا کلامیدیای درمان نشده می‌تواند عواقبی چون احتمال ابتلا به HIV، افزایش خطر حاملگی نابجا، افزایش خطر زایمان زودرس در زنان باردار، التهاب مجاری تناسلی فوقانی، بیماری التهابی لگن، پری‌هپاتیت و آرتریت واکنشی شود. اگر هر گونه علامتی از عفونت کلامیدیایی گلو مشاهده کردید، بدون نگرانی با مشاوران و پزشکان حرفه‌ای درمانکده ارتباط بگیرید. مطمئن باشید در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل شما حل می‌شود.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16241 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2631 بازدید