2109
به چه علت ریش مردان به سرعت رشد می‌کند؟

به چه علت ریش مردان به سرعت رشد می‌کند؟

1401/06/12 بازدید2888

ژنتیک و هورمون‌ها:

اگر قرار باشد تنها یک عامل تعیین‌کننده رشد یا عدم وجود ریش را انتخاب کنیم آن ژن خواهد بود. ژنتیک عامل اصلی بیولوژیکی در رشد ریش مردان است که سرعت رشد، ضخامت، طول و غیره را تعیین می‌کند. هورمون‌های مسئول رشد ریش تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) هستند. تستوسترون ضخامت ریش شما را تعیین می‌کند در حالی که DHT تراکم ریش را تعیین می‌کند. بیشتر مردان دارای همان سطح تستوسترون در بدن هستند.

رژیم غذایی:

گذشته از ژنتیک چیزی که بیشتر روی رشد ریش تأثیر می‌گذارد احتمالاً رژیم غذایی است. یک رژیم غذایی سالم سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد و سطح بالای آن باعث می‌شود ریش شما سریعتر رشد کند. لایه بیرونی فولیکول‌های مو بیشتر از کراتین تشکیل شده است که پروتئینی است. بنابراین مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین بر سرعت رشد ریش شما تأثیر می‌گذارد و در عین حال ریش سالم‌تری نیز به شما می‌دهد. اگر به دنبال کاهش رشد ریش هستید به سمت رژیم غذایی سالم و مغذی بروید.

ورزش:

ورزش منظم به گردش خون در بدن شما کمک می‌کند و این منجر به سطح تستوسترون بالاتر می‌شود و رشد ریش شما بیشتر خواهد شد.

ارث:

اصل و نژاد شما نیز در رشد ریش مؤثر است. مردان اروپایی در مقایسه با بومیان آمریکا، آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها احتمالاً رشد سریع ریش را تجربه می‌کنند. این بدان معنا نیست که در همه موارد این موضوع مؤثر است خواهد بود اما بیشتر اوقات تأثیر دارد.

اصلاح:

تنها راهی که اصلاح می‌تواند دلیلی برای رشد سریع ریش باشد این است که اصلاح را متوقف کنید البته سرعت رشد برای هر مرد به دلیل ژنتیک متفاوت است.

استفاده از محصولات ریش:

با مراقبت از ریش خود آن‌ها به سرعت رشد خواهند کرد. استفاده از محصولات باکیفیت ریش مانند روغن ریش و غیره به رشد و نرمی و آن‌ها کمک بسیاری می‌کنند.

کاهش استرس و استراحت:

افزایش سطح استرس بر سطح تستوسترون شما تأثیر می‌گذارد و در نتیجه رشد ریش را کاهش می‌دهد. با این حال اگر به نحوی موفق به زندگی بدون استرس در این دنیای پر هرج و مرج شدید این امر تأثیر مستقیمی بر سرعت رشد ریش شما خواهد داشت. برخی از افسانه‌های محبوب ریش در مورد رشد سریع ریش عبارتند از:

  • با اصلاح ریش شما سریعتر رشد می‌کند
  • نرخ رشد ریش همه مردان یکسان است
  • ژن موی صورت از سمت مادر می‌آید
  • همه محصولات ریش تراکم ریش شما را افزایش می‌دهند
  • تمام قسمت‌های ریش باید با سرعت یکسان رشد کنند

چگونه می‌توانم رشد مو‌های صورت را به طور طبیعی کند کنم؟

2 فنجان شکر، 1/4 فنجان آب و 1/4 فنجان آب لیمو یا لیموترش را مخلوط کنید. مواد را به جوش بیاورید تا به رنگ کهربایی درآید سپس اجازه دهید 15 دقیقه خنک شود. وقتی مخلوط به دمای اتاق رسید آن را روی مو‌های صورت خود بمالید و یک نوار نخی را محکم روی محلولی که زده‌اید فشار دهید. با یک حرکت سریع نوار را در برابر رشد مو بکشید و از آب گرم برای پاک کردن ناحیه تحت درمان استفاده کنید. از یک پارچه مرطوب برای حذف باقی مانده‌های شکر استفاده کنید تا از چسبندگی جلوگیری کنید. می‌توانید این عمل را در تمام قسمت‌هایی که مو‌های ناخواسته روی صورت خود دارند تکرار کنید.

آیا مو‌های صورت یک شبه رشد می‌کنند؟

مو‌های صورت بسته به هورمون‌های فرد ممکن است در طول شب رشد کنند. به عنوان مثال مو‌های چانه سریعتر از مو‌های بالای لب شما رشد می‌کنند. در افراد جوان‌تر مو‌های چانه به دلیل عدم تعادل هورمونی می‌توانند به سرعت رشد کنند، در حالی که کمبود استروژن به افزایش رشد مو‌های صورت کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید مو‌های صورت با سرعت خاصی در روز رشد می‌کنند بنابراین امکان مشاهده مو‌های جدید در روز بعد وجود دارد. کیفیت سلامتی شما نیز میزان رشد مو‌های صورت شما را تعیین می‌کند.

چه زمانی رشد مو‌های صورت متوقف می‌شود؟

ریش طول عمر متوسطی در حدود سه تا پنج سال دارد و همچنین شامل سه مرحله رشد است. مرحله اول فاز آناژن است که با رشد طبیعی ریش مشخص می‌شود. مرحله دوم مرحله کاتاژن نامیده می‌شود که در آن ریش شما کمی استراحت می‌کند و فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند و رشد مو متوقف می‌شود. مرحله آخر مرحله تلوژن است که در آن مو‌های صورت شما در نهایت می‌میرند. این دوره به عنوان دوره ریزش نیز شناخته می‌شود و ریش شما به هر مرحله می‌رسد.

 

منبع:

beardsbase.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16404 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11590 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3626 بازدید