2109
آیا سی تی اسکن می‌تواند سرطان ریه را به دقت تشخیص دهد؟

آیا سی تی اسکن می‌تواند سرطان ریه را به دقت تشخیص دهد؟

1401/06/12 بازدید4028

سی تی اسکن با دوز پایین تنها آزمایش غربالگری است و برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه توصیه می‌شود. این آزمایش از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر مقطعی از ریه‌ها و غدد لنفاوی قفسه سینه استفاده می‌کند. بسیاری از تصاویر دقیق تولید شده توسط LDCT می‌توانند ندول‌ها یا توده‌ها را در ریه‌ها قبل از بروز علائم شناسایی کنند. هر چه سرطان ریه زودتر تشخیص داده شود شانس شما برای درمان بیشتر است. سی تی اسکن با دوز پایین نمی‌تواند تومور‌های بدخیم را از خوش خیم (غیر بدخیم) تشخیص دهد و ممکن است همه تومور‌ها را پیدا نکند.

کدام آزمایش تصویربرداری برای تشخیص سرطان ریه بهتر است؟

اشعه ایکس قفسه سینه سریع و کم هزینه است. اگر پزشک شما مشکوک به بیماری در قفسه سینه شما باشد معمولاً اولین آزمایش درخواستی رادیوگرافی قفسه سینه خواهد بود.

اشعه ایکس قفسه سینه چه مزایا و معایبی دارد؟

بر خلاف سی تی اسکن اشعه ایکس قفسه سینه برای یافتن تومور‌های اولیه و کوچک مفید نیست. همچنین نمی‌توان از آن‌ها برای تمایز بین تومور‌های سرطانی و سایر بیماری‌های ریوی مانند آبسه خوش خیم ریه استفاده کرد.

سی تی اسکن چه مزایا و معایبی دارد؟

در سی تی اسکن از اشعه ایکس نیز استفاده می‌شود اما این فناوری با فناوری استفاده شده برای اشعه ایکس استاندارد قفسه سینه متفاوت است. برخلاف اشعه ایکس قفسه سینه که یک یا دو تصویر تولید می‌کند اسکنر‌های سی تی ده‌ها یا حتی صد‌ها عکس می‌گیرند. سپس یک کامپیوتر این تصاویر را با هم ترکیب می‌کند تا تصویر بسیار دقیقی از ریه‌های شما نشان دهد. سی تی اسکن تومور‌های اولیه بیشتری را نسبت به اشعه ایکس قفسه سینه شناسایی می‌کند. آن‌ها برای اندازه‌گیری اندازه، موقعیت و شکل تومور مفید هستند. سی تی اسکن همچنین می‌تواند برخی از موارد گسترش سرطان به غدد لنفاوی قفسه سینه را شناسایی کند.

چه آزمایش‌های تصویربرداری برای سرطان ریه استفاده می‌شود؟

آزمایش‌های غربالگری سرطان ریه می‌تواند سالانه برای افراد واجد شرایط در معرض خطر انجام شود. در صورت تشخیص یا مشکوک شدن سرطان ریه پس از سی تی اسکن آزمایش‌های تشخیصی مانند بیوپسی انجام می‌شود. بر خلاف تست‌های غربالگری تست‌های تشخیصی سرطان ریه تنها زمانی انجام می‌شود که مشکوک به سرطان باشد.

چه افرادی باید غربالگری سرطان ریه را انجام دهند؟

-سابقه 20 پاکت سیگار کشیدن داشته باشید:

(یک سال بسته به این صورت تعریف می‌شود که به طور متوسط روزانه یک بسته سیگار به مدت 1 سال مصرف کرده باشید. یک بسته سالی 20 را می‌توان به عنوان سیگار کشیدن 1 پاکت در روز برای 20 سال یا 2 بسته در روز برای 10 تعریف کرد.)

-در حال حاضر سیگار می‌کشید یا در 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده‌اید

-بین 50 تا 80 سال سن دارند

نتیجه‌گیری:

افرادی که سابقه مصرف زیاد سیگار را دارند در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است. غربالگری سالانه سرطان ریه با دوز کم سی تی اسکن برای افراد در معرض خطر توصیه می‌شود. سی تی اسکن با دوز پایین تنها آزمایش غربالگری است که در حال حاضر برای غربالگری سالانه سرطان ریه توصیه می‌شود. نشان داده شده است که تشخیص زودهنگام سرطان ریه جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. با پزشک در مورد مزایا و خطرات غربالگری سالانه برای خود صحبت کنید.

 

منبع:

www.healthline.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16268 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11536 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2657 بازدید