2109
آیا احتمال ابتلا به هپاتیت C در بارداری وجود دارد؟

آیا احتمال ابتلا به هپاتیت C در بارداری وجود دارد؟

1401/05/24 بازدید1284

هپاتیت C یک بیماری است که توسط یک ویروس RNA ایجاد می‌شود. تا 70 درصد از بیماران آلوده به ویروس بدون علامت هستند. هپاتیت C از طریق تماس با خون آلوده منتقل می‌شود. مصرف داروی IV علت اصلی عفونت از طریق خون آلوده است. حدود 5 درصد موارد از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود.

 

هپاتیتCچه علائمی دارد؟

اکثر عفونت‌های هپاتیت C بدون علامت هستند. زرد شدن پوست به طور معمول یکی از اولین علائم است. این علامت در حدود 10 درصد موارد ظاهر می‌شود و بدون علائم اضافی برطرف می‌شود. اکثر بیمارانی که به هپاتیت C مزمن مبتلا می‌شوند علائمی ندارند. علائمی که ممکن است پس از عفونت ظاهر شوند عبارتند از:

-درد در سمت راست بالای شکم

-تورم شکم

-تب

-خستگی

-خارش

-کاهش اشتها

-ناراحتی معده

-استفراغ

-ادرار تیره رنگ

-سیروز کبدی

-زردی

آیا در دوران بارداری می‌توان آزمایش هپاتیت C داد؟

اگر باردار هستید می‌توانید این آزمایش را انجام دهید. اگر به دلیل مصرف داروی داخل وریدی یا مثبت بودن تست HIV در معرض خطر ابتلا به عفونت هستید ممکن است تست‌های آلبومین، عملکرد کبد و زمان پروترومبین برای بررسی آسیب به کبد یا ارزیابی عملکرد کبد در دوران بارداری تجویز شود.

چگونه در دوران بارداری هپاتیت C را درمان کنیم؟

دارو‌های ضد ویروسی اغلب اولین درمان انتخابی هستند اما همه دارو‌های مورد استفاده برای درمان ویروس برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر نیستند. ریباویرین یکی از دارو‌های ضد ویروسی که برای درمان هپاتیت C استفاده می‌شود، در دوران بارداری و تا شش ماه پس از بارداری بی‌خطر است.

آیا با وجود هپاتیت C امکان شیردهی وجود دارد؟

به نظر نمی‌رسد شیردهی با هپاتیت C خطر انتقال را به یک نوزاد سالم افزایش دهد اما قبل از شیردهی با پزشک خود در مورد گزینه‌های تغذیه و عوامل خطر احتمالی صحبت کنید.

 

منبع:

www.babymed.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16241 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2631 بازدید