2109
علائم روده ناسالم چیست؟ 9 نشانه که خوب است بدانید

علائم روده ناسالم چیست؟ 9 نشانه که خوب است بدانید

1401/05/19 بازدید7284

سلامت روده در تعیین سطح سلامت عمومی افراد نقش مهمی داشته و به‌همین جهت تحقیقات زیادی برای تشخیص مشکلات روده و علائم آن صورت گرفته است. جالب است بدانید که طی این مطالعات مشخص شده که سلامت روده با سلامت قسمت‌های دیگر بدن مانند سیستم ایمنی، سلامت روان، سلامت وضعیت غدد درون ریز، سلامت پوست و غیره در ارتباط است.

با توجه به‌همه موارد، روده انسان که به‌ظاهر چیزی به‌جز یک لوله طولانی در هم پیچیده شده نیست، عضوی بسیار مهم در بدن است که همانند سایر قسمت‌های بدن نیازمند مراقبت بوده و در صورت بیمار شدن نشانه‌هایی را همراه خود دارد. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا اینکه علائم روده ناسالم چیست و 9 نشانه که خوب است بدانید را در اختیارتان قرار بدهیم.

علائم روده ناسالم

روده یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم گوارشی به‌شمار می‌رود که هرگونه اختلال در کارکرد آن، به‌نوعی یک اختلال گوارشی است و در نتیجه این اتفاق، سیستم گوارش توانایی دفع سموم و فراهم نمودن مواد مغذی لازم برای بدن را به‌خوبی ندارد.

این مشکلات می‌توانند موقتی و ناشی از نوعی آلودگی یا باکتری بوده و یا مزمن باشند که در هر دو صورت نیاز برای اقدام به‌درمان وجود دارد. خوشبختانه با توجه به‌فعالیت‌ها و وظایف روده، مشکلات آن دارای علائمی واضح و نسبتاً شدید است. البته ممکن است این علائم مستقیماً به‌خود روده مربوط نباشد و به‌همین جهت در ادامه لیست مهم‌ترین علائم روده ناسالم آورده شده است تا با بررسی بیشتر بتوانید به‌این مشکل پی ببرید.

1- خستگی همیشگی

همان‌طور که پیشتر گفته شد روده وظیفه‌دار فراهم کردن مواد مغذی و دفع مواد اضافی و سموم غذا است. در صورتی‌که این فرآیند به‌درستی انجام نشود بدیهی است که مواد مغذی لازم برای بدن به‌خوبی تامین نشده و همین موضوع باعث می‌شود تا فرایند تامین انرژی بدن مختل شود.

هم‌چنین مشکلات روده می‌توانند در چرخه خواب تاثیرات منفی داشته باشند که همین موضوع نیز دلیل دیگری بر خستگی دائمی افراد است.

2- رفلاکس

یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به‌ متخصص گوارش رفلاکس است. این اتفاق معمولاً بر اثر مشکلات معده رخ می‌دهد اما روده ناسالم نیز می‌تواند باعث رفلاکس اسید معده بشود.

  1. عدم تحمل غذا

این مشکل ناشی از ناتوانی سیستم گوارش برای هضم غذا به‌دلیل عدم وجود آنزیم‌های ضروری است. گرچه که این موضوع به‌صورت کامل به‌اثبات نرسیده اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ناتوانی در هضم غذا می‌تواند با روده ناسالم در ارتباط باشد.

4- مشکلات پوستی

پوست انسان معمولاً نشانه‌های بیماری‌های مختلف را نشان می‌دهد که از مهم‌ترین نشانه‌های پوستی مشکلات روده می‌توان به‌ اگزما، کهیر و پسوریازیس اشاره کرد.

5- اسهال

اسهال مزمن یکی از نشانه‌های مشکلات مزمن روده است. اسهال تقریباً نشانه هر نوع بیماری گوارشی می‌باشد و در صورتی‌که به‌صورت مزمن وجود داشته باشد می‌تواند منجر به‌بیماری‌ها و مشکلات دیگر مانند سوء تغذیه بشود.

6- تغییر خلقیات

بیش از ۹۰ درصد سروتونین بدن توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود. سروتونین به‌عنوان انتقال‌دهنده عصبی، یکی از مهم‌ترین عوامل برای تثبیت خلق و خو و هم‌چنین کاهش اضطراب و افسردگی است که کوچک‌ترین عدم تعادل در تعداد و کارکرد باکتری‌های روده باعث ایجاد نوسانات در خلق و خو می‌شود.

7- بوی بد دهان

عدم تعادل باکتری‌های روده می‌تواند منجر به‌ بروز بوی بد دهان به‌صورت مزمن بشود؛ حتی بعد از مصرف قند.

8- تغییر وزن ناخواسته

به دلیل کاهش جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توسط روده، ممکن است کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته رخ دهد.

9- تمایل به‌مصرف قند

به‌صورت کلی میل زیاد به‌شکر و شیرینی‌جات نشان‌دهنده عدم تعادل در سیستم گوارش می‌باشد که می‌توان این موضوع را یکی از مهم‌ترین علائم برای مشکلات روده در نظر گرفت.

نکات مهم برای حفظ سلامتی روده

تا به‌اینجا در رابطه با نشانه‌های اختلالات و مشکلات روده صحبت شد. با مشاهده چند نمونه از این علائم می‌توان اختلالات روده را مشخص کرد که این موضوع به‌نظر پزشک بستگی دارد اما فارغ از اینکه در هر صورتی باید برای درمان اختلالات روده اقدام کرد، نیاز است تا به‌صورت کلی با انجام یک سری فرایند‌های بسیار ساده در طول شبانه روز برای حفظ سلامت این عضو بسیار مهم در بدن تلاش کرد.

کاهش استرس

استرس در تشدید و تقویت هر مشکل و بیماری مؤثر است و به‌صورت کلی برای سلامتی عمومی بدن نیز مضر می‌باشد. به‌همین جهت باید از طریق فرایند‌های مختلفی مانند کاهش مصرف کافئین، مدیتیشن، یوگا، پیاده روی و هر کار دیگری که برای شما آرامش بخش است، اقدام به‌کاهش میزان استرس خود کنید.

اصلاح عادات خواب

خواب نامنظم و ناکافی نیز دقیقاً به‌مانند استرس علاوه بر اینکه برای بیماری‌های مختلف مانند مشکلات روده مضر است، سلامتی عمومی بدن را نیز تهدید می‌کند. بنابراین حتماً برای اصلاح عادات خواب خود اقدام کنید.

اصلاح عادات تغذیه

بدون شک تغذیه تاثیر مستقیم بر سلامت کل سیستم گوارش دارد و روده نیز از این قاعده مستثنا نیست. در صورتی‌که قصد دارید سلامت روده خود را تقویت کنید، بهتر است از غذا‌های مؤثر بر سلامت روده مانند غذا‌هایی با فیبر بالا، غذا‌های تخمیر شده، ماهی سالمون و موارد دیگری استفاده کنید.

غذا را آهسته و کامل بجوید

جویدن تند و کم غذا می‌تواند فرایند گوارش و هم‌چنین جذب مواد مغذی در سیستم گوارش را مختل کند.

به‌اندازه کافی مایعات مصرف کنید

مهم‌ترین مایعاتی که بدن در طول روز به‌آن نیازمند است و هیچ چیز هم نمی‌تواند جای آن را بگیرد آب است که در طول روز حتماً باید حداقل ۸ لیوان آب مصرف شود تا تعادل باکتری‌ها در روده و هم‌چنین سلامت مخاط پوشش دهنده روده‌ها به‌خطر نیفتد.

جمع بندی

مشکلات روده بسیار شایع هستند اما متاسفانه به‌واسطه اینکه معمولاً علائم‌شان به‌صورت مستقیم ارتباطی با روده ندارد، افراد همواره متوجه اختلالات روده نمی‌شوند. به‌همین جهت ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در این رابطه را برایتان بازگو کنیم.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر علائم اختلالات روده و هم‌چنین سایر بیماری‌های دیگر قصد مراجعه به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق وب سایت نوبت دهی اینترنتی درمانکده برای دریافت نوبت تمام پزشکان متخصص، از متخصص پوست گرفته تا دکتر ارتوپد و هر تخصص پزشکی دیگری، اقدام کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11588 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3501 بازدید