2109
آیا خوردن روزانه اسفناج مفید است؟

آیا خوردن روزانه اسفناج مفید است؟

1401/05/19 بازدید6544

اسفناج سرشار از ویتأمین‌های ضروری، مواد معدنی و مواد مغذی است و یک ماده کم کالری شناخته شده است که در انواع مختلف رژیم‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسفناج همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، آهن، کلسیم و غیره است که آن را برای بهبود درون و بیرون بدن ضروری می‌کند. در ادامه با مزایا و معایب مصرف روزانه اسفناج آشنا شوید.

 

اسفناج چه خواصی برای سلامتی دارد؟

این سبزی به کاهش خطر ابتلا به قند خون بالا، فشار خون بالا و سرطان کمک می‌کند. اسفناج همچنین برای پوست، مو و بینایی مفید است. مزایای مصرف اسفناج در روز عبارتند از:

ویتأمین‌ها:

اسفناج سرشار از ویتأمین B و سایر ویتأمین‌های مهم مانند A، E، K و C است که به بهبود بافت پوست و درمان بسیاری از اختلالات مرتبط با پوست کمک می‌کند. اسفناج همچنین به محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید کمک می‌کند. در صورت آسیب‌های ناشی از نور خورشید باعث بهبود پوست می‌شود و از پیری زودرس، سرطان پوست و سایر اختلالات پوستی ناشی از نور خورشید جلوگیری می‌کند. به دلیل وجود ویتأمین A در اسفناج با جلوگیری از عفونت و التهاب تا حد زیادی ایمنی بدن را تقویت می‌کند. غشا‌های مخاطی مجاری تنفسی، ادراری و روده‌ای را تقویت می‌کند. ویتأمین A همچنین جزء اصلی لنفوسیت‌ها (گلبول‌های سفید) است که با بیماری‌ها در بدن انسان مبارزه می‌کند.

مواد معدنی:

اسفناج حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، مس، روی و منگنز است. این‌ها به بدن در تنظیم مایعات بدن، عملکرد سلولی، ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کنند. اسفناج به ویژه در درمان کمبود آهن و (کم خونی) مفید است زیرا سرشار از این ریزمغذی است. آهن علاوه بر اصلاح کم خونی به فعالیت چندین آنزیم نیز کمک می‌کند. 100 گرم اسفناج حدود 25 درصد از نیاز روزانه به آهن را دارد.

آنتی اکسیدان‌ها:

اسفناج به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان‌های سالم (موادی که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند) به عنوان یک غذای فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود. برگ‌های تازه آن منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های حیاتی، ویتأمین A، ویتأمین C و فلاونوئید‌های آنتی اکسیدانی مانند لوتئین، زآگزانتین و بتا کاروتن هستند. ویتأمین C برای سیستم ایمنی بدن عالی است وبه ایجاد مقاومت در برابر عفونت‌ها و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. 100 گرم اسفناج تازه 47 درصد از نیاز روزانه توصیه شده شما به ویتأمین C را دارد.

ضد التهاب:

اسفناج به تسکین انواع بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، آرتروز، آسم و حتی سردرد‌های میگرنی کمک می‌کند.

از آسیب به مغز و سیستم عصبی جلوگیری می‌کند:

اسفناج به حفظ عملکرد مغز به ویژه در بیماران در سنین بالا کمک می‌کند. محتوای بالای ویتأمین‌های C و K و فولات به حفظ عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می‌کند. همچنین توانایی‌های پردازش مغز را بهبود می‌بخشد. اسفناج به سنتز اسفنگولیپید‌ها کمک می‌کند که یک واقعیت مهم در غلاف میلین سلول‌های عصبی است.

اختلالات گوارشی:

اسفناج حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتأمین C است که سلامت دستگاه گوارش را حفظ می‌کند. از سلول‌های کولورکتال در برابر رشد سرطانی ناشی از اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. محتوای فولات موجود در اسفناج از آسیب DNA و جهش‌های مضر سلول‌های روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

رشد عضلانی:

اسفناج با تقویت بافت‌های عضلانی استرس وارده به عضلات را کاهش می‌دهد. منیزیم، روی و سایر مواد مغذی به خواب بهتر کمک می‌کند که به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابد.

سلامت استخوان‌ها:

اسفناج به دلیل داشتن کلسیم در حفظ و تقویت استخوان‌ها مفید است. همچنین دارای سطوح بالایی از ویتأمین K و منیزیم است که می‌تواند خطر شکستگی را کاهش دهد و می‌تواند همراه با ویتأمین D برای افزایش تراکم استخوان و کمک به تعادل کلسیم بدن کار کند. ویتأمین K نیز برای لخته شدن خون مورد نیاز است. به جلوگیری از شروع زودرس پوکی استخوان کمک می‌کند.

فشار خون بالا:

اسفناج یک درمان مؤثر برای فشار خون بالا است. همچنین به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. اسفناج حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و نیترات است که فشار خون را به سطوح سالم کاهش می‌دهد.

قند خون:

اسفناج حاوی استروئید‌های محافظ به نام فیتواکدیستروئید‌ها است. این استروئید متابولیسم گلوکز (قند) را افزایش می‌دهد و به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند. این برای افراد مبتلا به دیابت یا سایر اشکال سندرم متابولیک بسیار مفید است زیرا نیاز به هورمون تنظیم‌کننده متابولیسم حیاتی یعنی انسولین را به حداقل می‌رساند. اسفناج همچنین حاوی مقدار مناسبی فیبر در هر وعده است که می‌تواند به کاهش سرعت جذب قند در جریان خون کمک کند تا سطح قند خون را ثابت نگه دارد. همچنین چندین ترکیب خاص دیگر که در اسفناج یافت می‌شود خطر عوارض ناشی از دیابت را کاهش می‌دهد.


سلامت پوست:

ویتأمین‌های C و A موجود در تغذیه اسفناج می‌تواند به مبارزه با آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) که ممکن است منجر به سرطان پوست شود، کمک کند. خوردن مکرر غذا‌هایی مانند اسفناج که حاوی آنتی اکسیدان هستند می‌تواند به رشد سلول‌های جدید پوست کمک کند.

خطر سرطان:

اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئید‌ها و سایر مواد مغذی است که تقسیم سلولی سالم را تقویت می‌کند و از رشد بدخیم و تومور جلوگیری می‌کند.

-بهبود بیماری:

اسفناج سرشار از آهن و بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر است و به بهبودی پس از یک دوره طولانی بیماری کمک می‌کند. آب اسفناج را می‌توان به بیمارانی که بر اثر کم خونی یا خونریزی ضعیف شده‌اند داد.

 

ارسال نظر شما

login captcha

نی نی یار خیلی بی مخی. همین

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14652 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4342 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3797 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3194 بازدید