2109
سردرد گرسنگی چیست؟

سردرد گرسنگی چیست؟

1401/05/10 بازدید1458

سردرد گرسنگی که سردرد ناشتا نیز نامیده می‌شود با نخوردن غذا ایجاد می‌شود. ممکن است ناگهانی یا آهسته بروز کند و درد ثابت باشد و در دو طرف سر شما ایجاد شود. سردرد گرسنگی معمولاً در عرض 72 ساعت پس از خوردن غذا برطرف می‌شود.

به چه علت دچار سردرد گرسنگی می‌شویم؟

سطح قند خون:

قند خون پایین که همچنین به عنوان هیپوگلیسمی شناخته می‌شود زمانی است که سطح گلوکز بدن 70 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) یا کمتر باشد اتفاق می‌افتد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد افراد ممکن است علائمی مانند سرگیجه، لرزش و گیجی را تجربه کنند. هیپوگلیسمی اغلب در افراد مبتلا به دیابت به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ رخ می‌دهد اما پایین بودن قند خون به معنای ابتلا به دیابت نیست. معمولاً به افراد مبتلا به هیپوگلیسمی غیردیابتی توصیه می‌شود که بیش از سه ساعت بین وعده‌های غذایی خود فاصله نداشته باشند. یک مطالعه نشان داد که احتمال گرسنگی و سردرد در بیماران مبتلا به هیپوگلیسمی در مقایسه با بیماران غیرهیپوگلیسمی بیشتر است. دیابت نوع 1 زمانی است که لوزالمعده نمی‌تواند انسولین تولید کند، در حالی که دیابت نوع 2 زمانی رخ می‌دهد که بدن در واکنش مناسب به انسولین و تنظیم سطح گلوکز مشکل دارد. اگر فردی مبتلا به دیابت نوع 2 بیش از حد انسولین مصرف کند ممکن است قند خون پایینی داشته باشد.

 کم آبی بدن:

سردرد یکی از علائم شناخته شده کم آبی است و زمانی که بدن شما آب کافی دریافت نمی‌کند ایجاد می‌شود. آب برای انجام عملکرد‌های اساسی بدن مانند متابولیسم سلولی ضروری است. همچنین با کمک به چرخه انرژی لازم برای حفظ عملکرد‌های اساسی بدن به پردازش غذا کمک می‌کند. هنگامی که بدن شما عملکرد‌های اساسی را در سطوح بهینه انجام نمی‌دهد شروع به ذخیره انرژی می‌کند. این امر می‌تواند منجر به انقباض (تنگ شدن) رگ‌های خونی شود.

 ترک کافئین:

مصرف منظم کافئین منجر به گشاد شدن (انبساط) عروق خونی می‌شود. هنگامی که بدن کافئینی را که عادت به دریافت آن دارد دریافت نمی‌کند رگ‌های خونی ممکن است منقبض شوند و منجر به سردرد ناشی از ترک کافئین شوند. اختلال در مصرف کافئین در صورت مصرف منظم دو یا چند فنجان قهوه در روز می‌تواند منجر به این نوع سردرد شود.

سردرد گرسنگی چه علائمی دارد؟

سردرد گرسنگی به جای سردرد ضربان دار باعث احساس فشار یا ضربان می‌شود. درد را در دو طرف سر خود احساس خواهید کرد. ممکن است احساس کنید که یک گیره دور سر خود دارید. درد معمولاً خفیف یا متوسط بوده و ممکن است آن را در شقیقه‌ها یا پشت سر و گردن خود احساس کنید.

چگونه سردرد گرسنگی را بهبود بخشیم؟

- اگر قند خون شما اغلب پایین می‌آید باید همیشه میان وعده‌های سالم همراه خود داشته باشید

- اگر سردرد ناشی از ترک کافئین را تجربه می‌کنید مهم است که هیدراته بمانید و میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید نوشیدنی‌های کم‌کافئین مانند چای‌های کافئین کم یا بدون کافئین و گزینه‌های بدون کافئین بنوشید

- اگر دیابت نوع 2 دارید قبل از آزمایش قند خون خود حداقل 15 دقیقه بعد از غذا صبر کنید تا مطمئن شوید که انسولین زیادی تزریق نمی‌کنید و باعث هیپوگلیسمی نمی‌شوید

چگونه از سردرد گرسنگی جلوگیری کنیم؟

اجتناب از سردرد‌های ناشی از قند خون پایین را می‌توان با خوردن غذا‌های سالم به طور منظم به دست آورد. برای جلوگیری از سردرد ناشی از کم آبی مصرف آب خود را افزایش دهید. اگر از فقدان طعم آب خوشتان نمی‌آید ممکن است بخواهید قطره‌های طعم دار بدون شکر را به آب خود اضافه کنید. برای جلوگیری از سردرد ترک کافئین از مصرف مقادیر زیاد کافئین خودداری کنید. نسخه‌های کم یا بدون کافئین نوشیدنی‌های مورد علاقه خود را آزمایش کنید یا چیز جدیدی را امتحان کنید. نوشیدن آب همچنین می‌تواند به جلوگیری از سردرد کافئینی کمک کند.

نتیجه‌گیری:

تجربه سردرد‌های گرسنگی می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و بر توانایی شما برای عملکرد در فعالیت‌های روزانه شما تأثیر بگذارد. خوشبختانه گاهی اوقات می‌توان از سردرد‌های گرسنگی جلوگیری کرد. اگرچه ممکن است کمی طول بکشد که به آن عادت کنید اما این روال عموماً به راحتی در اکثر سبک‌های زندگی گنجانده می‌شود و می‌تواند کیفیت زندگی شما را به شدت بهبود بخشد.

 

منبع:

www.verywellhealth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16268 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11536 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2657 بازدید