2109
7 داروی باروری برای مردان برای افزایش تعداد اسپرم

7 داروی باروری برای مردان برای افزایش تعداد اسپرم

1401/05/03 بازدید12259

اعتقاد بر این است که دارو‌های باروری برای مردان با متعادل کردن هورمون‌ها باعث بهبود سطح تستوسترون می‌شوند. بنابراین این دارو‌ها سلامت اسپرم را بهبود می‌بخشد و ممکن است باروری مردان را افزایش دهد. با این حال تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تأثیر این دارو‌های باروری بر مردان انجام نشده است. علاوه بر این تنها چند گزینه دارویی موجود است که به افزایش تولید اسپرم کمک می‌کند. با این وجود برخی تحقیقات توضیح می‌دهند که چگونه این دارو‌ها می‌توانند وضعیت مردان مبتلا به اختلالات هورمونی مرتبط با غده هیپوفیز را بهبود بخشند.

1- کلومیفن:

یک داروی غیر استروئیدی است که برای تقویت تولید هورمون‌های هیپوفیز، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین‌کننده (LH) استفاده می‌شود. آن‌ها بیضه‌ها را به سمت ترشح تستوسترون و تولید اسپرم سالم هدایت می‌کنند. مطالعات تحقیقاتی روی کلومیفن اندک است و نتایج متفاوتی دارد. در حالی که برخی از مطالعات هیچ تأثیری را نشان نداده‌اند برخی از آن‌ها بهبود کمی در میزان بارداری نشان داده‌اند.

2- گنادوتروفین‌ها:

بیضه‌ها را برای تولید تستوسترون و اسپرم تحریک می‌کنند. آن‌ها گاهی اوقات در ترکیب با فناوری‌های کمک باروری استفاده می‌شوند.

3- لتروزول:

برای درمان مشکلات اسپرم مرتبط با چاقی استفاده می‌شود. این برای افزایش سطح تستوسترون در بدن شناخته شده است. لتروزول معمولاً یک قرص در هفته درمان می‌شود.

4- بروموکریپتین:

از ترشح هورمون پرولاکتین در بدن جلوگیری می‌کند زیرا باعث کاهش سطح تستوسترون می‌شود. این ممکن است برای مردانی که به دلیل هیپرپرولاکتینمی دچار اختلال اسپرم هستند تجویز شود.

5-‌ایمی پرامین:

برای درمان انزال رتروگراد استفاده می‌شود. ممکن است انزال غیر طبیعی اسپرم را از مثانه به آلت تناسلی بازگرداند.

6- آناستروزول:

معمولاً زمانی پیشنهاد می‌شود که سطح استرادیول بالاتر باشد و سطح تستوسترون کمتر باشد. ممکن است برای بهبود تولید اسپرم تجویز شود.

7- قرص‌ها:

قرص‌ها، تزریق‌ها یا ژل‌های مصنوعی تستوسترون قبلاً مورد توجه قرار می‌گرفتند زیرا اعتقاد بر این بود که آن‌ها سطوح پایین تستوسترون طبیعی را در بدن جبران می‌کنند. با این حال مطالعات اخیر می‌گوید که ممکن است اثرات نامطلوبی بر باروری داشته باشد هر چند باید با پزشک خود مشورت کنید.

دارو‌های باروری در مردان چگونه عمل می‌کنند؟

 تولید هورمونی را تحریک می‌کنند:

قرص‌ها و آمپول‌های درمان ناباروری حاوی هورمون‌های سنتز شده یا مواد مشابه هورمون هستند. آن‌ها تعادلی بین هورمون‌های مختلف مسئول تولید مثل ایجاد می‌کنند و سطح تستوسترون را در مردان افزایش می‌دهند.

 تولید مایع منی را بهبود می‌بخشند:

عامل اصلی که بر باروری مردان تأثیر می‌گذارد ناتوانی دستگاه تناسلی در تولید مایع منی است. در چنین مواردی دارو ممکن است تولید اسپرم سالم و متحرک را افزایش دهد. در برخی موارد ممکن است تولید مایع منی را نیز افزایش دهد.

سطح قند خون را عادی می‌کند:

گاهی اوقات قند خون بالا ممکن است باعث ناباروری در مردان و زنان شود. در چنین مواردی این دارو ممکن است به کنترل سطح قند خون و جلوگیری از دیابت و همچنین ناباروری کمک کند.

 تحریک جریان خون:

دارو‌های باروری نه تنها ممکن است فعالیت اندام‌های تناسلی را احیا کنند بلکه جریان خون را نیز تحریک کنند. آن‌ها در شرایطی که ناباروری در نتیجه گردش خون ضعیف در ناحیه تناسلی است کمک می‌کنند.

 افزایش میل جنسی:

دارو‌های باروری همچنین دارای خواص تقویت‌کننده جنسی هستند. آن‌ها ممکن است به تقویت میل جنسی مردان کمک کنند بنابراین زندگی جنسی زوج را بهبود بخشند.

 

آیا دارو‌های باروری در مردان عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی ممکن است برای هر دارویی یکسان نباشد. پیامد‌های ناخوشایند برخی از دارو‌هایی که معمولاً تجویز می‌شوند در زیر مورد بحث قرار می‌گیرند:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • افزایش وزن
  • بینایی تغییر می‌کند
  • سرگیجه
  • تغییرات در میل جنسی
  • بزرگ شدن سینه

 

گنادوتروپین‌ها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند مانند:

  • درد در محل تزریق
  • آکنه
  • تغییرات در میل جنسی
  • بزرگ شدن سینه

 

عوارض جانبی بروموکریپتین عبارتند از:

  • مشکلات کبدی
  • فشار خون بالا
  • توهمات
  • گیجی
  • حرکات غیر طبیعی بدن

 

آیا می‌توانید باروری مردان را به طور طبیعی افزایش دهید؟

 تغذیه و رژیم غذایی را بهبود بخشید:

یک رژیم غذایی متعادل شانس شما را برای باردار شدن افزایش می‌دهد. مطمئن شوید که غذای شما دارای مقادیر مورد نیاز مواد معدنی، ویتأمین‌ها و آهن است. کمبود‌های تغذیه‌ای می‌تواند عملکرد هورمونی را مختل کند از تولید اسپرم جلوگیری کند و منجر به اسپرم‌های غیر طبیعی و ناسالم شود. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی، مرغ، حبوبات، آجیل و دانه‌ها را تازه مصرف کنید زیرا به تقویت باروری کمک می‌کنند. سعی کنید وزن مناسبی برای سن و قد خود داشته باشید.

 به طور منظم تمرین کنید:

ورزش منظم ممکن است سطح تستوسترون را بهبود بخشد. مطالعات نشان می‌دهد مردانی که به طور منظم ورزش می‌کنند کیفیت مایع منی بهتر و سطح تستوسترون بالاتری دارند با این حال باید از ورزش بیش از حد خودداری کنید زیرا می‌تواند تأثیر معکوس بر باروری داشته باشد. اگر مطمئن نیستید که چه تمریناتی باید انجام دهید با یک مربی صحبت کنید. آن‌ها ممکن است بتوانند در مورد رژیم ورزشی مناسب به شما کمک کنند.

 مکمل‌های غذایی مصرف کنید:

ویتأمین C به جلوگیری از چسبیدن اسپرم به یکدیگر کمک می‌کند و شانس باروری را افزایش می‌دهد. مکمل‌های روی ممکن است به افزایش سطح تستوسترون، تحرک اسپرم و تعداد کمک کند. بدن با هضم پروتئین آرژنین تولید می‌کند. آرژنین برای تولید سلول‌های اسپرم مورد نیاز است. برای بدست آوردن این ترکیب ممکن است گوشت، مرغ، لبنیات، ماهی، آجیل و شکلات داشته باشید.

 

آیا می‌توان از ناباروری مردان پیشگیری کرد؟

 از نیکوتین، الکل و دارو‌های غیرقانونی خودداری کنید:

آن‌ها بر تحرک و مورفولوژی اسپرم تأثیر می‌گذارند

 از اضافه وزن خودداری کنید:

تغییراتی در مورفولوژی سلول‌های اسپرم وجود خواهد داشت

 از چیز‌هایی که باعث افزایش دمای بیضه می‌شود خودداری کنید

پوشیدن لباس‌های سنگین تنگ، حمام طولانی و داغ، استفاده از سونا، دوچرخه سواری و غیره خودداری کنید

 استرس بیش از حد نداشته باشید:

اگر به راحتی استرس دارید می‌توانید مدیتیشن را امتحان کنید

 از پرتو‌های موبایل و لپ تاپ خودداری کنید زیرا باعث تحرک کمتر اسپرم می‌شوند

 از استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی، بسته‌بندی، ظروف و بطری‌ها خودداری کنید زیرا مواد شیمیایی موجود در پلاستیک باعث عدم تعادل هورمونی می‌شوند

 فقط از کاغذ سفید نشده، فیلتر قهوه، دستمال توالت و دستمال استفاده کنید زیرا ایمن هستند

 از آب لوله کشی کلردار خودداری کنید

برای اجتناب از آفت کش‌ها و علف کش‌ها، غذا‌های ارگانیک را ترجیح دهید

از مواد آرایشی و دئودورانتهای مصنوعی خودداری کنید زیرا به اختلالات هورمونی کمک می‌کنند

 از محصولات حیوانی با محتوای چربی بالا خودداری کنید

 

نتیجه‌گیری:

ناباروری در مردان موضوعی است که می‌تواند بر آرامش روانی تأثیر بگذارد. اما نگران نباشید زیرا‌ امیدی برای مدیریت آن با برخی از رایج‌ترین دارو‌های ناباروری برای مردان و درمان‌های خانگی مؤثر وجود دارد. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید زیرا گاهی اوقات ممکن است اثرات منفی در صورت مصرف بدون نسخه داشته باشند.

 

منبع:

www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15669 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11163 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2282 بازدید