2109
به چه علت بچه‌ها چیزی را بدون اجازه برمی‌دارند؟

به چه علت بچه‌ها چیزی را بدون اجازه برمی‌دارند؟

1401/05/03 بازدید8435

گاهی اوقات کودکان نمی‌دانند چگونه میل خود را مهار کنند و ممکن است بدون اینکه متوجه عواقب اعمال خود شوند چیز‌هایی را بدزدند. با این حال اگر این اتفاق مکرر رخ دهد ممکن است کودک به دزدی عادت کند. اگر در این موقعیت حساس و هشدار دهنده قرار گرفتید ممکن است مانند اکثر والدین گیج شوید و ندانید چه کار کنید. تمایل به دزدی اغلب از یک انگیزه ناشی می‌شود و باعث می‌شود که کودک در برآوردن نیاز‌های خود هرکاری کند. در اینجا به این می‌پردازیم که چرا کودکان دزدی می‌کنند و چگونه کودکی را که دروغ می‌گوید و دزدی می‌کند تنبیه کنیم.

1- عدم اطلاع از آن:

کودکان خردسال ممکن است این کار را از روی بی‌گناهی انجام دهند. آن‌ها ممکن است ندانند که برداشتن چیزی که متعلق به شخص دیگری است به منزله دزدی است.

2- عدم کنترل:

گاهی اوقات کودک ممکن است خودکنترلی برای مقاومت در برابر میل به دست آوردن چیز‌هایی که دوست دارد نداشته باشد. این می‌تواند منجر به دزدی از مغازه یا غیره شود.

3- انتقام:

کودکان به اندازه کافی بالغ نیستند که مرز‌های انتقام را درک کنند و ممکن است از حد خود فراتر روند. به عنوان مثال اگر دوستی ناخواسته اسباب بازی او را بشکند ممکن است به عنوان تلافی چیز ارزشمندی را از دوستش بدزدد.

4- کمبود پول:

فقدان منابع کافی برای خرید یک کالا ممکن است کودک را مجبور به سرقت آن کند. در چنین شرایطی به کودک کمک کنید بفهمد که همه نمی‌توانند چنین چیز‌هایی را بپردازند. همچنین به آن‌ها بیاموزید که باید برای آنچه می‌خواهند سخت تلاش کنند و آنها را به دست آورند.

 

چگونه باید کودک را به خاطر دزدی تنبیه کنیم؟

 عدم تأیید:

به وضوح نشان دهید که از آن‌ها ناامید و ناراحت هستید. به آن‌ها بگویید که چنین رفتاری هرگز قابل قبول نیست و آن‌ها به عنوان بخشی از جامعه ملزم به پیروی از یک آیین‌نامه رفتاری هستند.

کار‌های خانه:

به عنوان بخشی از تنبیه کودک برای چند روز کار‌های پیش پا افتاده در خانه را به او واگذار کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک یک روز را از قلم نیندازد تا از سهل انگاری موضوع جلوگیری کنید.

 خدمات اجتماعی:

خدمات اجتماعی اغلب به اشتباه با تنبیه همراه است زیرا افراد تنها زمانی مجبور به انجام آن می‌شوند که کار اشتباهی انجام دهند. بنابراین از این فرصت استفاده کنید و فرزندتان را با این موضوع آشنا کنید که خدمات اجتماعی چقدر می‌تواند معنادار باشد.

 روزنامه‌نگاری:

از فرزندتان بخواهید که بنویسد چرا دزدی کرده و چرا این کار اشتباه بوده است. این آن‌ها را تشویق می‌کند تا در مورد اعمال خود فکر کنند.

 مالکیت:

اگر فرزندتان توانسته چیزی را بدون اینکه کسی بفهمد بدزدد به او بگویید که باید اشتباه خود را بپذیرد و آن شی را پس دهد.

 

چگونه جلوی دزدی کودک را بگیریم؟

دزدی ممکن است در ابتدا جرم جدی به نظر نرسد زیرا ممکن است کودک با‌ اشیاء بی‌اهمیتی مانند سنجاق سینه شروع کند. اما برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر در آینده باید به آن رسیدگی شود. در اینجا چند راهکار برای کمک به تنبیه فرزندتان و جلوگیری از دزدی او وجود دارد:

 صادق بودن را به کودک بیاموزید:

اگر فرزند شما با ارزش‌های درست و صداقت تربیت شده باشد احتمال کمتری دارد که دزدی کند. به آن‌ها بیاموزید که حتی اگر اشتباهی این کار را انجام داده‌اند باید صادق باشند و آن را بپذیرند.

به دیگران احترام بگذارید:

به فرزند خود بیاموزید که چگونه به دارایی دیگران احترام بگذارد. به او بگویید وسیله‌ای که متعلق به فرد دیگر است وقتی آن‌ها آن را می‌دزدند مال او نمی‌شود.

 آن‌ها را از عواقب دزدی آگاه کنید:

فرزندان شما باید بدانند که اگر دزدی کنند چه اتفاقی می‌افتد و به آن‌ها بگویید ممکن است اتفاق بدی پیش روی آن‌ها باشد.

 به کار فرزندتان به سرعت واکنش نشان دهید:

واکنش نشان دادن به رفتار نادرست فرزندتان را به تعویق نیندازید. منتظر نباشید تا آن‌ها برای بار دوم یا سوم آن را تکرار کنند تا مشکل را حل کنند. در عوض اولین باری که دزدی می‌کنند با هم صحبت کنید تا از تشدید آن جلوگیری کنید. مداخله زودهنگام از تبدیل شدن دزدی به بخشی از شخصیت فرزند شما جلوگیری می‌کند.

 

منبع:

www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16139 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11474 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2469 بازدید