2109
7 ماده مغذی که سلامت چشم شما را بهبود می‌بخشد

7 ماده مغذی که سلامت چشم شما را بهبود می‌بخشد

1401/04/31 بازدید3894

سلامت چشم همراه با سلامت عمومی است اما مقدار کمی از مواد مغذی برای چشمان شما مهم هستند. این مواد مغذی به حفظ عملکرد چشم و محافظت از چشمان شما در برابر نور مضر و کاهش ابتلا به بیماری‌های دژنراتیو مرتبط با افزایش سن کمک می‌کنند. در اینجا 7 ماده مغذی مفید برای چشم شما آورده شده است.

چه بیماری‌های چشمی بسیار شایع هستند؟

خطر ابتلا به بیماری چشمی با افزایش سن افزایش می‌یابد. شایع‌ترین بیماری‌های چشمی عبارتند از:

 آب مروارید:

حالتی که در آن چشمان شما کدر می‌شود. آب مروارید مرتبط با افزایش سن یکی از دلایل اصلی اختلال بینایی و نابینایی در سراسر جهان است.

 رتینوپاتی دیابتی:

رتینوپاتی که با دیابت و یکی از دلایل اصلی اختلال بینایی و نابینایی مرتبط است و زمانی ایجاد می‌شود که سطوح بالای قند خون به رگ‌های خونی در شبکیه آسیب می‌رساند.

 گلوکوم:

گروهی از بیماری‌ها که با تخریب پیشرونده عصب بینایی مشخص می‌شوند و اطلاعات بصری را از چشم به مغز منتقل می‌کنند. گلوکوم ممکن است بینایی ضعیف یا کوری ایجاد کند.

 

چه موادی برای سلامت چشم مفید هستند؟

 ویتأمین A:

کمبود ویتأمین A یکی از شایع‌ترین علل نابینایی در جهان است. این ویتأمین برای حفظ سلول‌های حساس به نور چشم شما که به عنوان گیرنده‌های نوری نیز شناخته می‌شوند، ضروری است. اگر ویتأمین A کافی مصرف نکنیدبسته به شدت کمبود خود ممکن است شب کوری، خشکی چشم یا حتی شرایط جدی‌تر را تجربه کنید (منبع مورد اعتماد). ویتأمین A فقط در غذا‌های حیوانی یافت می‌شود. غنی‌ترین منابع غذایی شامل جگر، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی است. شما همچنین می‌توانید ویتأمین A را از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی به نام پروویتأمین A کاروتنوئید‌ها که به مقدار زیاد در برخی میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود دریافت کنید.

 اسید‌های چرب امگا 3:

اسید‌های چرب امگا 3 با زنجیره بلند EPA و DHA برای سلامت چشم مهم هستند. DHA به مقدار زیاد در شبکیه چشم شما یافت می‌شود، جایی که ممکن است به حفظ عملکرد چشم کمک کند. همچنین برای رشد مغز و چشم در دوران نوزادی مهم است. بنابراین کمبود DHA می‌تواند بینایی را به ویژه در کودکان مختل کند. شواهد همچنین نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های امگا 3 ممکن است برای افرادی که بیماری خشکی چشم دارند مفید باشد. اسید‌های چرب امگا 3 ممکن است به پیشگیری از سایر بیماری‌های چشمی نیز کمک کند. یک مطالعه بر روی افراد میانسال و مسن مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف حداقل 500 میلی گرم امگا 3 با زنجیره بلند در روز ممکن است خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را کاهش دهد.

 گاما لینولنیک اسید:

گاما لینولنیک اسید (GLA) یک اسید چرب امگا 6 است که به مقدار کم در رژیم غذایی مدرن یافت می‌شود. برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف روغن گل مغربی ممکن است علائم بیماری خشکی چشم را کاهش دهد.

 ویتأمین C:

به نظر می‌رسد که ویتأمین C آنتی اکسیدانی بسیار مهم است اگرچه مطالعات کنترل شده در مورد نقش آن در سلامت چشم وجود ندارد. غلظت ویتأمین C در زلالیه چشم بیشتر از سایر مایعات بدن است. زلالیه مایعی است که بیرونی‌ترین قسمت چشم شما را پر می‌کند. سطح ویتأمین C موجود در زلالیه با مصرف رژیم غذایی آن نسبت مستقیم دارد. به عبارت دیگر می‌توانید غلظت آن را با مصرف مکمل‌ها یا خوردن غذا‌های غنی از ویتأمین C افزایش دهید. مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آب مروارید تمایل به وضعیت آنتی اکسیدانی پایینی دارند. آن‌ها همچنین نشان می‌دهند که افرادی که مکمل‌های ویتأمین C مصرف می‌کنند کمتر به آب مروارید مبتلا می‌شوند.

 ویتأمین E:

ویتأمین E گروهی از آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی است که از اسید‌های چرب در برابر اکسیداسیون مضر محافظت می‌کند. از آنجایی که شبکیه چشم شما دارای غلظت بالایی از اسید‌های چرب است مصرف کافی ویتأمین E برای سلامت بهینه چشم مهم است. مصرف روزانه بیش از 7 میلی گرم ویتأمین E ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با افزایش سن را تا 6٪ کاهش دهد. بهترین منابع غذایی ویتأمین E شامل بادام، تخمه آفتابگردان و روغن‌های گیاهی مانند روغن بذر کتان است.

 روی:

روی بخشی از بسیاری از آنزیم‌های ضروری از جمله سوپراکسید دیسموتاز است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که در تشکیل رنگدانه‌های بینایی در شبکیه چشم شما نقش داشته باشد. به همین دلیل کمبود روی ممکن است منجر به شب کوری شود.

نتیجه‌گیری:

عادات سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ممکن است به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های چشمی کمک کند. دریافت کافی از مواد مغذی ذکر شده در بالا ممکن است به کاهش خطر کمک کند. سایر ویتأمین‌ها نیز ممکن است در سلامت چشم نقش داشته باشند.

 

منبع:

www.healthline.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8645 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6232 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15098 بازدید