2109
چه چیزی باعث مسدود شدن مجرای شیر می‌شود؟

چه چیزی باعث مسدود شدن مجرای شیر می‌شود؟

1401/04/29 بازدید2560

انسداد مجرای شیر زمانی است که شیر در داخل آن ذخیره می‌شود و می‌تواند پمپاژ و شیردهی را به شدت دردناک کند. اگر مجرای شیر مسدود شده به سرعت برطرف نشود می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تری مانند التهاب و قطع کامل شیر شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به عفونت شود. دانستن علت مسدود شدن مجرای شیر همیشه آسان نیست اما دلایل زیادی وجود دارد از جمله:

باقیمانده شیر مادر:

بیشتر اوقات چیزی که باعث گرفتگی مجرای شیر می‌شود خارج نشدن به موقع شیر مادر است. در نتیجه شیر برگشته و انسداد ایجاد می‌کند.

فشار سینه:

پوشیدن یک سوتین تنگ، لباس‌های تنگ یا سایر وسایل محدودکننده می‌تواند منجر به مسدود شدن مجرای شیر شود. دراز کشیدن روی سینه هنگام خواب یا حتی ورزش کردن نیز باعث گرفتگی مجری شیر می‌شود.

 چفت بد نوزاد:

وقتی نوزاد به درستی با سینه چفت نمی‌شود نمی‌تواند تمام شیری را که شما تولید می‌کنید بخورد.

 فشار:

استرس می‌تواند تولید هورمون اکسی توسین را کاهش دهد که به ترشح شیر مادر از سینه کمک می‌کند. زمانی که کودک می‌خوابد بخوابید و از دیگران برای انجام کار‌های خانه کمک بخواهید و به خود استرس وارد نکنید.

 

مسدود شدن مجرای شیر چه علائمی دارد؟

  • سینه‌های دردناک و حساس
  • تشکیل یک توده یا توده کوچک
  • تورم و قرمزی
  • نواحی از سینه که در لمس گرم هستند

 

گرفتگی مجرای شیر در مقابل ورم پستان چه تفاوتی بایکدیگر دارند؟

اگر اجازه دهید که مجرای شیر مسدود شده شما درمان نشود می‌تواند خیلی سریع به ورم پستان تبدیل شود. اگر باکتری از طریق شکافی در نوک پستان به دلیل بستن ضعیف یا پمپاژ ضعیف وارد مجرای شیر شود می‌تواند منجر به عفونت شود و ورم پستان نیز رخ دهد. به طور کلی علائم انسداد مجرای شیر در ناحیه اطراف توده که معمولاً قرمز است موضعی می‌شود. ممکن است دردی احساس نکنید اما اگر احساس کنید باید به پزشک مراجعه کنید. با ورم پستان احتمالاً کل سینه شما حساس و دردناک خواهد شد و حتی ممکن است بسوزد. ممکن است یک یا چند توده داشته باشید و در لمس احساس گرما کنید. بسیاری از مادران نیز علائمی شبیه آنفولانزا دارند مانند خستگی، لرز و تب که بهتر به بیمارستان مراجعه کنند.

انسداد مجاری شیر چقدر طول می‌کشد؟

علائم می‌توانند به سرعت برطرف شوند و بسیاری از مادران می‌گویند که در عرض یک تا دو روز تسکین یافته‌اند. در حالی که اطمینان از اینکه کودک به درستی به او چفت می‌شود می‌تواند راه حلی برای مادر دیگری باشد.

چگونه از مسدود شدن مجاری شیر جلوگیری کنیم؟

از پزشک کمک بگیرید:

متخصصان تغذیه با شیر مادر می‌توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید که کودک به درستی چفت می‌شود.

 به سینه فشار وارد نکنید:

تا جایی که می‌توانید از سوتین صرف نظر کنید. همچنین از خوابیدن روی شکم یا انجام ورزش‌هایی که فشار بی‌مورد بر سینه‌ها وارد می‌کند خودداری کنید.

 استرس را از خودتان دور کنید:

با ورزش، مدیتیشن یا انجام هر کار دیگری که دوست دارید استرس را از بین ببرید. وقت گذاشتن برای خودتان در طولانی مدت به مراقبت بهتر از کودک کمک می‌کند.

 آب بسیاری بنوشید:

برای کمک به جریان آزادتر شیر و جلوگیری از مسدود شدن مجرای شیر مقدار زیادی آب بنوشید. در حالی که زنان غیر شیرده باید حدود 9 فنجان آب در روز بنوشند و مادران شیرده باید این مایعات را به حدود 13 فنجان برسانند. اگر در هنگام شیردهی دچار درد یا سایر علائم ناخوشایند شدید با یک مشاور شیردهی تماس بگیرید.

 

منبع:

www.thebump.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16068 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11431 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2365 بازدید