2109
به چه علت تاریخ قاعدگی عقب و جلو می‌شود؟

به چه علت تاریخ قاعدگی عقب و جلو می‌شود؟

1401/04/15 بازدید2335

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند. چرخه قاعدگی بسیار پویا است و عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر مدت زمان، سنگینی آن یا علائمی که ممکن است داشته باشید تأثیر بگذارد. اگر قاعدگی شما به جای پنج روز سه روز طول بکشد، در یک ماه دو بار خونریزی داشته باشید یا تاریخ پریود شما به طور کامل تغییر کند می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. با این حال نوسانات جزئی مانند این اغلب جای نگرانی نیست. اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

سیکل قاعدگی چیست؟

چرخه قاعدگی شما به فرآیندی اشاره دارد که بدن شما هر ماه پس از بلوغ طی می‌کند. احتمالاً متوجه خواهید شد که بعد از بچه دار شدن یا با انتقال به یائسگی چرخه قاعدگی شما ممکن است تغییر کند. متوسط چرخه قاعدگی برای یک زن یا فرد دارای رحم که از پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نمی‌کند حدود 21 تا 35 روز طول می‌کشد. این تعداد کل روز‌های بین شروع یک دوره و شروع دوره بعدی را نشان می‌دهد. روز اول چرخه قاعدگی شما مصادف با اولین روز پریود است. طبیعی است که دوره‌های قاعدگی بین دو روز تا یک هفته طول بکشد و در این مدت سطح هورمون‌های تولید مثل استروژن و پروژسترون پایین یابد و پس از پایان دوره قاعدگی (حدود روز‌های پنجم تا هفتم چرخه) سطح استروژن شروع به افزایش می‌کند زیرا بدن شما برای آزاد کردن تخمک آماده می‌شود. این تخمک‌گذاری نامیده می‌شود و به طور کلی نقطه وسط چرخه شما را مشخص می‌کند. هنگامی که تخمک‌گذاری انجام می‌شود سطح پروژسترون شما افزایش می‌یابد تا بدن شما را برای بارداری احتمالی آماده کند. اگر تخمک بارور نشده باشد یا اگر تخمک بارور شده لانه گزینی نشود پوشش داخلی رحم شکسته می‌شود و پریود شما شروع می‌شود. این نشانه شروع یک چرخه قاعدگی جدید است. سیکل قاعدگی شما یک سیستم بسیار حساس است و هر هورمونی در زمان خونریزی، علائم و زمان تخمک‌گذاری شما تأثیر می‌گذارد.

پیشگیری از بارداری چگونه بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می‌گذارد؟

چرخه قاعدگی شما با ترشح سطوح مختلف استروژن و پروژسترون همراه است. اگر چیزی جریان طبیعی این هورمون‌ها را قطع کند ممکن است تاریخ قاعدگی شما تغییر کند. این شامل پیشگیری از بارداری هورمونی است. تغییر در روش پیشگیری از بارداری می‌تواند بر طول دوره قاعدگی شما تأثیر بگذارد. اگر به تازگی مصرف قرص‌های ضد بارداری هورمونی را شروع کرده‌اید یا در قرص خود تغییری ایجاد کرده‌اید این می‌تواند تأثیر زیادی بر هورمون‌های شما داشته باشد. در حالی که عقب افتادن قاعدگی همیشه نشانه بارداری نیست یکی از شایع‌ترین دلایل عقب افتادن قاعدگی (اگر احتمال ورود مایع منی به واژن وجود داشته باشد) بارداری است. اگر سقط جنین را تجربه کنید ممکن است تاریخ قاعدگی شما تغییر کند. ممکن است کسی نداند که باردار است و سپس پریود بسیار سنگین‌تری داشته باشد و این نشان دهنده سقط جنین است. اگر متوجه علائم اولیه سقط جنین از جمله خونریزی، درد معده یا گرفتگی شدید فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید.

سلامت روانی شما چگونه با چرخه قاعدگی شما مرتبط است؟

پیشگیری از بارداری تنها دلایلی نیستند که باعث می‌شوند هورمون‌های شما در طول چرخه قاعدگی نوسان کنند. سلامت روان شما همچنین می‌تواند تأثیر مستقیمی بر طول دوره قاعدگی شما داشته باشد. تخمدان‌ها دستور حرکت خود را از هیپوتالاموس در پایه مغز دریافت می‌کنند. پیام‌هایی را به غده هیپوفیز می‌فرستد که به نوبه خود تخمدان‌ها را برای ساخت استروژن و پروژسترون تحریک می‌کند.

سلامت جسمانی شما چگونه با چرخه قاعدگی شما مرتبط است؟

ممکن است شرایط زمینه‌ای وجود داشته باشد که از طریق تغییرات در دوره‌های شما ایجاد شده باشد. سطح هورمون شما ارتباط مستقیمی با مواردی مانند سلامت قلب و تراکم استخوان دارد بنابراین خوب است که مراقب آن باشید. اگر مقدار زیادی وزن کم کنید ممکن است بدن شما تولید هورمون‌های تولید مثلی را که چرخه قاعدگی شما را کنترل می‌کنند متوقف کند. به طور مشابه اگر وزن زیادی اضافه کنید بدن شما ممکن است مقدار زیادی استروژن تولید کند که می‌تواند پریود شما را متوقف کند. اکثر تغییرات در چرخه قاعدگی شما کاملاً طبیعی است. با این حال اگر قاعدگی شما به طور مداوم نامنظم می‌شود ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد.

چه زمانی باید در مورد تغییرات در چرخه قاعدگی خود به پزشک مراجعه کنیم؟

هر چیزی که برای شما غیرطبیعی یا نگران‌کننده باشد دلیلی برای مراجعه به پزشک است. اگر یک دوره پریود دارید که کمی زود یا دیر است یا یک دوره پریود را ر‌ها کرده‌اید و همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد نگران نباشید اما اگر چرخه‌ها نامنظم ماند با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید. آن‌ها با شما صحبت خواهند کرد و ممکن است آزمایش خون به شما بدهند. پزشک شما همچنین ممکن است یک سونوگرافی انجام دهد یا آزمایش بارداری ادرار را پیشنهاد کند. همچنین مفید است که هر گونه تغییر سبک زندگی یا سلامت عمومی را در زمان ملاقات با پزشک خود در میان بگذارید.

 

منبع:

menstrual-cycle

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16234 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2628 بازدید