2709
آیا کودک می‌تواند دنده‌های شما را بشکند؟

آیا کودک می‌تواند دنده‌های شما را بشکند؟

1401/03/31 بازدید736

این امکان وجود دارد که نوزادان دنده شما را بشکنند اما احتمال وقوع آن بسیار نادر است. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان داشته باشید که استخوان شما را شکننده می‌کند. دلیل دیگری که باعث می‌شود نوزادان دنده‌های شما را بشکنند احتمالاً این است که بسیار تپل هستند و کمر شما کوتاه‌تر از حد معمول است. با این حال بسیاری از زنان درد دنده را به خصوص در مراحل پایانی بارداری خود تجربه می‌کنند. این اغلب نتیجه دراز کشیدن نوزادان زیر دنده‌های شما یا لگد زدن مستقیم به آن است. شدت درد به حرکت کودک و اینکه به کدام قسمت از دنده ضربه می‌زند بستگی دارد. به غیر از حرکت نوزاد دلایل دیگری نیز می‌تواند دنده درد باشد که در دوران بارداری تجربه می‌کنید.

 سنگ کیسه صفرا:

زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند. دلیل اصلی این امر این است که آن‌ها سطح استروژن بالاتری دارند و در نتیجه فرآیند تخلیه مجرای صفرا و کیسه صفرا کندتر می‌شود که باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود.

تغییرات اسکلتی عضلانی:

بدن شما در طول بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شود. این تغییرات می‌تواند باعث درد دنده شود. به عنوان مثال زمانی که باردار هستید دامنه حرکتی شما محدود می‌شود زیرا بدن شما به معنای واقعی کلمه در حال انبساط است. در نتیجه خم شدن به جلو یا عقب برای شما دشوار خواهد بود.

سوزش سردل:

رلکسین نوعی هورمون است که در دوران بارداری تولید می‌شود. این به رباط‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند و به بدن اجازه می‌دهد برای روند زایمان آماده شود. در عین حال این هورمون بخشی از مری شما را شل می‌کند و باعث می‌شود در دوران بارداری بیشتر مستعد سوزش سر دل شوید. در برخی موارد سوزش سر دل می‌تواند به صورت درد دنده نیز ظاهر شود.

 سایر عوارض:

تجربه درد دنده یا کبودی دنده‌ها بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. بسیاری از زنان فقط آن را بخشی از ناراحتی دوران بارداری می‌دانند که در بیشتر موارد درست است. متأسفانه مواردی وجود دارد که درد دنده نشانه یک عارضه بارداری است. برخی از نمونه‌هایی از عوارض بارداری که درد دنده را به عنوان علامت دارند شامل پره اکلامپسی و بیماری کبدی می‌شود.

برای تسکین درد دنده در بارداری چه کار کنیم؟

برای کاهش درد دنده‌ای که در دوران بارداری خود تجربه می‌کنید می‌توانید چندین کار انجام دهید. در چند ماه اول بارداری به شدت توصیه می‌شود که به آرامی و به طور منظم ورزش کنید.

درد دنده در بارداری چقدر شایع است؟

درد دنده بسیار شایع است به خصوص در سه ماهه سوم بارداری که کودک تقریباً به طور کامل رشد کرده و آماده بیرون رفتن است. شما می‌توانید درد را در مراحل اولیه بارداری خود احساس کنید زیرا ماهیچه‌های اطراف آن‌ها ممکن است شروع به کشش کنند تا فضایی برای رشد کودک شما فراهم شود.

چگونه بفهمیم که درد دنده شما از علائم پره اکلامپسی است؟

درد دنده که از علائم پره اکلامپسی بوده اغلب در ربع سمت راست بالای دنده شما متمرکز است. توجه داشته باشید که پره اکلامپسی یک بیماری جدی تهدید‌کننده زندگی است و به پزشک مراجعه کنید.

درد دنده در دوران بارداری چقدر طول می‌کشد؟

در بسیاری از موارد زمانی که کودک شما شروع به حرکت در شکم شما می‌کند بسیار دردناک خواهد بود زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که بتواند به طور فیزیکی به دنده‌های شما ضربه بزند. این به این دلیل است که در این دوره نوزادان به آرامی شروع به پایین آمدن به داخل لگن شما می‌کنند و بنابراین فشار روی دنده‌های شما نیز کمتر می‌شود.

نتیجه‌گیری:

درد دنده معمولاً به دلیل حرکت نوزادان در داخل شکم یا لگد زدن مستقیم دنده‌های شما ایجاد می‌شود همچنین می‌تواند ناشی از سنگ کیسه صفرا، تغییرات اسکلتی عضلانی یا سوزش سر دل باشد. مواردی نیز وجود دارد که درد دنده در دوران بارداری به دلیل بیماری زمینه‌ای مادر مانند پره اکلامپسی ایجاد می‌شود.

 

منبع:

www.parentalquestions.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7399 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5386 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15000 بازدید