2109
در دوران بارداری از چه فعالیت‌هایی اجتناب کنم؟

در دوران بارداری از چه فعالیت‌هایی اجتناب کنم؟

1401/03/02 بازدید744

برای سلامت روحی و جسمی خود فعال ماندن و تفریح در دوران بارداری بسیار مهم است. شما نمی‌خواهید سرگرمی‌ها یا تمرینات مورد علاقه خود را ر‌ها کنید. در عین حال مهم است که از چیز‌هایی که می‌تواند شما یا کودکتان را در معرض خطر قرار دهد اجتناب کنید. در دوران بارداری از فعالیت‌هایی که خطر آسیب به رحم شما را افزایش می‌دهند صرف نظر کنید. این ممکن است به دلیل یک زمین خوردن جدی یا به دلیل حرکات متلاطم، توقف و شروع اتفاق بیفتد. در حالی که کودک شما در رحم شما به خوبی محافظت می‌شود (مخصوصاً در اوایل بارداری زمانی که رحم شما پشت استخوان لگن شما قرار دارد) ضربه یا تکان شدید می‌تواند خطرناک باشد.

 ترن هوایی و سرسره‌های آبی:

ترن هوایی و سایر سواری‌های با حرکات پرشتاب و پرش یک نه قطعی هستند زیرا فرود شدید یا شروع یا توقف ناگهانی می‌تواند خطرناک باشد. همچنین از سرسره‌های آبی که باعث می‌شود با نیروی زیاد به آب برخورد داشته باشید خودداری کنید.

ورزش کردن:

فوتبال، بسکتبال، والیبال و هاکی شما را در معرض خطر بالایی از آسیب شکم ناشی از توپ یا پوک، برخورد با بازیکن دیگر یا زمین خوردن در حین بازی قرار می‌دهند و ورزش‌هایی که نیاز به شروع و توقف ناگهانی دارند حفظ تعادل را دشوارتر می‌کنند.

 شیرجه زدن:

ضربه زدن شدید به آب می‌تواند برای کودک شما مضر باشد. بسته به نوع غواصی می‌توانید خود را در معرض خطر جدا شدن جفت قرار دهید همان جایی که جفت از دیواره رحم جدا می‌شود.

 اسکی:

اسکی در دوران بارداری‌ایده خوبی نیست. شما در معرض خطر ضربه شدید قرار دارید که می‌تواند منجر به جدا شدن جفت یا زایمان زودرس شود. اگر اسکی را انتخاب می‌کنید به شیب‌های ملایم پایبند باشید و توجه داشته باشید که با بزرگ شدن شکمتان ممکن است در تعادل دچار مشکل شوید و بیشتر مستعد زمین خوردن شوید. اسکی کراس کانتری انتخاب مطمئن‌تری است و همچنین برای ایجاد تناسب اندام قلبی عروقی بسیار بهتر است.

 اسب سواری:

حتی اگر سوارکار خوبی باشید اسب سواری در دوران بارداری ارزش خطر افتادن را ندارد. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که حرکت تکان دهنده اسب سواری ممکن است خطر جداشدن جفت را افزایش دهد.

 جکوزی و سونا:

غوطه ور شدن در وان آب گرم و جکوزی یا نشستن در سونا می‌تواند برای کودک در حال رشد شما به دلیل خطر گرم شدن بیش از حد خطرناک باشد. شما همچنین در معرض خطر سرگیجه یا بیهوش شدن از گرما هستید.

غواصی:

در حالی که غواصی مشکلی ندارد اما در دوران بارداری بسیار خطرناک است. به دلیل تغییرات فشار حباب‌های گازی می‌توانند در رگ‌های خونی کودک شما هنگام بیرون آمدن شما ایجاد شوند. این بیماری رفع فشار می‌تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد حتی اگر علائمی نداشته باشید.

چتربازی:

چتربازی در دوران بارداری ایمن نیست. هارنس‌ها برای شکم باردار ساخته نشده‌اند و خطر آسیب ناشی از هارنس یا خرابی هارنس را افزایش می‌دهد. تکان‌های همراه با تغییر در سرعت خطر قابل توجهی برای جدا شدن جفت، خونریزی و زایمان زودرس ایجاد می‌کنند.

 اسکی روی آب:

اسکی روی آب یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که شما را در معرض خطر افتادن قرار می‌دهد و احتمال ضربه به شکم را افزایش می‌دهد. ممکن است به شدت به آب ضربه بزنید و خطر جدا شدن جفت و زایمان زودرس را افزایش دهید.

 

چه فعالیت‌هایی در بارداری ناامن هستند؟

 دوچرخه سواری:

اگر یک سوارکار باتجربه هستید و در محیطی امن سوارکاری می‌کنید می‌توانید تا زمانی که احساس راحتی می‌کنید دوچرخه سواری کنید. از دوچرخه سواری در کوهستان و دوچرخه سواری خارج از جاده خودداری کنید زیرا خطر سقوط زیاد است.

 دویدن:

دویدن در دوران بارداری تا زمانی که اقدامات احتیاطی بیشتری در برابر افتادن انجام دهید خوب است (به خصوص از سه ماهه دوم بارداری به بعد زیرا شکم شما رشد می‌کند و تعادل شما بدتر می‌شود). برای مثال از دویدن پس از تاریکی و روی سطوح ناهموار خودداری کنید.

درازنشست:

انجام حرکات کرانچ یا دراز و نشست می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتر دیاستاز (جدا شدن عضلات شکم) پس از زایمان قرار دهد. انواع دیگر تمرینات شکمی می‌تواند به کاهش خطر کمک کند بنابراین از پزشک یا فیزیوتراپیست خود بپرسید که بهترین کار چیست.

 تنیس:

یک بازی تنیس با سرعت متوسط اگر قبل از باردار شدن بازی کرده باشید اشکالی ندارد. با این حال ممکن است در تعادل مشکل داشته باشید بنابراین مراقب قدم‌های خود باشید. اکثر خانم‌ها متوجه می‌شوند که ادامه دادن بازی‌شان سخت است زیرا شکم‌هایشان در سه ماهه دوم و سوم بارداری بزرگ‌تر می‌شود.

 

منبع:

www.babycenter.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7550 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5479 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15012 بازدید