2109
آیا بعد از دوره قاعدگی امکان بارداری وجود دارد؟

آیا بعد از دوره قاعدگی امکان بارداری وجود دارد؟

1401/02/06 بازدید15023

 اگر یک خانم بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری رابطه جنسی داشته باشد ممکن است در هر زمان و حتی در طول چرخه قاعدگی باردار شود.

 شانس بارداری درست بعد از دوره قاعدگی بستگی به مدت زمان کوتاه شدن چرخه قاعدگی دارد و این که چه مدت طول می‌کشد. اگر دوره‌ها طولانی باشند ممکن است زنان تنها چند روز پس از پایان دوره باردار شوند.

 اگر چرخه قاعدگی کوتاه باشد زنان می‌توانند تنها چند روز پس از پریود تخمک‌گذاری کنند. طولانی‌ترین مدتی که اسپرم می‌تواند در دهانه رحم زنده بماند 7-5روز است.

 اگر یک زن سیکل نامنظم داشته باشد ممکن است بلافاصله پس از تمام شدن دوران پریود باردار شود.

 

آیا در دوران قاعدگی می‌توان رابطه جنسی داشت؟

رابطه جنسی محافظت نشده در طول قاعدگی توصیه نمی‌شود. داشتن رابطه جنسی محافظت نشده همیشه به دلیل تماس پوست به پوست دستگاه تناسلی منجر به افزایش خطر عفونت می‌شود. در حالی که اغلب داشتن رابطه جنسی در طول قاعدگی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود ممکن است به دلیل ترشحات واژن منجر به خطر عفونت شود. عفونت قارچی شایع‌ترین عفونتی است که در طول رابطه جنسی پریود به دست می‌آید. داشتن رابطه جنسی محافظت شده در دوران قاعدگی چند فواید رایج دارد مانند:

 تسکین گرفتگی قاعدگی:

ارگاسم ممکن است درد قاعدگی را تسکین دهد زیرا ماهیچه‌های رحم منقبض شده و به مرور زمان آزاد می‌شوند که منجر به کاهش تنش عضلانی می‌شود. همچنین رابطه جنسی منجر به ترشح اندورفین می‌شود که به کاهش درد‌های بدن و سردرد کمک می‌کند.

 

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های اولیه بارداری چیست؟

خونریزی یا لکه‌بینی:

خونریزی یا لکه‌بینی یکی از علائم اولیه بارداری است. جنین خود را به دیواره رحم فشار می‌دهد و این باعث می‌شود مقداری خونریزی خفیف یا لکه‌هایی از خون بر روی لباس زیر ظاهر شود.

 خستگی:

خستگی یکی از علائم اولیه بارداری است. در اوایل بارداری سطح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد که باعث می‌شود مادر احساس خواب آلودگی یا خستگی کند.

 فعالیت بیشتر کلیه‌ها:

ممکن است مادر بیشتر از حد معمول ادرار کنند. مقدار خون در بدن در دوران بارداری افزایش می‌یابد و باعث می‌شود کلیه‌ها مایع اضافی را که به مثانه ختم می‌شود افزایش دهد.

 تغییرات سینه و نوک پستان:

تغییرات هورمونی ممکن است سینه‌ها را حساس و دردناک کند. نوک سینه‌ها ممکن است با پیشرفت بارداری بزرگتر و تیره‌تر شوند. زنان همچنین ممکن است متوجه برآمدگی‌های کوچک مانند جوش در ناحیه آرئول خود شوند که ممکن است نشانه اولیه بارداری باشد. بزرگ شدن سینه، حساسیت یا درد مشابه علائم قبل از قاعدگی می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهد. تغییرات اولیه پستان حاملگی ممکن است شامل سینه‌هایی باشد که احساس پری یا سنگینی می‌کنند و ناحیه اطراف نوک پستان (آرئولا) ممکن است تیره شود. ممکن است یک خط تیره به نام خط سیاه که از وسط شکم تا ناحیه شرمگاهی امتداد دارد ظاهر شود. ممکن است در هفته اول یا دوم پس از بارداری متوجه حساسیت یا تورم در سینه‌های خود شوید.

 ولع به خوردن غذا:

ولع خوردن غذا یکی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های اولیه بارداری است. به عنوان مثال برخی از زنان ترکیباتی مانند شیرینی و ترشی را هوس می‌کنند این می‌تواند به دلیل کمبود پروتئین و قند در بدن باشد.

 از دست دادن قاعدگی یا درد پریود:

اولین علامتی که بسیاری از زنان به عنوان نشانه اولیه بارداری می‌شناسند عقب افتادن دوره قاعدگی (آمنوره) است. برخی از زنان ممکن است قاعدگی‌های سبک‌تر از حد معمول را تجربه کنند و همچنین ممکن است لکه بینی داشته باشند که می‌تواند 1 تا 2 هفته پس از لقاح رخ دهد.

 

چه زمانی می‌توانیم تست بارداری بدهیم؟

اگر قاعدگی‌های شما نامنظم است یا به دلایلی پریود نمی‌شوید می‌توانید حداقل سه هفته پس از رابطه جنسی آزمایش بارداری بدهید. دانستن زودهنگام بارداری به شما کمک می‌کند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. برخی از تست‌های بارداری ممکن است هورمون‌های بارداری را 10 روز پس از مقاربت محافظت نشده شناسایی کنند.

 

چگونه از تست‌های بارداری استفاده کنیم؟

تست‌های بارداری روشی سریع و آسان بوده تا از بارداری خود باخبر شوید. اکثر تست‌های بارداری خانگی با شناسایی سطوح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در ادرار شما کار می‌کنند. HCG همچنین به عنوان هورمون بارداری شناخته می‌شود زیرا سطح این هورمون در هنگام باردار شدن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این هورمون زمانی ترشح می‌شود که تخمک بارور شده به لایه داخلی رحم (آندومتر) بچسبد. بیشتر تست‌های بارداری را می‌توان از اولین روز قاعدگی از دست رفته انجام داد. از آنجایی که غلظت HCG به سرعت افزایش می‌یابد (هر دو تا سه روز دو برابر می‌شود) انجام آزمایش زودهنگام ممکن است به اندازه کافی دقیق نباشد. به طور کلی توصیه می‌شود که آزمایش را اول صبح انجام دهید زیرا در این مدت ادرار بالاترین غلظت HCG را خواهد داشت. همچنین نوشیدن آب زیاد قبل از آزمایش ممکن است سطح HCG را در ادرار شما رقیق کند و احتمال نتیجه آزمایش منفی کاذب را افزایش دهد.

 

تست‌های بارداری خانگی چقدر دقیق هستند؟

تست‌های بارداری خانگی زمانی که به درستی از آن‌ها استفاده کنید کاملاً دقیق و قابل اعتماد هستند. از آنجایی که این آزمایش‌ها با تشخیص وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در ادرار شما کار می‌کنند، دقت آن‌ها ممکن است در اوایل بارداری یا زمانی که به تازگی پریودتان را از دست داده‌اید کمتر باشد. اگر تست بارداری شما منفی شد اما احساس کردید که ممکن است باردار باشید یک هفته بعد از تاریخ پریود شدنتان آزمایش را تکرار کنید.

منبع:

www.medicinenet.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6788 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15183 بازدید