2109
تکان دادن دست کودک هنگام هیجان

تکان دادن دست کودک هنگام هیجان

1401/02/01 بازدید1331

وقتی کودکان از نظر عاطفی هیجان‌زده می‌شوند دست‌های خود را به شدت تکان می‌دهند. در بیشتر موارد والدین وقتی می‌بینند که فرزندشان دست‌های خود را تکان می‌دهد، نگران می‌شوند زیرا این نشانه‌ای از اوتیسم است. در اینجا سه علامت رایج ذکر شده است:

  •  نقاط عطف دیررس
  •  کودکی که دارای اضطراب اجتماعی است
  • کودکی که در برقراری ارتباط کلامی یا غیرکلامی مشکل دارد

بچه‌ها از محرک‌هایی مانند تکان دادن دست برای آرام کردن، تسکین خود یا تنظیم بدنشان استفاده می‌کنند. هنگامی که کودک هیجان‌زده، عصبی، مضطرب یا در هر نوع حالت عاطفی دیگری بوده این تکان دادن دست پیش می‌آید. کل بازوی کودک در حالی که آرنج خمیده می‌ماند به جلو و عقب حرکت می‌کند. مچ دست کودک نیز به جلو و عقب تکان می‌دهد. تکان دادن دست‌ها یک رفتار خود تحریکی است که کودکان مبتلا به اوتیسم به عنوان بخشی از تحریکات خود نشان می‌دهند. کودکان مبتلا به اوتیسم نیز ممکن است گهگاه به عنوان رفتار‌های خود تحریکی بچرخند و تکان بخورند. کودکان اتیستیک تمایل دارند از این رفتار‌ها برای آرام کردن خود یا تنظیم احساسات خود استفاده کنند. بنابراین کودکان مبتلا به اوتیسم تمایل به انجام رفتار‌های خود تحریکی دارند که اجتناب از آن‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

تکان دادن دست به چه علت نشان دهنده اوتیسم است؟

تکان دادن دست لزوماً به این معنا نیست که فرزند شما در صورت تکان دادن یا انجام سایر رفتار‌های خود تحریکی اوتیسم دارد اما کودکان گاهی اوقات در مرحله رشد رفتار‌های خود تحریکی از خود نشان می‌دهند و هر کودکی می‌تواند این را تجربه کند و معمولاً چند ماه قبل از ناپدید شدن طول می‌کشد. این رفتار‌ها شامل موارد زیر است:

  •  وقتی فرزند شما12ماهه است و به نام خود پاسخ نمی‌دهد
  •  اجتناب از تماس چشمی هدف اصلی آنهاست
  •  به جای بازی با کودکان دیگر ترجیح می‌دهید به تنهایی بازی کنید
  •  داشتن علایق مختلف

 

چه چیزی باعث تکان دادن دست در کودکان می‌شود؟

کودکانی که این رفتار‌ها را نشان می‌دهند ممکن است رشد معمولی داشته باشند. معمولاً افراد با دیدن کودکی که تکان می‌خورد به کودک مبتلا به اوتیسم فکر می‌کنند. اگرچه همیشه اینطور نیست. حتی کودکان بدون اختلال می‌توانند این رفتار‌ها را به دلیل نیاز‌های حسی برآورده نشده از خود بروز دهند.

چه زمانی باید نگران تکان دادن دست کودک باشیم؟

هنگامی که کودکان سطوح بالایی از احساسات را تجربه می‌کنند ممکن است رفتار تکان دادن دست از خود نشان دهند. فرض بر این است که تکان دادن دست یک رفتار خود تحریکی است که توسط کودکان مبتلا به اوتیسم نشان داده می‌شود که می‌تواند با سایر رفتار‌های تحریک‌کننده مانند تکان دادن و چرخیدن همراه باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب حساسیت شدیدی نسبت به صدا‌ها و احساسات خاصی دارند که بر دیگران تأثیر نمی‌گذارد. افراد مبتلا به اوتیسم و حتی آن‌هایی که این اختلال را ندارند ممکن است در صورت وجود صدا‌های متعدد صدا‌های بلند و شلوغی احساس کنند.

 

آیا تکان خوردن بازو‌ها هنگام هیجان طبیعی است؟

گاهی اوقات کودکی که بازو‌ها یا دست‌های خود را تکان می‌دهد لزوماً دچار بیماری اوتیسم نیست. به عنوان مثال هنگامی که کودکان هیجان‌زده هستند اغلب بازو‌ها و دست‌های خود را تکان می‌دهند.

 

نتیجه‌گیری:

هنگامی که کودکان این رفتار را نشان می‌دهند ممکن است احساسات شدیدی مانند هیجان در مورد بازی کردن داشته باشند. کسانی که اضطراب شدید را تجربه می‌کنند ممکن است از این رفتار به عنوان وسیله‌ای برای تسکین خود استفاده کنند.

 

منبع:

www.parentalquestions.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15713 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11192 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2291 بازدید