2109
از چه زمانی و چگونه میتوان خواندن را به کودک نو پا آموزش داد؟

از چه زمانی و چگونه میتوان خواندن را به کودک نو پا آموزش داد؟

1392/12/27 بازدید1958

واقعیت این است که کودک معمولا قبل از 5 تا 6 سالگی نمیتواند بخواند. محققان معتقدند در اغلب بچه ها تا این سن هنوز ارتباطات عصبی مغز آنقدر رشد نکرده اند که آنها قادر باشند حروف چاپ شده را که ازنظر شان تصویر هستند در مغز تبدیل به علائم معنی داری که میشناسند کنند و با سر هم کردن آنها در ذهنشان کلمه بسازند. بعضی از کودکان این کار را زود شروع میکنند اما اغلب آنها در این سن ،کتاب را فقط در دست میگیرند.

تا آن زمان،بهترین روش آماده کردن کودک برای خواندن این است که کتاب را به او نشان دهید و کاری کنید که درک کند کتاب چیز مهمی است که در عین حال داستانهای هیجان انگیز هم دارد و میتوان با آن تفریح کرد . موثرترین روش برای عادت دادن او به خواندن، این است که برای او کتاب بخوانید.در حدود شش ماهگی کودک از کتابهای ساده ای که در آن تصویر و علامت های مختلف است لذت می برد. بین یک تا دو سالگی متن های قافیه دار که تکرار میشوند برایش جذابند و بین دو تا سه سالگی ،متن های بیشتری که داستانهای ساده و کوتاه دارند توجهش را جلب میکنند.سعی کنید در زمانی که کتاب را برایش می خوانید آن را طوری نگهدارید که به سادگی تصاویرش را ببیند و هر جای داستان که توجهش را جلب کرد،تصویر مربوط به آن قسمت را با اشاره به او نشان دهید.

 

 

کتابهای آموزش حروف الفبا از این نظر که حرف را جداگانه نشان میدهند مفید هستند و کودک را آماده میکنند که حدود سه سالگی بتواند حروف مربوط به اسم خودش را بشناسد.

 

 

 

تعداد زیادی از کودکان نوپا میتوانند علامتها و لوگو های اطرافشان را بشناسند.همچنین،خوب است که وقتی از کنار سوپر مارکت یا مغازه ای که به آن علاقه دارد رد میشوید نام آن را برایش بخوانید. ثابت شده است  این یک روش موثز در آموزش است و کودک یاد میگیرد که آن حروف یا علائم احساس خوبی به وجود می آورند.

زمانی که در طول داستان خواندن فرزندتان به تصاویر نگاه میکند،آنها را دنبال میکند و تشخیص میدهدکه کلمات چاپ شده از حروف تشکیل شده اند، میتوانید مطمئن باشید که در مسیر درست یادگیری قرار گرفته است. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها