2109
چگونه به فرزند بزرگترمان توضیح دهیم که بچه‌ها از کجا می‌آیند؟

چگونه به فرزند بزرگترمان توضیح دهیم که بچه‌ها از کجا می‌آیند؟

1401/01/15 بازدید1338

این سؤالی است که بسیاری از والدین هرگز به طور کامل آماده پاسخ دادن به آن نیستند. این سؤال ممکن است با این واقعیت تحریک شود که شما باردار هستید یا کسی که می‌شناسید به تازگی بچه دار شده است. طبیعی است که کودک کنجکاو باشد. اگر غافلگیر شده‌اید چند دقیقه وقت بگذارید تا خود را جمع و جور کنید. یک فنجان چای درست کنید و مکانی را پیدا کنید که شما و فرزندتان بتوانید راحت بنشینید بدون اینکه مشکلی ایجاد کنید. در اینجا نکات ساده‌ای برای توضیح بارداری و تولد کودک به روشی مناسب برای سن وجود دارد.

 

آیا کودک شما از بچه دار شدن چیزی می‌داند؟

قبل از شروع بحث مکالمه را با ایجاد درک پایه‌ای کودکتان از محل آمدن نوزادان شروع کنید. چند سؤال بپرسید تا میزان درک فرزندتان و اینکه فکر می‌کند حاملگی چیست. شما می‌توانید توضیح دهید که یک نوزاد از اسپرم و یک تخمک به روشی که میوه از یک دانه رشد می‌کند. کودکان کوچکتر ممکن است نیاز به اطمینان خاطر داشته باشند که نوزاد در رحم ایمن و راحت است. همچنین ممکن است درباره جنسیت و اینکه چگونه گاهی اوقات وقتی آلت تناسلی اسپرم را در واژن می‌کند بچه‌ها ایجاد می‌شوند توضیح دهید. با به اشتراک گذاشتن راه‌های دیگر ایجاد خانواده (با کمک پزشک، فرزندخواندگی، و رحم جایگزین و غیره) بحث خود را فراگیر کنید. برای کودکان نوپا و پیش دبستانی توضیح دهید هنگامی که رشد کودک در شکم تمام شد آن‌ها به والدین اطلاع می‌دهند که آماده به دنیا آمدن هستند.

از پاسخ‌های کوتاه و مستقیم استفاده کنید:

کودکان کوچکتر احتمالاً فقط حقایق را می‌خواهند در حالی که نوجوانان ممکن است سؤالات پیچیده‌تری در مورد جنسیت، روابط و بارداری داشته باشند. همانطور که بچه‌ها بزرگتر می‌شوند می‌توانید جزئیات بیشتری را برای حمایت از درک عمیق‌تر این موضوعات اضافه کنید.

کلمات را با دقت انتخاب کنید:

درک کودکان در سنین و مراحل مختلف رشد می‌کند. هنگام صحبت کردن همیشه از واژگانی استفاده کنید که مربوط به کلمات و مفاهیمی است که کودک شما قبلاً استفاده می‌کند و می‌فهمد. در حالی که یک کودک 3 ساله و یک کودک 6 ساله ممکن است یک سؤال بپرسند زمینه ممکن است متفاوت باشد. کودک3ساله ممکن است به سادگی بخواهد بداند کودک چگونه از شکم شما خارج شده است، در حالی که یک کودک 6 ساله ممکن است بپرسد که واقعاً یک نوزاد چگونه ساخته شده است. هنگام انتقال اطلاعات در مورد محل تولد نوزاد همیشه سن و سطح بلوغ کودک خود را در نظر داشته باشید. استفاده از کلمات یا عبارات نادرست گاهی اوقات باعث ترس کودکان می‌شود. به عنوان مثال اگر از شما بپرسند که چگونه نوزاد بیرون آمده و سزارین را با عبارت "برش دهید" توضیح دهید ممکن است کودک شما نگران شود. همین امر در مورد تصمیم‌گیری در مورد استفاده از اصطلاحات خاص یا عام نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال توصیف رحم به کودک این امکان را می‌دهد که بفهمد که از معده یا شکم جدا است. به این ترتیب هیچ سردرگمی در مورد اینکه آیا ممکن است کودک در شکم خود نیز «باردار» شود وجود نخواهد داشت.

 عجله نداشته باشید:

هر چه سؤال پیچیده‌تر باشد ممکن است لازم باشد قبل از پاسخ دادن به آن بیشتر فکر کنید. دریغ نکنید که به فرزندتان بگویید که برای یافتن یک پاسخ خوب به زمان بیشتری نیاز دارید اما مطمئن شوید که آن را پیگیری کنید. مهم این است که سؤالات آن‌ها را نادیده نگیرید.

 بحث را تا حدودی برایشان باز کنید:

به کودکان در مورد خانواده‌هایی که توسط فرزندخواندگی، رحم اجاره‌ای و کمک باروری ایجاد می‌شوند آموزش دهید. شما می‌توانید توضیح دهید که اکثر نوزادان زمانی ایجاد می‌شوند که اسپرم آلت تناسلی با یک تخمک در واژن برخورد می‌کند و همه مردان اسپرم ندارند و همه زنان واژن ندارند. بدن هر کس متفاوت است. گاهی اوقات پزشکان به اسپرم و تخمک کمک می‌کنند تا بزرگسالان بتوانند بچه دار شوند. گاهی اوقات بزرگسالان کودکانی را که در بدن شخص دیگری ساخته شده‌اند به فرزندی قبل می‌کنند.

 صادق باشید:

اگر کودکان نتوانند پاسخ صادقانه‌ای از شما دریافت کنند ممکن است اطلاعات اشتباهی را از سایر بچه‌ها، بزرگسالان یا اینترنت به دست بیاورند.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید