2709
نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری

نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری

1400/12/24 بازدید2712

وقتی باردار هستید ممکن است به نظر برسد که همه چیز نشت می‌کند. مثانه، سینه‌ها و کانال واژن شما همگی می‌توانند مایعات را ترشح کنند. در حالی که بیشتر نشت‌ها جای نگرانی ندارند نشت مایع آمنیوتیک یا مایعی که کودک شما را تحت فشار قرار می‌دهد می‌تواند نگران‌کننده باشد.

 

نشت مایع آمنیوتیک چگونه است؟

مایع آمنیوتیک شفاف و بی‌بو، مایعی بی‌رنگ و رقیق است. به طور کلی به نظر می‌رسد آب است اما استثنا وجود دارد. گاهی اوقات وقتی مکونیوم (مدفوع دفع شده توسط نوزاد) مایع آمنیوتیک سبز یا قهوه‌ای است. همچنین ممکن است در اثر ترشح مخاطی سفید رنگ به نظر برسد. و هنگامی که خون وجود دارد مایع آمنیوتیک ممکن است قرمز رنگ به نظر برسد.

علائم رایج نشت مایع آمنیوتیک چیست؟

ادرار (به طور کلی) بویی شبیه آمونیاک دارد و نشت مثانه در دوران بارداری بسیار رایج است. رنگ مایع واژن معمولاً سفید یا زرد است. با این حال مایع آمنیوتیک معمولاً شفاف (یا قرمز رنگ) است و لباس زیر شما را خیس می‌کند. اگر در مورد علائم نشت مایع آمنیوتیک نگران هستید تنها راه آزمایش شده و واقعی برای تشخیص این بیماری تماس با پزشک است. آن‌ها شما را معاینه می‌کنند و ممکن است یک سری آزمایش انجام دهند.

چه چیزی باعث نشت مایع آمنیوتیک می‌شود؟

نشت مایع آمنیوتیک زمانی رخ می‌دهد که سوراخ یا پارگی در کیسه آمنیوتیک وجود داشته باشد. پارگی معمولاً نشانه شروع زایمان است. این همان چیزی است که از "شکستن" آب شما استفاده می‌شود. اگر آب شما قبل از شروع زایمان در یک بارداری کامل پاره شود به آن پارگی زودرس غشا‌ها (PROM) می‌گویند. اگر قبل از هفته 37 بارداری رخ دهد به آن پارگی زودرس پرده‌ها (PPROM) می‌گویند. این می‌تواند منجر به زایمان زودرس و زایمان شود. برخی از افراد در طول سه ماهه سوم بارداری خود مایع آمنیوتیک نشت می‌کنند که منجر به وضعیتی به نام الیگوهیدرآمنیوس یا مایع آمنیوتیک کم می‌شود. الیگوهیدرآمنیوس ناشی از مشکلات سلامت مادر، دارو‌ها، نقایص مادرزادی، رشد ضعیف جنین، پارگی غشا‌ها یا دلایل دیگر است. خبر خوب این است که در بیشتر موارد نشت مایع آمنیوتیک جای نگرانی ندارد. با این حال اگر مشکوک به نشت مایع آمنیوتیک هستید باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید زیرا مایعات کم می‌تواند باعث فشرده شدن بند ناف شود و از دریافت غذا و اکسیژن کافی به کودک شما جلوگیری کند.

در صورت نشت مایع آمنیوتیک چه کاری باید انجام دهم؟

درمان نشت مایع آمنیوتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر هفته 37 بارداری یا بیشتر از آن هستید زایمان اغلب پیشنهاد می‌شود. این را می‌توان از طریق القاء یا سزارین انجام داد. اگر در هفته 34 تا 37 بارداری هستید پزشک ممکن است زایمان را پیشنهاد کند یا ممکن است به شما توصیه کند که بارداری را ادامه دهید تا جنین را به پایان برسانید. در این مدت با معاینات منظم به دقت تحت نظر خواهید بود. هر تلاشی برای توقف زایمان برای کاهش مایع آمنیوتیک در بارداری‌های زودتر از هفته 34 انجام می‌شود. این را می‌توان از طریق ترکیبی از دارو و استراحت در بستر انجام داد. همچنین ممکن است در بیمارستان بستری شوید بنابراین پزشکان می‌توانند هم سلامت شما و هم سلامت نوزادتان را تحت نظر داشته باشند.

 

منبع:

www.parents.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها