2109
زگیل تناسلی در زنان از عوامل ایجاد سرطان و روش های درمان آن

زگیل تناسلی در زنان از عوامل ایجاد سرطان و روش های درمان آن

1400/12/17 بازدید4362

زگیل تناسلی یک عفونت در ناحیه جنسی است که بسیار شایع بوده و راه های درمانی مختلفی برای آن ارائه شده است. متخصص زنان با تجربه در زمینه عفونت ویروس پاپیلومای انسانی که در واقع همان زگیل تناسلی بوده، می ‌تواند با ارائه داروهای مسکن، درد را تا حد زیادی کاهش داده و اقدام به درمان آن نماید.

 

 

علائم زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل به وجود آورنده این مشکل ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و در ارتباطات جنسی منتقل می شود.

در حال حاضر تست یا آزمایش خاصی برای غربالگری در زمینه زگیل تناسلی وجود ندارد و اغلب افراد پس از دیدن نشانه های کوچک گوشتی به این مشکل پی می برند.

از برخی مهمترین علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان:

وجود زائده های گوشتی توپر و برجسته در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد اولین علائمی است که به صورت پراکنده یا برآمدگی هایی به شکل خوشه‌ ای به وجود می آیند.

رنگ زگیل های تناسلی عمدتاً به رنگ پوست بوده؛ اما در برخی از مواقع رنگ آن تیره تر یا روشن تر از پوست است.

احساس خارش و سوزش شدید درمحل زگیل ها از نشانه ‌های خیلی بارز در این مشکل می باشد.

وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل های تناسلی از دیگر از علائمی بوده که قابل تشخیص است.

در صورت قرارگیری زگیل در مجاری ادراری خونریزی و بروز درد و در برخی مواقع انسداد مجاری ادراری به وجود می آید.

گاهی زگیل با چشم قابل مشاهده نیست. زیرا بسیار کوچک و به رنگ پوست هستند. زگیل به شکل توده یا برآمدگی‌، با ظاهری برجسته و به رنگ گوشت نیز دیده می‌شود. نوع دیگر آن، دارای ظاهری چین دار و شبیه به گل کلم است. زگیل می‌تواند به صورت تعدادی توده در کنار هم یا به شکل منفرد ظاهر شود. اگر عفونت HPV به مرحله‌ای نرسیده که باعث ایجاد زگیل تناسلی شود، باعث ایجاد علائمی مانند ترشحات واژن، خارش، خون‌ریزی، سوزش و حساسیت به لمس می‌شود. رابطه‌ی جنسی دهانی با فردی که ناقل HPV بوده باعث ایجاد زگیل روی لب، دهان، زبان یا گلوی فرد می‌شود. HPV در هر قسمتی از بدن که در معرض تماس جنسی و تماس پوست با پوست قرار می‌گیرد ضایعه ایجاد می‌کند.

 

علت ایجاد زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از بیماری ‌های ویروسی بوده که از تماس پوستی به وجود می ‌آید، این بیماری ضایعات پوستی به شکل برآمدگی های توپر به وجود می آورد که در اشکال متعدد و رنگ ‌های متفاوت بر روی پوست ایجاد می گردد.

راه های زیادی وجود دارد که موجب بروز زگیل تناسلی و سرایت آن به افراد دیگر می شود:

رابطه جنسی

از مهمترین علت های به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان و زنان داشتن روابط جنسی با افراد آلوده است.

استفاده از لوازم شخصی افراد آلوده

در صورت استفاده از وسایل آلوده به ویروس hpv مانند تیغ اصلاح، حوله حمام، یا لیف این ویروس انتقال پیدا می کند.

سونای بخار

در صورت استفاده از تخت و سکوی سونای بخار برای ماساژ یا استراحت ممکن است که این ویروس به بدن فرد منتقل شود.

اپیلاسیون

انجام پلاسیون به صورت غیر بهداشتی و استفاده کردن از یک کاردک مشترک برای کشیدن موم بر روی بدن همه مشتریان امکان انتقال این ویروس را به افراد دیگر به وجود می آورد.

توجه داشته باشید که اگر فردی به این ویروس در منزل دچار است ارتباطات در منزل زیاد سخت نیست و نیاز به داشتن محیط ایزوله نمی باشند. بلکه جلوگیری از استفاده از لوازم شخصی مانند حوله و لوازم اصلاح کافی است.

 

خطرات زگیل تناسلی

زگیل یک نوع عارضه پوستی است که اغلب افراد در یک دوره از زندگی خود آن را تجربه کرده ‌اند، در اغلب مواقع زگیل ها تومورهای خوش خیم غیر سرطانی بوده که به راحتی قابل درمان می باشند.

زگیل تناسلی شیوع بالاتری داشته و در دسته بیماری های مقاربتی قرار می گیرد که اولین راه انتقال آن تماس با پوست فرد آلوده است. شیوع این بیماری به قدری زیاد بوده که ویروس با اولین تماس از بدن فرد آلوده به بدن افراد دیگر وارد می گردد.

 از مهم‌ترین خطرات زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

در بانوان در صورت درمان نکردن این مشکل ممکن است که موجب ابتلا به سرطان رحم گردد.

در صورتی که زگیل تناسلی به موقع درمان نشوند، در پوست ناحیه تناسلی اختلالات ایجاد شده و باعث به وجود آمدن سرطان پوست در ناحیه تناسلی می گردد.

برخی از انواع HPV با سرطان دهانه‌ی رحم، مقعد، آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو مرتبط هستند. این ویروس همیشه به سرطان منجر نمی‌شود و در مواردی تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های دهانه‌ی رحم، به نام دیسپلازی، را ایجاد می‌کند. با این حال انجام آزمایش منظم پاپ اسمیر در زنان، مخصوصا در آلودگی با انواع پرخطر HPV، ضرورت دارد.

 

در بانوان باردار زگیل تناسلی بر روی جنین تأثیر داشته و گاهی اوقات نیاز است که جنین مورد عمل جراحی قرار بگیرد.

قرار گرفتن زگیل ها در ناحیه مجاری ادرار موجب می ‌شود تا مشکلاتی در این زمینه به وجود بیاید.

 

روش های درمان زگیل تناسلی توسط دکتر زنان

 

برای درمان زگیل تناسلی هنوز هیچ درمان قطعی و دارویی وجود ندارد و تمامی درمان ‌ها و دارو ها فقط جنبه کمکی پیدا می کنند.

در واقع دستگاه ایمنی بدن در بیشتر مواقع پس از گذشت مدت زمانی بدن را از ویروس کاملا پاکسازی می نماید.

پس از مراجعه به متخصص زنان با بررسی ناحیه زگیل، شدت آن، سیستم ایمنی بدن افراد روش های مختلف پیشنهاد می دهند که برخی از این روش‌ های درمانی عبارتند از:

محلول موضعی پودوفیلین

یکی از درمان های دارویی زگیل تناسلی استفاده از محلول پودوفیلین است که بر روی ضایعات مالیده می شود، این محلول از ترکیبات شیمیایی تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

کرایوتراپی

کرایوتراپی یا منجمد کردن، یکی از روش های کم هزینه اما تأثیرگذار در درمان زگیل تناسلی بوده که هم برای درمان مردان و هم زنان قابل استفاده است. در این روش از تکنیک سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن استفاده می ‌کنند.

لیزر

پرتوهای فروسرخ به صورت مستقیم و متمرکز به سوی ضایعات پوستی تابانده شده و با نفوذ در عمق آنها جلوی تهاجم بیشتر ویروس ها را می گیرد.

جراحی زگیل تناسلی

در صورتی که اندازه های زگیل تناسلی بزرگ باشد و روش های درمانی مختلف بر روی آنها موثر نگردد، با استفاده از روش های جراحی خاصی مانند آر اف اقدام به جراحی این مشکلات می کنند.

 

برای درمان زگیل تناسلی به دکتر پوست مراجعه کنیم یا دکتر زنان

برای درمان زگیل تناسلی روش های درمانی به روزی با استفاده از تجهیزات نوین وجود دارد که پزشکان متخصص در این زمینه با کمترین دوره نقاهت و بدون نیاز به بستری اقدام به درمان بیماران می کنند.

اغلب افراد در هنگام مشاهده علائم زگیل تناسلی به سراغ متخصص زنان می روند و برخی از افراد دکتر پوست مراجعه می نمایند.

هم دکتر پوست و هم دکتر زنان می توانند در زمینه درمان زگیل تناسلی به بیماران کمک کنند. دکتر زنان با بررسی مشکل فرد و تشخیص قطعی اقدام به ارائه راه‌ های درمانی مختلف کرده اند و در صورت داشتن تسلط به روش ‌های درمانی مانند کرایو یا لیزر آنها را انجام داده و در صورت نیاز، بیمار را به پزشک متخصص پوست ارجاع می ‌دهد.

دکتر پوست با استفاده از روش ‌های درمانی موضعی یا کرایوتراپی و لیزر متناسب با نوع بیماری سعی می ‌کنند تا به طور کامل این بیماری را از بین ببرد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16375 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11577 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3304 بازدید