2109
توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی در کودکان

توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی در کودکان

1400/12/03 بازدید123

یادگیری تفکر انتقادی ممکن است یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی باشد که کودکان امروزی برای آینده به آن نیاز خواهند داشت. در دنیای امروزی که به سرعت در حال تغییر است کودکان باید بتوانند کار‌های بسیار بیشتری از تکرار فهرستی از حقایق انجام دهند. امروز هم 3 اسفند و روز تفکر است. آن‌ها باید متفکرانی منتقد باشند که بتوانند اطلاعات را درک کنند، تجزیه و تحلیل کنند، مقایسه کنند، استنتاج کنند و مهارت‌های تفکر بیشتری ایجاد کنند.

 

 مهارت‌های تفکر انتقادی کودک خود را بسازید:

ایجاد مهارت‌های تفکر انتقادی از طریق تعاملات روزمره اتفاق می‌افتد.

فرصت‌هایی برای بازی فراهم کنید:

ساختن با بلوک، ایفای نقش با دوستان، یا بازی‌های رومیزی همگی تفکر انتقادی کودکان را می‌سازد.

 از کودکتان سؤالاتی را بپرسید:

به جای پاسخ دادن خودکار به سؤالاتی که فرزندتان مطرح می‌کند با پرسیدن سؤالاتی در پاسخ به او کمک کنید انتقادی فکر کند:"چه‌ایده‌هایی دارید؟ فکر می‌کنید اینجا چه اتفاقی می‌افتد؟ "

به کودکان در ایجاد فرضیه کمک کنید:

وقت گذاشتن برای شکل دادن به فرضیه‌ها در حین بازی یک تمرین تفکر انتقادی است که به رشد مهارت‌ها کمک می‌کند. سعی کنید از فرزندتان بپرسید: "اگر این کار را انجام دهیم، فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ " یا"بیایید پیش‌بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد."

 

نتیجه‌گیری:

شرایطی وجود دارد که شما به عنوان والدین باید وارد عمل شوید. در این مواقع الگوبرداری از تفکر انتقادی خود مفید است. همانطور که در فرآیند تصمیم‌گیری کار می‌کنید آنچه در ذهن شما اتفاق می‌افتد را به صورت شفاهی بیان کنید. کودکان از مشاهده طرز فکر شما یاد می‌گیرند. وقت گذاشتن برای اینکه به فرزندتان اجازه دهید مشکلات را حل کند برای رشد مهارت‌های تفکر انتقادی فرزندتان در بلندمدت ضروری است.

 

منبع:

www.brighthorizons.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14631 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10350 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2049 بازدید