2109
پاسخ متخصصان به رایجترین سوالات درباره لمینت دندان

پاسخ متخصصان به رایجترین سوالات درباره لمینت دندان

1400/11/05 بازدید2287

اگر درباره لمینت های دندانی کنجکاو هستید و قصد دارید طرح لبخند خود را با کمک آن ها اصلاح کنید احتمالاً سوالات زیادی در ذهن خود دارید. در این مقاله به مهمترین پرسش ها پیرامون این ونیرهای دندانی پاسخ داده شده است.

 

1. آیا لمینت دندان در دوران بارداری قابل انجام است؟

خانم هایی که حامله هستند معمولاً باید به یک کلینیک دندانپزشکی که خدمات دندانپزشکی بارداری ارائه می دهند مراجعه کنند. آن ها در این دوران، تمام مشکلات دهان و دندان را به خوبی و زیر نظر متخصص برطرف می کنند. اما انجام پروسه های زیبایی دندان در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شود. خانم های باردار بهتر است صبر کنند تا دوران بارداری به اتمام رسیده و پس از زایمان اقدام به نصب لمینت دندان کنند.

2. تفاوت روکش دندان با لمینت دندان چیست؟

روکش و لمینت هر دو نوعی پروتز دندانی هستند که به جهت زیبایی و ترمیم دندان استفاده می شوند. اما این دو با هم متفاوت هستند. لمینت های دندانی لایه های بسیار نازکی هستند که پس از تراشیدن جزئی مینای دندان فقط به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند.

اما روکش های دندانی پس از اینکه دور تا دور تاج دندان تراشیده شد همچون کلاهی روی دندان را می پوشانند. آن ها معمولا پس از عصب کشی دندان برای حفاظت از دندان عصب کشی شده استفاده می شوند.

3. لمینت دندان چه تفاوتی با ونیر کامپوزیت دندان دارد؟

لمینت و ونیر کامپوزیت هر دو نوعی ونیر دندانی هستند. آن ها لایه های نازکی هستند که به جهت زیبایی دندان استفاده می شوند. این دو در جنس، استحکام، نحوه آماده سازی و اتصال با هم بسیار متفاوت هستند.

لمینت های دندانی در لابراتوار و به صورت غیر مستقیم ساخته می شوند و طی یک جلسه مجزا توسط دندانپزشک به سطح دندان متصل می شوند. اما ونیرهای کامپوزیتی از ابتدا تا انتها در مطب دندانپزشک و به صورت مستقیم به دندان متصل می شوند.

4.  چه زمانی به لمینت دندان نیاز هست؟

لمینت ها راه‌حلی عالی برای افرادی هستند که دندان‌هایشان دچار تغییر رنگ، سایش، شکستگی، نامرتبی، ناهمواری یا نامنظمی است. از این ونیرها همچنین برای بستن فواصل دندانی استفاده می شود و در کل تمام کاربردهای آن ها جهت زیباسازی طرح لبخند است

5. هزینه لمینت دندان چقدر است؟

بسته به اینکه چه تعداد از دندان هایتان نیاز به لمینت دارند و اینکه در کدام شهر یا کلینیک دندانپزشکی قصد انجام این کار را دارید هزینه این ونیرها به ازای هر واحد بیششتر از 3 میلیون تومان است.

6. آیا دندان لمینت شده همچنان دچار پوسیدگی می شوذ؟

اگر از لمینت ها به خوبی مراقبت شود طول عمر زیادی خواهند داشت و با مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان مواجه نخواهید شد. اما اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود حتی با وجود لمینت شدن دندان، باز هم احتمال پوسیدگی وجود خواهد داشت.

7. آیا این پروسه قابل برگشت است؟

از آنجایی که یک لایه بسیار نازک از مینای دندان باید قبل از نصب لمینت های سرامیکی تراشیده شود، این پروسه برگشت ناپذیر است. زیرا مینا دیگر نمی تواند خودش را ترمیم کند. بنابراین حتی اگر لمینت خراب شود باید دوباره آن را ب لمینت یا ونیر کامپوزیت پوشش داد.

8. ماندگاری و طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

ونیرهای دندانی ساخته شده از سرامیک طوری طراحی شده اند که بین 10 تا 15 سال دوام داشته باشند. با این حال در صورت مراقبت مناسب و اصولی از آن ها می توان انتظار داشت که بیشتر از 20 سال نیز دوام داشته باشند.

9. آیا لمینت های سرامیکی دچار لک و تغییر رنگ می شوند؟

برخلاف ونیر کامپوزیت ها که مستعد لکه پذیری و تغییر رنگ هستند، لمینت ها اینگونه نیستند. یعنی کمتر دچار تغییر رنگ می شوند. با این حال اگر به خوبی مراقبت نشوند و به صورت مکرر غذاها و نوشیدنی های رنگدانه دار میل کنید ممکن است دچار تغییر رنگ شوند.

10. آیا دندانی که لمینت شده دچار حساسیت و درد می شود؟

احتمالاً به دلیل برداشتن لایه نازکی از مینای دندان، برای مدت کوتاهی نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساسیت وجود خواهد داشت. این مساله باید طی چند روز برطرف شود. توصیه می شود در چند روز اول از مصرف غذاهای سرد و گرم خودداری کنید تا دندان ها کاملا به لمینت ها عادت کنند. این حساسیت نباید پس از چند روز دیگر وجود داشته باشد.

11. آیا افرادی که دندان قروچه می کنند می توانند دندان هایشان را لمینت کنند؟

توصیه می شود افراد پیش از آنکه طرح لبخند خود را با لمینت دندان بهبود ببخشند در صورتی که دندان قروچه دارند با کمک دندانپزشک آن را مدیریت کنند. برای مثال از گارد دهان استفاده کنند یا سطح استرس خود را مدیریت کنند.

12. چه کسانی نمی توانند دندان هایشان را لمینت کنند؟

افرادی که هر یک از مشکلات زیر را دارند تا زمان برطرف کردن آن نباید دندان های خود را لمینت کنند:

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه
  • پر کردگی های بیش از حد دندانی
  • دندان قروچه

13. بهترین جایگزین لمینت دندان چیست؟

در صورتی که کاندیدای مناسبی برای لمینت سرامیکی دندان نیستید، دندانپزشکان ممکن است گزینه های دیگری را برای دستیابی به اهداف زیبایی شما توصیه کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سفید کردن دندان برای کاهش تغییر رنگ
  • باندینگ دندان برای پوشش ترک های جزئی، لب پر شدگی ها و شکستگی ها دندانی
  • ترمیم دندان با روکش یا بریج دندان

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید