2109
علت درد دنده در بارداری چیست؟

علت درد دنده در بارداری چیست؟

1400/11/04 بازدید6462

درد دنده معمولاً در سه ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می‌شود به ویژه در اواخر بارداری، زیرا شکم شما و هر چیز دیگری برای سازگاری با کودک در حال رشد شما کشیده می‌شود. چند دلیل احتمالی برای درد دنده در دوران بارداری وجود دارد از جمله:

 

هورمون‌ها:

هورمون‌ها همان هورمون‌های بارداری می‌باشند که مسئول شل شدن مفاصل شما هستند. ریلکس شدن گاهی اوقات می‌توانند باعث بزرگ شدن دنده‌ها شوند. این خبر خوشایند برای ریه‌ها (که در حال حاضر فضای کمی دارند) و رحم (که رشد نمی‌کند) است.

التهاب:

غضروف متصل به دنده‌های شما می‌تواند در طول بارداری شل و منبسط شود و باعث التهاب شود.

افزایش فشار از رحم:

همانطور که رحم شما به بزرگ شدن ادامه می‌دهد و سینه‌های شما بزرگتر می‌شوند، ممکن است قفسه سینه شما به معنای واقعی کلمه تحت فشار باشد. لگد‌های کودک ممکن است دردناک باشد و باعث اذیت شدن شما بشود.

 

درد دنده در بارداری چگونه تغییر می‌کند؟

در مراحل اولیه بارداری ممکن است اصلاً درد دنده‌ای را تجربه نکنید. با این حال برخی از زنان در مراحل بعدی بارداری زمانی که بدنشان به طور جدی شروع به کشش می‌کند درد دنده را احساس می‌کنند. در اینجا آمده است که چگونه بارداری دنده‌ای می‌تواند با پیشرفت ماه‌ها تغییر کند:

سه ماهه اول:

از آنجایی که درد دنده اغلب توسط بدن در حال انبساط ایجاد می‌شود به ویژه رحمی که برای سازگاری با یک کودک در حال رشد به کشش ادامه می‌دهد در سه ماهه اول رخ نمی‌دهد، علاوه بر این بسیاری از زنان در چند ماه اول بارداری خود وزن زیادی اضافه نمی‌کنند. کسانی که تهوع صبحگاهی دارند حتی ممکن است وزن کم کنند.

سه ماهه دوم:

با ادامه رشد کودک ممکن است کمی درد دنده و تنگی نفس را تجربه کنید که وقتی رحم در حال رشد شما به سمت دیافراگم فشار می‌آورد و ریه‌های شما را فشرده می‌کند ظاهر می‌شود.

 سه ماهه سوم:

درد دنده‌ها در اواخر بارداری ادامه پیدا می‌کند، زمانی که رحم به طور جدی در حال بزرگ شدن است و فشار بیشتری به دنده‌ها وارد می‌کند. کودک شما نیز بزرگتر می‌شود و احتمالاً چند ضربه یا لگد به دنده‌های شما نیز می‌زند.

 

چگونه درد دنده در بارداری را تسکین دهم؟

 لباس‌های گشاد بپوشید:

یک پیراهن یا لباس خیلی تنگ می‌تواند فشار بیشتری به دنده‌های شما که از قبل درد می‌کند بیافزاید. از لباس‌های بارداری، ژاکت‌های گشاد و تانک‌ها و تی شرت‌های بسیار بلند استفاده کنید.

 دوش آب گرم بگیرید:

حمام گرم می‌تواند بسیاری از درد‌های دوران بارداری را کاهش دهد. مطمئن نیستید که می‌توانید با خیال راحت از وان حمام بالا بروید به جای آن یک پد گرمکن را امتحان کنید.

 یک بند برای حمایت از شکم بپوشید:

نوار‌های حمایت از شکم برای کمک به توزیع مجدد وزن در اطراف وسط در حال رشد شما طراحی شده‌اند. در حالی که آن‌ها در درجه اول برای کاهش درد رباط گرد استفاده می‌شوند، آن‌ها همچنین می‌توانند به کاهش فشار روی شکم شما کمک کنند که ممکن است دنده‌های شما را بکشد و باعث درد شود.

 تیلنول مصرف کنید:

اگر تمام درمان‌های خانگی را برای درد دنده‌ها امتحان کرده‌اید از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید تیلنول (استأمینوفن) مصرف کنید.

 

چه زمانی باید نگران درد دنده باشم؟

اگر در قسمت بالای شکم خود درد دنده دارید به خصوص اگر در زیر دنده‌های سمت راست بدنتان شعله ور می‌شود با پزشک تماس بگیرید. دردی که در این ناحیه ظاهر می‌شود یکی از علائم احتمالی پره اکلامپسی است، یک عارضه بارداری که با فشار خون بالا مشخص می‌شود. سایر علائم پره اکلامپسی شامل سردرد‌های شدید، تغییر در بینایی و حالت تهوع است. پره اکلامپسی احتمالاً تا پس از تولد نوزاد از بین نمی‌رود و تا آن زمان مهم است که برای آن تحت درمان قرار گرفته باشید. اگر پره اکلامپسی دارید پزشک احتمالاً آزمایش خون و ادرار را به طور منظم توصیه می‌کند و از شما می‌خواهد که سطح فشار خون خود را کنترل کنید.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16322 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2665 بازدید