2109
هورمون‌ها چه تأثیری در یائسگی دارند؟

هورمون‌ها چه تأثیری در یائسگی دارند؟

1400/10/28 بازدید1301

استروژن و پروژسترون دو هورمون تولید مثلی که قابل تشخیص هستند که پس از تمام شدن ذخایر تخمک و یائسگی بدن دیگر مورد نیاز نیستند. در طول یائسگی طبیعی سطح هورمون‌ها به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد که کنترل نوسانات خلقی را کمی آسان‌تر می‌کند، اما نوسانات شدید هنوز برای برخی از زنان ممکن است رخ دهد. استروژن بیش از تولید مثل مسئول است. سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز که خلق و خو را کنترل می‌کند توسط استروژن نیز تنظیم می‌شود. هنگامی که سطح استروژن کاهش می‌یابد سطح سروتونین و در نتیجه خلق و خوی ممکن است در همه جا ایجاد شود.

یائسگی چه علائمی در خلق و خو دارد؟

زن در دوران یائسگی به طور قطعی از گرگرفتگی، بی‌خوابی و خستگی رنج می‌برد. خستگی، تحریک، خشکی پوست، عدم وجود میل جنسی و خشکی و سوزش واژن تنها چند علامت رایج دیگر هستند. با تمام این تغییرات مطمئناً تأثیر عاطفی بر روی زنی که از یائسگی رنج می‌برد خواهد داشت. ممکن است سال‌ها طول بکشد برای زنانی که اندام‌های زنانه سالمی دارند خلق و خوی تحت تأثیر بسیاری از علائم یائسگی قرار بگیرد.

چگونه نگذاریم خلق و خویمان بد شود؟

زندگی در یک حالت دائمی از نوسانات خلقی می‌تواند روابط را تیره و تار کند. زنان مجبور نیستند روز به روز از نوسانات خلقی مداوم رنج ببرند. درمان جایگزینی هورمونی (HRT) می‌تواند استروژن و پروژسترون را برای کمک به تنظیم خلق و خو تأمین کند. حتی اگر HRT فقط برای مدت کوتاهی مصرف شود، تعادل خلقی می‌تواند به زن فرصت دهد تا در مورد مرحله بعدی درمان یائسگی تصمیم بگیرد. تقریباً هر خانمی که در دوران یائسگی قرار دارد گاهی از نوسانات خلقی خفیف تا شدید رنج می‌برد. نوسانات خلقی شدید ممکن است نیاز به درمان توسط یک متخصص روانی داشته باشد تا زمانی که سطح هورمون‌ها افزایش یابد و نوسانات خلقی برطرف شود.

 

منبع:

www.babymed.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16308 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11557 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2448 بازدید