2109
شدت دردهای لگنی و ناباروری، همیشه با شدت بیماری در ارتباط نیستند

شدت دردهای لگنی و ناباروری، همیشه با شدت بیماری در ارتباط نیستند

1393/07/02 بازدید437

مسئول کلینیک اندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: اندومتریوز لگنی یکی از بیماریهای شایع زنان در سنین باروری است که سبب درد شدید و گاهی اوقات نازایی می شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، دکتر شاهین خزعلی، متخصص زنان، جراح لاپاراسکوپی، مسئول کلینیک اندومتریوز و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در تشریح دردهای لگنی افزود: منظور از دردهای لگنی، آن دسته از دردهایی است که در زیر شکم و در محوطۀ لگن ایجاد می شود و به دردهای استخوانی همچون آرتروز و امثال آنها ارتباطی ندارد.

ایشان ضمن تأکید بر اینکه دردهای لگنی در خانم ها دلائل متعددی دارند عنوان کرد: بیشترین مشکل در تشخیص علل دردهای لگنی همان تعدد دردها است که از جمله مهم ترین علل آنها می توان به آندومتریوز، سندرم رودۀ تحریک پذیر، چسبندگی های ناشی از اعمال جراحی، عفونت ها، کیست های تخمدانی و ... اشاره کرد.

دکتر خزعلی همچنین افزود: علائم این بیماری ممکن است از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد که باید شرایط آنها را سنجید و به عبارتی علائم بالینی همیشه هم اختصاصی نیستند و موارد خفیف بیماری ممکن است سالها تشخیص داده نشود.

به گفتۀ این جراح و متخصص زنان و جراح لاپاراسکوپی پیشرفته، دردهای لگنی قاعدگی، ناباروری و دردهای حین مقاربت، مهم ترین عارضه های همراه با اندومتریوز هستند.

دکتر رویا پادمهر، جراح و متخصص زنان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در پاسخ به این پرسش که کدامیک از دردهای لگنی توسط زنان باید جدی گرفته شود، گفت: دردی که انسان را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد و زندگی را دچار اختلال کند و یا در زندگی شخصی و روابط زناشویی تأثیر منفی بگذارد، جزء دردهای طبیعی به شمار نمی روند و نیاز به توجه بیشتری از سوی زنان دارند.

این عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، خاطر نشان کرد: بیماری دردهای لگنی را می توان با تجویز آنتی بیوتیک ها و در موارد شدید از طریق جراحی لاپاراسکوپی درمان کرد.

دکتر پادمهر در ادامه افزود: شدت دردهای لگنی و نیز شدت ناباروری، همیشه با شدت بیماری در ارتباط نیستند، با این حال وجود دردهای حین مقاربت و علائم گوارشی معمولاً نشانه ای از عمق زیادتر بیماری در حفره لگن دارند.

گفتنی است دکتر خزعلی با تأکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری، عنوان کرد: تشخیص به موقع و صحیح این بیماری می تواند زمان مناسب تری را برای درمان ناباروری این افراد، اعم از درمان های طبی و در صورت لزوم جراحی در اختیار تیم پزشکی قرار دهد.

 

منبع: پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7619 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5522 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15013 بازدید