2109
بازی اندرویدی شابیلو؛ یادگیری سواد به روش اکتشافی

بازی اندرویدی شابیلو؛ یادگیری سواد به روش اکتشافی

1400/10/06 بازدید350

در این سال‌ها که تب‌و‌تاب بازی‌های موبایلی کودکان زیاد شده و بچه‌ها در سنین خردسالی نیز هرکدام گوشی و تبلت دراختیار دارند، چالش جدیدی به چالش‌های والدین اضافه شده است: انتخاب بازی موبایلی مناسب برای کودکان.  انتخاب بازی‌ای که به دنیای کودکان احترام می‌گذارد و طبق اصول رفتارشناسی مناسب با کودک ساخته شده باشد.

بازی اندرویدی ایرانی شابیلو که به تازگی توسط عده‌ای از مربیان کاربلد حوزه‌ی کودک درباره‌ی سوادآموزی ساخته شده است، در محیطِ جذابِ بازی به کودکان ۵ تا ۸ ساله کمک می‌کند تا مهارت خواندن و مفاهیم پایه‌ی ریاضی را با روشی متفاوت و نوین فراگیرند.

 

با شابیلوی ماجراجو چه کارهایی می‌کنیم و به کجاها سفر می‌کنیم؟

بازی شابیلو که چند فصل دارد و تاکنون فصل اول ان عرضه شده است، در یک باغ و عمارت آغاز می‌شود و در مراحل اولیه تمام اتفاق‌های بازی در همین باغ رخ می‌دهد. این اتفاق‌ها در قالب مأموریت‌هایی هستند که یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. مأموریت‌ها بازیکن را به فعالیت‌های مختلف می‌فرستند، به کشف بازی کمک می‌کنند و داستانی را می‌سازند تا بازیکن کنجکاوانه بازی را ادامه دهد و مهارت‌های خواندن و ریاضی او به شکلی متعادل افزایش یابد.

کودک با شابیلو به آشبیل‌خانه (آشپزخانه)، کاربیل‌خانه (کارخانه)، کتابخانه، غار بازی و ماهی‌گیری می‌رود و تفریحات و ماجراجویی‌های مختلف را تجربه می‌کند. در واقع شابیلو از بازی‌های مختلف و مینی‌گیم‌ها، تجربه‌های آشپزی و نجاری و ... و مهم‌تر از همه از کتاب‌های هیجان‌انگیز برای خواندن تشکیل شده است.

بازی شابیلو با اتکا به لذت و انگیزه‌ی کشف و یادگیری، در یک روند داستانی بچه‌ها را با متن‌های ساده که به تدریج پیچیده می‌شوند، مواجه می‌کند و کم‌کم آنها را قادر می‌سازد تا با خواندن مأموریت‌های مختلف بازی به مراحل بعدی وارد شوند.

شابیلو درواقع داستان یک بچه، شبیه به زندگی واقعی همه‌ی بچه‌هاست و سعی می‌کند با ایجاد بستری معنادار و باورپذیر ترکیبی از آشنایی و آشنازدایی را ارائه کند. این طراحی ترکیبی علاوه بر تقویت مهارت خواندن و درک مفاهیم پایه‌ی ریاضی، می‌تواند قدرت تخیل، میزان مسئولیت‌پذیری، مدیریت منابع، مهارت‌های اجتماعی و را هم ارتقاء دهد. و به این ترتیب شابیلو این قابلیت را دارد که بازی محبوب خانواده و کودکان باشد.

 

آشنایی با بخش‌های مختلف شابیلو

 

 

آشبیل‌خانه و کاربیل‌خانه

آشبیل‌خانه و کاربیل‌خانه فضاهای آشپزی و ساخت‌و‌ساز هستند. دستورالعمل‌های این دو بخش مطابق با واقعیت هستند و در طراحی آنها از اصول سوادآموزی اکتشافی استفاده شده است. جملات کوتاه و تکرار شونده‌اند. بچه‌ها از تصویرها در خواندن واژه‌ها استفاده می‌کنند و کمک گرفتن از این کدهای تصویری به موفقیت و خواندن مستقل آنها می‌انجامد و اعتمادبه‌نفس‌شان را تقویت می‌کند.

کتاب‌خانه

کتاب‌خانه‌ای شامل ویدئو-کتاب‌های تعاملی برای این منظور تهیه شده و بچه‌ها می‌توانند به آن مراجعه کرده و کتاب‌های مورد نظر خود را ببینند و بشنوند. کتاب‌هایی که در کتاب‌خانه‌ی بازی شابیلو قرار دارند با استانداردهای کیفیت کتاب کودک انتخاب شده‌اند.

با پیشرفت کودک و افزایش مهارت خواندنش، کتاب‌های دیگری در دسترس قرار می‌گیرد که به نسبتِ پیش‌رفت او تعداد واژه‌های بیش‌تری دارد و متناسب با سطوح بالاتر است.

غار بازی

غار بازی محلی‌ست که در آن مینی‌گیم‌های متنوعی قرار گرفته است. هر کدام از این ‌مینی‌گیم‌ها در روند یادگیری بچه‌ها، جایی از بازی معرفی و فعال می‌شود.

ماهی‌گیری و تیراندازی

در عمارت شابیلو استخری در حیاط باغ قرار دارد که در آن ماهی‌هایی به رنگ‌های مختلف زندگی می‌کنند. با کلیک روی این استخر بازی ماهی‌گیری فعال می‌شود. هدف این بازی شناخت رنگ‌های پرکاربرد و تشخیص اسم آنها به روش کل‌خوانی است. در ابتدا واژه‌ها با رنگ مشخص هستند و پس از چند مرحله، رنگ حذف می‌شود و بازیکن بدون کمک گرفتن از رنگ و تنها با تشخیص شکل واژه می‌تواند بازی را ادامه دهد.

در این عمارت کمانی در باغ قرار دارد که با کلیک روی آن بازی تیراندازی فعال می‌شود. هدف این بازی آشنایی با عدد، نشانه‌های عددی (شکل، عدد، اسم عدد، چوب‌خط) و کسب پایه‌ای‌ترین مهارت ریاضی یعنی شمارش است.

 

 

شابیلو و یادگیری

شابیلو دستاورد یک پژوهش ده ساله، با پشتوانه‌ای غنی از تجربه‌های واقعی آموزشی‌ست که در فضاهای فانتزی و داستانی پیش می‌رود.

در شیوه‌های مدرن، آموزش و به صورت خاص آموزش سواد، شبیه زندگی است. این رویکرد وارد زندگی بچه‌ها می‌شود، مسأله‌ها و دغدغه‌های آن‌ها را شناسایی می‌کند و بر علاقه‌مندی‌های آنها تکیه می‌کند، به عبارت دیگر در این روش‌ها از داستان و ادبیات، کنجکاوی‌ها و کاوش‌گری‌های علمی، خلاقیت‌های هنری و همین‌طور فعالیت‌های روزمره مثل آشپزی، ساخت و ساز، بازی و ... استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که بازی شابیلو را از یک بازی معمولی جدا می‌کند، توجه آن به این شیوه‌های مدرن یادگیری و یادگیری در زمان تفریح است.

محور اصلی بازی شابیلو یادگیری و جذب سواد است و این مساله از طریق شبیه‌سازی زندگی واقعی در بازی صورت می‌گیرد. کودک بدون اینکه بداند یادگیری در جریان است، در معرض سواد قرار می‌‌گیرد و براساس توانایی خود در مرحله‌ای از بازی خواندن را یاد می‌گیرد. توجه به ریاضی از نگاهی نو نیز از دیگر مواردی‌است که در این بازی به آن پرداخته شده است.

کودک (یادگیرنده) در این رویکرد آموزش‌پذیرِ منفعل نیست؛ او یک یادگیرنده‌ی فعال است که یاد می‌گیرد و رشد می‌کند و نتیجه‌ی این رشد و یادگیری را هم به درستی به خودش نسبت می‌دهد و از آنِ خود می‌داند. این‌گونه است که ویژگیِ «من می‌توانم» در او رشد می‌کند و این همان چیزی است که باید باشد؛ یعنی رسیدن به: اندیشه، آگاهی، اراده، تجربه، ماجراجویی و کنش‌گری.

برای شروع ماجراجویی، کشف و سواد آموزی و سرگرمی کودک‌تان می‌توانید بازی را از وب‌سایت شابیلو دانلود کنید.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9020 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6514 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15145 بازدید