2109
مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری

مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری

1400/10/06 بازدید4784

ایبوپروفن متعلق به گروه دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. برای مدیریت درد خفیف تا متوسط، تب، استئوآرتریت، التهاب و اختلالات روماتوئید استفاده می‌شود. با رشد کودک و تغییر سطوح هورمونی ممکن است سردرد، کمردرد و پا درد داشته باشید. با این حال تمام مسکن‌ها را نمی‌توان در دوران بارداری استفاده کرد.

 

آیا مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری بی‌خطر است؟

ایبوپروفن فقط در صورت تجویز پزشک باید در زنان باردار استفاده شود. علاوه بر این به خصوص در سه ماهه سوم باید از مصرف دارو خودداری کنید، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد زیرا ممکن است برای جنین مضر باشد و باعث ایجاد عوارض در هنگام زایمان شود.

چرا مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری بی‌خطر نیست؟

ایبوپروفن با مسدود کردن تولید برخی از مواد شیمیایی (پروستاگلاندین‌ها) در بدن که باعث التهاب می‌شوند عمل می‌کند. خطر بالقوه حاملگی ناشی از قرار گرفتن در معرض ایبوپروفن قبل از تولد عمدتاً گسترش مکانیسم اثر آن است. استفاده از آن‌ها در حدود هفته 20 بارداری یا بعد از آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات نادر اما جدی در کلیه جنین شود. این می‌تواند منجر به حجم کم مایع آمنیوتیک (الیگوهیدرآمنیوس) و عوارض بارداری مرتبط شود. به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض ایبوپروفن قبل از تولد خطر بسته شدن زودرس مجرای شریانی جنین را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث افزایش فشار خون ریوی جنین و عوارض قلبی شود. مجرای شریانی یک رگ خونی جنین است که به خون اکسیژن دار از جفت اجازه می‌دهد تا ریه‌ها را دور بزند. در طول بارداری توسط پروستاگلاندین‌های ترشح شده از جفت باز نگه داشته می‌شود. در بدو تولد سطح پروستاگلاندین به طور طبیعی کاهش می‌یابد و باعث بسته شدن این رگ می‌شود که گردش خون قلب ریه را برقرار می‌کند. برخی از کارشناسان افزایش خطر ابتلا به آسم را در کودکانی که مادرانشان در سه ماهه دوم و سوم بارداری در معرض ایبوپروفن قرار داشتند، یافته‌اند. همین مطالعه ارتباط مرزی بین نقایص مادرزادی قلب و قرار گرفتن در معرض سه ماهه اول با دارو را نشان داد.

 

اگر ایبوپروفن قبل از بارداری استفاده می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

شما باید پزشک خود را در مورد مدت زمان مصرف ایبوپروفن مطلع کنید. اگر آن را برای مدت طولانی‌تری مصرف کرده‌اید پزشک ممکن است رشد جنین را ارزیابی کند.

جایگزین‌های ایمن‌تر برای ایبوپروفن در دوران بارداری چیست؟

قبل از مصرف هر گونه داروی ضد درد در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید. استأمینوفن یا پاراستامول ممکن است برای درمان درد و تب در دوران بارداری تجویز شود. در تمام مراحل بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

آیا می‌توانم از ژل ایبوپروفن در دوران بارداری استفاده کنم؟

اگر بیش از شش ماه باردار هستید ژل ایبوپروفن توصیه نمی‌شود. قبل از استفاده از ژل ایبوپروفن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

آیا مصرف ایبوپروفن خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد؟

دقیقاً مشخص نیست که آیا ایبوپروفن در صورت استفاده در اوایل بارداری خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد یا خیر. مطالعاتی وجود دارد که افزایش خطر را نشان می‌دهد در حالی که دیگران شواهدی علیه آن ارائه می‌دهند. شما ممکن است رویکرد‌هایی مانند فیزیوتراپی، ورزش، حرکات کششی، ماساژ و درمان‌های جایگزین مانند طب فشاری را تحت راهنمایی متخصص برای مدیریت درد در بارداری امتحان کنید. اگر در دوران بارداری برای تسکین درد به دارو‌هایی نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع:

www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید