2109
انواع مختلف رفلکس نوزادان

انواع مختلف رفلکس نوزادان

1400/09/20 بازدید989

اکثر حرکات نوزاد شما در هفته‌های اول به وسیله رفلکس انجام می‌شود. این بدان معنی است که غیرارادی است یا بدون تلاش نوزاد شما رخ می‌دهد. این رفلکس‌ها یا اعمال خودکار قدرت باورنکردنی غریزه و تکامل انسان را به طور کامل به نمایش می‌گذارند. از گرفتن تا ریشه زایی نوزادان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که به محرک‌های خاص در محیط اطراف خود با واکنش‌های خاص و غیرارادی پاسخ دهند. به عنوان مثال اگر گونه نوزاد را نوازش کنید او به طور خودکار دهان خود را باز می‌کند و سر خود را به سمتی که نوازش شده است می‌چرخاند. انگشت خود را داخل دهان آن‌ها قرار دهید یا سقف دهان آن‌ها را لمس کنید، آن‌ها شروع به مکیدن می‌کنند.

 

 رفلکس ریشه:

رفلکس ریشه یکی از شناخته شده‌ترین حرکات و اعمال غیر ارادی است که برای نوزادان تازه متولد شده است. این به کودک شما کمک می‌کند تا سینه یا شیشه شیر را پیدا کند تا شروع به تغذیه کند.

 

 رفلکس مورو یا مبهوت:

این امر باعث می‌شود که نوزاد شما در هنگام ترس از صدای بلند، احساس افتادن یا سایر محرک‌های محیطی، دست‌ها، انگشتان، و پا‌های خود را قوس بدهد. نوزادان معمولاً ظاهری "متعجب" از خود نشان می‌دهند. همچنین اکثر پزشکان بلافاصله پس از تولد و در اولین معاینات نوزاد این رفلکس را بررسی می‌کنند. انتظار داشته باشید که این رفلکس بین 2 تا 4 ماهگی از بین برود.

 

 رفلکس مکیدن:

مکیدن یکی دیگر از رفلکس‌های بقا است که حتی در دوران بارداری نیز وجود دارد. در طول سونوگرافی حتی می‌توانید نوزادی را ببینید که شست خود را می‌مکد. این رفلکس به ویژه زمانی که با ریشه زدن و رساندن دست به دهان همراه باشد، بسیار مهم است زیرا نوزادان را قادر می‌سازد به طور غریزی غذا بخورند. هماهنگی این حرکات ریتمیک مکیدن با تنفس و بلع یک کار نسبتاً چالش برانگیز برای نوزادان است. با این حال تا زمانی که کودک شما 2 یا3  ماهه شود غریزه مکیدن او به یک تلاش آگاهانه تبدیل می‌شود و دیگر به عنوان یک رفلکس در نظر گرفته نمی‌شود.

رفلکس قدم زدن:

این رفلکس به کودک شما اجازه می‌دهد وقتی پا‌های او را روی یک سطح صاف قرار می‌دهید، یک پا را جلوتر از دیگری قرار دهد. اگر این کار را در خانه انجام می‌دهید مطمئن شوید که وزن کودک خود را با نگه داشتن او زیر بازو‌ها و در عین حال حمایت از سر او حمایت کنید، زیرا او به اندازه کافی قوی نیست که بدنش را در حالت‌ ایستاده نگه دارد. هنگامی که کودک شما به یک سالگی نزدیک می‌شود و در حال یادگیری واقعی راه رفتن است، رفلکس قدم زدن به شکل آگاهانه باز می‌گردد.

 

گرفتن انگشت:

وقتی کف دست یک نوزاد تازه متولد شده را لمس می‌کنید، انگشتان او در اطراف حلقه می‌شوند و به انگشت شما می‌چسبند. وقتی سعی می‌کنید انگشت خود را از چنگ او بردارید، به جای آن انگشت خود را محکم می‌کند. این درک تا شش ماهگی کودک شما ناپدید می‌شود و به نوزادان کمک می‌کند تا مهارت چنگ زدن عمدی به چیزی را به دست آورند.

 

رفلکس انحنای گالانت یا تنه:

این رفلکس زمانی اتفاق می‌افتد که پهلوی ستون فقرات نوزاد در حالی که روی شکم دراز می‌کشد، نوازش می‌شود.

 

چه رفلکس‌هایی تا آخر عمر همراه کودک خواهد بود؟

- رفلکس پلک زدن:

بستن چشم‌ها در پاسخ به نور شدید و ناگهانی یا لمس

- رفلکس گگ:

در پاسخ به گلو یا پشت دهان، گرفتگی دهان تحریک می‌شود

- رفلکس سرفه:

سرفه در پاسخ به تحریک راه هوایی

- رفلکس خمیازه:

خمیازه کشیدن در پاسخ به خستگی یا نیاز به هوای بیشتر

- رفلکس عطسه:

عطسه در پاسخ به تحریک مجاری بینی

 

منبع:

www.babygaga.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15789 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11270 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2307 بازدید