2109
خارش پا در دوران بارداری

خارش پا در دوران بارداری

1400/09/03 بازدید1583

دلایل مختلفی برای خارش پا‌های شما در دوران بارداری وجود دارد از جمله هورمون‌ها، افزایش تعریق و تجربه بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس. این‌ها شرایط جدی تلقی نمی‌شوند و می‌توانند با اقدامات راحتی در خانه یا دارو‌های مورد تأیید پزشک کنترل شوند. گاهی اوقات خارش پا در دوران بارداری ناشی از وضعیتی به نام کلستاز بارداری است. در کلستازهورمون‌های بارداری باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شوند که باعث ایجاد صفرا در کبد و جریان خون می‌شود و در نهایت منجر به خارش شدید پا‌ها و دست‌ها می‌شود و اینکه ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود را مطلع کنید.

خارش پا در دوران بارداری به چه علت ایجاد می‌شود؟

به طور خاص افراد بارداری که فیبرومیالژیا یا سایر بیماری‌های مرتبط با اعصاب دارند ممکن است در دوران بارداری حساسیت پوست و خارش بیشتری را تجربه کنند. همچنین تغییرات هورمونی می‌تواند بر پایانه‌های عصبی شما تأثیر بگذارد و آن‌ها را حساس‌تر و مستعد احساس خارش کند. گاهی اوقات برخی از بیماری‌های پوستی ممکن است در دوران بارداری ظاهر شوند یا بدتر شوند. به عنوان مثال پسوریازیس یک بیماری پوستی خودایمنی بوده که باعث خارش قرمز یا لکه‌های نقره‌ای می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند در دوران بارداری شعله‌ور شود.

 

بیماری کلستاز چیست؟

کلستاز همچنین به عنوان کلستاز داخل کبدی حاملگی (ICP) یا کلستاز مامایی شناخته می‌شود و یک بیماری کبدی است که حدود یک یا دو نفر از هر ۱۰۰۰ والدین باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین یکی از دلایل بالقوه خارش در بارداری است، به خصوص اگر خارش را تجربه می‌کنید. کلستاز معمولاً در اواخر بارداری اتفاق می‌افتد و می‌تواند در سراسر بدن یا در نواحی موضعی دیده شود. اگر خارش محدود به قسمت‌های خاصی از بدن باشد دست‌ها و پا‌ها شایع‌ترین نواحی هستند. شدت خارش متمایل به موم و کاهش است و اغلب در شب بدتر می‌شود و منجر به اختلال در خواب می‌شود. هیچ بثوراتی همراه با کلستاز وجود ندارد و فقط خارش دارد. خارش دست‌ها و پا‌ها علائم اصلی کلستاز هستند اما گاهی اوقات ممکن است علائم دیگری از جمله حالت تهوع، خستگی، کم اشتهایی، ادرار تیره رنگ و درد در سمت راست بالای شکم را نیز مشاهده کنید. چشم و پوست شما نیز ممکن است زرد به نظر برسد. کلستاز فقط علائم آزاردهنده و نگران‌کننده‌ای ایجاد نمی‌کند: این یک وضعیت پزشکی جدی است که در صورت عدم درمان می‌تواند به نوزادان در حال رشد آسیب برساند. کلستاز درمان نشده می‌تواند منجر به زایمان زودرس، ناراحتی جنین، مشکلات تنفسی در نوزادان و مرده زایی شود. به همین دلیل مهم است که هر گونه خارش مداوم در بارداری را جدی بگیرید و علائم خود را به پزشک گزارش دهید.

چگونه خارش را تسکین دهیم؟

موارد خارش پا در دوران بارداری که ناشی از کلستاز نیستند معمولاً به درمان‌های خانگی و همچنین دارو‌های بدون نسخه پاسخ می‌دهند. خشکی پا می‌تواند باعث خارش شود. بنابراین مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند مفید باشند. حتی می‌توانید از مرطوب‌کننده‌هایی با ترکیبات ضد خارش مانند لوسیون کالامین یا لوسیون‌هایی با دیفن هیدرامین (ماده فعال بنادریل) استفاده کنید. احتمالاً دارویی به نام اورسودوکسی کولیک اسید برای درمان کلستاز تجویز می‌شود.

نتیجه‌گیری:

هر گونه خارشی که مداوم یا ناراحت‌کننده باشد باید به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود گزارش شود. خارش‌هایی که دست‌ها و پا‌های شما را درگیر می‌کند و در شب بدتر می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از کلستاز باشد. اگر در نهایت دچار کلستاز شدید سعی کنید نگران نباشید. با مراقبت مناسب کلستاز را می‌توان به طور مؤثر مدیریت و درمان کرد.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید