2109
۵ علت شایع شکم درد در زنان باردار

۵ علت شایع شکم درد در زنان باردار

1400/09/01 بازدید1319

 انقباض براکستون هیک:

انقباض براکستون هیک به معنای انقباضات پراکنده رحم است، به این معنی که هر از گاهی رحم سفت می‌شود و معمولاً چند ثانیه طول می‌کشد و سپس رحم خود به خود شل می‌شود. برخی از مادران این را دردناک می‌دانند و از درد عمومی شکم که در تمام رحم گسترش می‌یابد شکایت دارند. این در اوایل بارداری شروع می‌شود اما معمولاً مادر آن را تنها بیش از ۲۰ هفته یا بیشتر احساس می‌کند.

درمان:

باید به مادر اطمینان داده شود که این یک پدیده طبیعی رحم است. با این حال اگر رحم منقبض باقی بماند می‌توان با احساس یک رحم سفت به  وضوح مشخص شود. اولین قدم استراحت است و معمولاً رحم دوباره شل می‌شود.
 

 زایمان زودرس:

درد شکمی که در سرتاسر شکم منتشر می‌شود و در فواصل زمانی معین بروز می‌کند ممکن است درد زایمان زودرس باشد. برای زایمان زودرس درد به‌صورت زمان‌بندی‌شده ظاهر می‌شود و فاصله زمانی کوتاه‌تر می‌شود. خود درد ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد و سپس برای مدتی فروکش می‌کند و دوباره بروز می‌کند. فاصله زمانی که ممکن است یک ساعت یا بیشتر باشد کوتاه‌تر می‌شود تا زمانی که درد هر نیم ساعت یکبار یا حتی بیشتر عود می‌کند. این ممکن است با ترشحات خونی همراه باشد و باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان:

پزشکان بسته به هفته‌های بارداری این را درمان می‌کنند. معمولاً مقداری دارو برای توقف انقباض رحم همراه با استروئید‌ها برای بلوغ ریه جنین تجویز می‌شود.
 

 جفت خراشیده:

این یک وضعیت بسیار جدی است و بیمار باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد. بیمار درد‌های زیادی در ناحیه شکم احساس می‌کند که بر خلاف زایمان زودرس یک درد مداوم و بدون تسکین است. این ممکن است با خونریزی از واژن همراه باشد. رحم بسیار سخت است و مادر اغلب نمی‌تواند حرکت کودک را احساس کند. این جدی بوده زیرا کودک در خطر است.

درمان:

در برخی موارد هنگامی که سلامت جنین معمولاً توسط سونوگرافی تأیید می‌شود ممکن است نیازی به بستری کردن مادر نباشد. یکی دیگر از عوامل ایجاد خراش در اثر تصادفات جاده‌ای است.
 

عفونت مجاری ادراری:

یکی دیگر از دلایل بسیار رایج برای درد شکم عفونت دستگاه ادراری (UTI) است. UTI در بارداری بسیار شایع است. در اکثر موارد، علائم ممکن است خفیف باشد مانند احساس درد در هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار، فوریت و به ندرت دفع ادرار قرمز رنگ یا کدر باشد. درد از پشت ناحیه کمر شروع می‌شود و سپس به سمت جلو حرکت می‌کند که باعث زایمان زودرس می‌شود.

درمان:

درمان عفونت ادراری با آنتی بیوتیک مناسب معمولاً درد را ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت کنترل می‌کند.

 

 سمفیزیت ناحیه تناسلی:

این یکی از علل شایع درد در ناحیه تحتانی شکم در دوران بارداری است. بیمار در قسمت پایین شکم به ویژه روی استخوان شرمگاهی احساس درد می‌کند که در حین راه رفتن تشدید می‌شود. سایر حرکات مانند چرخش بد، بالا رفتن از پله‌ها و سوار و پیاده شدن از ماشین از علل درد است.

درمان:

بیمار باید از حرکتی که درد را بدتر می‌کند اجتناب کند.

 

منبع:

thenewageparents.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16291 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11547 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2112 بازدید