2109
عوارض بیهوشی کودک برای درمان دندان ها

عوارض بیهوشی کودک برای درمان دندان ها

1400/08/30 بازدید4537

وقتی متخصص دندانپزشکی کودکان برای درمان دندان های کودک به پدرو مادر پیشنهاد درمان در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی را می دهد اغلب والدین دچار نگرانی شدید می شوند و راجع به عوارض بیهوش کردن کودک برای درمان دندان ها سوالات زیادی دارند و مایل هستند اطلاعات بیشتری داشته باشند.

گاهی این مساله یکی یا هر دو والدین را دچار مشکل در تصمیم گیری می کند.

در این مطلب ما می خواهیم به بررسی نگرانی ها و سوالات شما در مورد عوارض بیهوشی کودکان برای درمان دندانپزشکی بپردازیم.

آیا واقعا لازم است برای درمان دندان شیری کودک بیهوش شود؟

اگر دندانپزشک متخصص کودکان (اطفال) برای درمان دندان های کودک شما پیشنهاد درمان در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی را داده است احتمالا یا کودک شما به دلیل سن کم قادر به همکاری در مطب دندانپزشکی نیست و یا دچار ترس و اضطراب زیاد می باشد و یا به دلیل مشکلات جسمی یا ذهنی امکان کار دندانپزشکی در مطب برای وی وجود ندارد.

این حق شماست که با یک یا چند متخصص کودکان دیگر هم مشورت کنید تا به نتیجه قطعی برسید ولی والدین گرامی توجه داشته باشید که برا ثر نگرانی های طبیعی که برای هر پدرو مادری ایجاد می شود در دام تبلیغات گمراه کننده "درمان دندانپزشکی کودکان غیرهمکار بدون بیهوشی" نیفتید.

درمان دندانپزشکی در شرایطی که دست و پای کودک شما گرفته شود و به زور برای کودک شما کار شود خطرات بسیاری دارد که حتی ممکن است بیشتر از خطرات احتمالی بیهوش کردن کودک باشد.

گرفتن دست و پای کودک و انجام درمان دندانپزشکی به زور باعث می شود ترس و وحشت زیادی برای کودک ایجاد شود و خاطره بدی از دندانپزشکی در ذهن کودک حک شود.

مهمتر از همه این که این قبیل درمان ها به دلیل عدم همکاری کودک و بی قراری او در حین درمان اغلب از کیفیت لازم برخوردار نیستندو ممکن است در آینده نزدیک دندانهایی که به این شیوه کار شده اند دوباره دچار مشکل شوند.

این گونه تبلیغات معمولا توسط افرادی انجام می شود که متخصص دندانپزشکی کودکان نیستند.

برای اطمینان از این مساله می توانید به قسمت جستجوی پزشک سایت نظام پزشکی کل کشور مراجعه نمایید.

بعضی از والدین سعی می کنند با صحبت کردن یا قول جایزه های ویژه کودک خود را راضی به قبول درمان نمایند.

این حس و تلاش شما قابل درک است ولی کودکان خردسال یا به شدت ترسیده و وحشت زده هرچقدر هم باهوش باشند هنوز درسن تفکیک منطقی برخی مسایل قرار ندارند و این تلاش شما فقط باعث احساس عذاب وجدان و بی کفایتی و ترس بیشتر کودک می شود.

اغلب والدینی که در دام تبلیغات نادرست و فریبنده می افتند که عنوان می کنند "دندان کودک شما را به سرعت و در زمان بسیار کوتاه بدون بیهوشی انجام می دهیم ".

پس از مدتی با یک کودک وحشت زده و ترسیده و تعداد زیادی از دندانها که به علت درمان نامناسب دچار مشکل هستند روبرو می شوند، هم چنین ممکن است حوادث حین کار که گاهی ممکن است جبران ناپذیر باشد در هنگام انجام کار دندانپزشکی با فشار برای کودک رخ دهد.

عوارض بیهوش کردن کودک برای درمان دندانها چیست؟

اول از همه باید توجه کامل داشته باشید که در چه مرکزی قرار است این کار انجام شود.

این کار باید در بیمارستان یا مرکز جراحی محدود و یا کلینیک هایی که تجهیزات کامل بیمارستانی برای شرایط بیهوشی یا آرام بخشی دارند انجام شود.

متخصص بیهوشی و تکنسین بیهوشی باید حضور داشته باشند.

در مورد عوارض قابل ذکر است شما هر دارویی که به کودک می دهید حتی یک استامینوفن یا آنتی بیوتیک ممکن است عوارضی برای کودک داشته باشد ولی در شرایط خاصی این داروها ممکن است نجات دهنده باشند.

حتی برای تزریق ساده بی حسی دندانپزشکی که همه افراد در طول زندگی با آن مواجه می شوند در کتب پزشکی طیف بسیاری از حوادث احتمالی ذکر شده است ولی روزانه افراد بسیاری در دندانپزشکی داروی بی حسی دریافت می کنند و موارد ذکر شده بسیار بسیار نادر می باشند.

درمان های دندانپزشکی در شرایط بیهوشی و یا آرام بخشی هم در صورتی که در مرکز معتبر دارای مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و توسط متخصص بیهوشی و تیم حرفه ای انجام شوند.

در بسیاری از موارد بهترین و یا شاید تنها راه نجات کودک از مشکلات دندانی باشند و در صورتی که این کار صحیح و با تجهیزات کافی انجام شود عوارض ماندگاری از قبیل مشکلات هوش و تمرکز و حافظه برای کودک شما نخواهد داشت.

آیا تا به حال کودکی برای درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی یا آرام بخشی فوت کرده است؟

درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی سالهای زیادی است که در کشور ما انجام می گردد و موارد انگشت شمار و نادری که فوت کودک گزارش شده پس از بررسی مراجع مربوطه مشخص گردیده است که یا مرکزی که کار در آن انجام شده تجهیزات کافی برای این قبیل درمان ها را نداشته و یا کودک دچار بیماریهای سیستمیک پیشرفته بوده است.

لذا اگر کودکی به هر دلیلی همکاری کافی برای انجام کار دندانپزشکی در مطب نداشته باشد حوادثی که ممکن است با روش گرفتن دست و پای کودک و به زور کار کردن داشته باشید بسیار بیشتر از حوادث احتمالی یک بیهوشی یا آرام بخشی کنترل شده در مراکز با تجهیزات کافی می باشد.

دربسیاری از کشورها حتی کارهای ساده دندانپزشکی برای کودکان در شرایط آرام بخشی یا بیهوشی انجام می شود و دلیل آن جلوگیری از حوادث جبران ناپذیر و حفاظت از روان در حال تکامل کودکان خردسال می باشد.

درمان دندانپزشکی کودک در شرایط آرام بخشی بهتر است یا بیهوشی؟

در هر دو این روش ها دریافت داروها به صورت تزریق وریدی خواهد بود و تفاوت این دو روش در لوله گذاری و برخی موارد حین کار می باشد.

طیف داروهای استفاده شده در هر دو روش مشابه می باشد.

توصیه می شود انتخاب نوع روش را به متخصص بیهوشی و دندانپزشک متخصص کودکان (اطفال )واگذار نمایید.

چون بر حسب تعداد دندانها، سن کودک و کاری که قرار است انجام شود و البته خیلی موارد دیگر ممکن است یک روش به روش دیگر ترجیح داده شود.

به صلاحدید متخصص بیهوشی در ابتدا یک قطره در بینی کودک چکانده می شود و یا داروی خوراکی یا استنشاقی به کودک داده می شود که کودک راحت تر و آرام تر وارد اتاق عمل شود.

آیا شما پدر و مادری هستید که نمی دانید چه تصمیمی باید برای انجام درمان دندانپزشکی کودکتان در شرایط بیهوشی یا آرام بخشی بگیرید؟

نگرانی شما طبیعی است.

بهتر است آرام باشید.

نگرانی خود را به کودکتان انتقال ندهید حتی کودکان خیلی خردسال متوجه اضطراب والدین می شوند.

از دندانپزشک متخصص کودکان(اطفال) مربوطه توضیحات کافی دریافت کنید.

مرکزی که قرار است بیهوشی یا آرام بخشی در آنجا انجام شود را ببینید و توجه داشته باشید که حفاظت از روح و روان در حال تکامل کودک و پیشگیری از ایجاد خاطره بد از دندانپزشکی هدف مهمی در دندانپزشکی کودکان می باشد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید