2709
آیا گریه کردن برای شما خوب است؟

آیا گریه کردن برای شما خوب است؟

1400/08/27 بازدید395

گریه به عنوان یک پدیده منحصر به فرد برای انسان پاسخی طبیعی به طیف وسیعی از احساسات است. اما آیا گریه کردن برای سلامتی شما مفید است؟ به نظر می‌رسد که پاسخ مثبت است. مزایای پزشکی گریه از دوران کلاسیک شناخته شده است. متفکران و پزشکان یونان و روم باستان بر این باورند که اشک مانند یک ماده تصفیه‌کننده عمل می‌کند. افکار روان‌شناختی امروزی تا حد زیادی موافق هستند و بر نقش گریه به عنوان مکانیزمی که به ما اجازه می‌دهد استرس و درد عاطفی را ر‌ها کنیم تأکید می‌کنند. گریه یک سوپاپ ایمنی مهم است، عمدتاً به این دلیل که حفظ احساسات سخت در درون آنچه روانشناسان مقابله سرکوبگرانه می‌گویند می‌تواند برای سلامتی ما مضر باشد. مطالعات مقابله سرکوبگرانه را با سیستم ایمنی کمتر انعطاف‌پذیر، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا و همچنین با شرایط سلامت روان از جمله استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط دانسته‌اند. همچنین نشان داده شده است که گریه باعث افزایش رفتار دلبستگی، تشویق صمیمیت، همدلی و حمایت دوستان و خانواده می‌شود.

همه اشک‌ها یکسان خلق نمی‌شوند:

دانشمندان مایع گریه را به سه دسته مجزا تقسیم می‌کنند: اشک رفلکس، اشک مداوم و اشک احساسی. دو دسته اول عملکرد مهم حذف مواد زائد مانند دود و گرد و غبار از چشمان ما را انجام می‌دهند و چشمان ما را ضد عفونی می‌کنند تا از آن‌ها در برابر عفونت محافظت کنند. محتوای آن‌ها ۹۸ درصد آب است. این دسته سوم اشک‌های احساسی (که هورمون‌های استرس و سایر سموم را از سیستم ما خارج می‌کند) است که به طور بالقوه بیشترین فواید سلامتی را ارائه می‌دهد. محققان ثابت کرده‌اند که گریه باعث آزاد شدن اکسی توسین و مواد افیونی درون‌زا می‌شود که به نام اندورفین نیز شناخته می‌شوند. این مواد شیمیایی که احساس خوبی دارند به کاهش درد فیزیکی و احساسی کمک می‌کنند.

 

گریه در مردان و پسران به چه صورت است؟

از همان ابتدا به پسر‌ها گفته می‌شود که مرد‌ها گریه نمی‌کنند. وقتی این پسر‌ها بزرگ می‌شوند ممکن است احساسات خود را در اعماق درون خود پر کنند و از نظر عاطفی از عزیزان خود کناره‌گیری کنند یا با الکل یا مواد مخدر خود درمانی کنند یا حتی به خودکشی روی آورند. بنابراین بسیاری از مردان باید مهارت‌های ارتباط مجدد با احساسات خود را بیاموزند. با این حال در حالت‌ایده‌آل چنین آموزش‌هایی باید در خانه یا مدرسه شروع شود و بزرگسالان صحبت کردن درباره احساسات دشوار را برای پسران ایمن کنند.

 

چه زمانی گریه کردن مشکل ساز است؟

مواقعی وجود دارد که گریه می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد به خصوص اگر خیلی مکرر و بدون دلیل ظاهری اتفاق بیفتد یا زمانی که گریه شروع به تأثیرگذاری بر فعالیت‌های روزانه می‌کند یا غیرقابل کنترل می‌شود. برعکس افرادی که از انواع خاصی از افسردگی بالینی رنج می‌برند ممکن است در واقع نتوانند گریه کنند. در هر یک از این شرایط بهتر است به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید که می‌تواند به تشخیص مشکل کمک کند و درمان مناسب را پیشنهاد دهد.

نتیجه‌گیری:

بسیاری از مردم گریه در هنگام اندوه را با افسردگی مرتبط می‌دانند. آموزش دادن به پسران و مردان جوان در رابطه با گریه کردن ممکن است رفتار‌های منفی سلامتی را کاهش دهد و به آن‌ها کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند.

 

منبع:

www.health.harvard.edu

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها